• 0

Vraag warenhuis registreren in China

Hallo iedereen!🙂 Ik ben Nora en ik ben nieuw op deze forum. Ik ben van plan een onderneming te registreren in China (of Hong Kong) en hoop dat ik advies kan krijgen voor mijn situatie.

 

Ik run momenteel een internationale webwinkel in kleding (bestaat nu 1.5 jaar) en momenteel verloopt de inkoop en logistiek via een tussenpersoon in China, maar nu mijn winkel flink aan het groeien is wil ik niet meer mijn logistiek uitsourcen aan deze tussenpersoon en zelf registreren in China zodat ik het zelf het bewind heb over de logistiek van mijn winkel.

 

Mijn plan is om in mainland China (keuze Zhuhai of Shenzen), Macao of Hong Kong te vestigen, maar ik moet meer weten voordat ik de juiste keuze kan maken. Ook heb ik de 3 mogelijke rechtsvormen voor het opstarten van een bedrijf bestudeerd, maar ik kom er niet helemaal uit of ik nou voor de W.O.F.E. vorm, JV, of RO moet gaan.

 

Een aantal belangrijke punten:

  1. Ik heb een Portugese business partner en die heeft een kennis in Macao. Zou het in ons voordeel werken als we een JV met deze kennis aangaan? Weliswaar willen we niet in Macao (ook niet in Hong Kong) onze warenhuis hebben i.v.m. leveranciers die enkel in mainland leveren.
  2. Heb ergens op dit forum gelezen dat het mogelijk is om de onderneming te registreren in bijvoorbeeld Hong Kong en dan branch offices in China kan opzetten. Maar ik weet niet of dit een goede en betaalbare optie voor mij is.
  3. Mijn onderneming bestaat nog geen 2 jaar, maar dit is wel vereist om een "Representative Office" registratie in China te doen. Is het het waard om een half jaar te wachten? En mag ik uberhaupt de logistiek (warehousing + wereldwijd pakketen versturen) onder deze rechtsvorm uitvoeren?
  4. Voor een W.O.F.E heb ik vernomen dat je een flinke investering moet doen, of is dit afhankelijk per activiteit van een onderneming? Is deze vorm een goede optie voor mij?

 

Dit is natuurlijk dat mijn situatie te lastig is om met één antwoord te beantwoorden, maar elke tip of advies wordt gewaardeerd.

Ik hoop dat iemand mij van adviezen van voorzien. Bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

Nora

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, kokoro zei:

Ik run momenteel een internationale webwinkel in kleding (bestaat nu 1.5 jaar) en momenteel verloopt de inkoop en logistiek via een tussenpersoon in China, maar nu mijn winkel flink aan het groeien is wil ik niet meer mijn logistiek uitsourcen aan deze tussenpersoon en zelf registreren in China zodat ik het zelf het bewind heb over de logistiek van mijn winkel.

 

Waarom zou je voor het outsourcen van je inkoop en logistiek een registratie in China nodig hebben? En er lijkt me  nogal een verschil te zitten tussen een registratie en een bedrijf opzetten (fysieke locatie, personeel e.d.). Wat wil je precies?

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Bert. zei:

Waarom zou je voor het outsourcen van je inkoop en logistiek een registratie in China nodig hebben? En er lijkt me  nogal een verschil te zitten tussen een registratie en een bedrijf opzetten (fysieke locatie, personeel e.d.). Wat wil je precies?

Hi Bert! Heel erg bedankt voor het reageren. Wellicht dat ik mijn situatie niet goed heb uitgelegd. Momenteel wordt mijn inkoop en logistiek verzorgt door een tussenpersoon in China (een dropshipping agent als het ware), maar ik wil deze situatie niet meer hebben. Ik wil zelf een warenhuis in China hebben en personeel aannemen die voor mij producten gaan bestellen/inpakken/versturen, vandaar dat ik vragen heb over de registratie. De reden hiervoor is dat ik al verschillende agents heb gehad en telkens is de service ondermaats, dit zit mij altijd behoorlijk dwars aangezien dit de reputatie van mijn merk aangaat. Hoop dat ik het nu beter heb uitgelegd. :)

Link naar reactie
  • 1

Er zit op dit forum iemand die al een hele tijd in China zit, alle in en outs heeft ie in zijn zak. Wellicht leest hij mee of net even niet, misschien kan de mod. hem even inseinen .

 

Kwaliteitsbeheer is in China een ramp, dat is gewoon een vast gegeven waarmee velen te kampen hebben. Om daar zelf te gaan zitten lijkt me uitdaging, je kan zelf bepalen wat je inkoopt en verstuurt. Kwaliteit zal je zeker in de lift brengen en jouw merk veel goed doen.

 

Ik ben er nog nooit geweest, lijkt me een drukte van jewelste...volgens mij moet je daar ook geknipt voor zijn. In ieder geval..veel succes.

Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, kokoro zei:

 Ik wil zelf een warenhuis in China hebben en personeel aannemen die voor mij producten gaan bestellen/inpakken/versturen, vandaar dat ik vragen heb over de registratie.  aangaat. 

Dat is dus iets anders dan wat we over het algemeen verstaan onder een registratie. Je wil dus eigenlijk een eigen bedrijf is China opzetten, maar dan alleen voor de inkoop en verzending? Terwijl je nu aan het dropshippen bent, waarvan het voordeel is dat je geen voorraad houdt.  Een office in HK of Macao maar dan toch nog een magazijn (een warenhuis is iets anders.....) in China? Van wie is dat magazijn dan? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Bert. zei:

Dat is dus iets anders dan wat we over het algemeen verstaan onder een registratie. Je wil dus eigenlijk een eigen bedrijf is China opzetten, maar dan alleen voor de inkoop en verzending? Terwijl je nu aan het dropshippen bent, waarvan het voordeel is dat je geen voorraad houdt.  Een office in HK of Macao maar dan toch nog een magazijn (een warenhuis is iets anders.....) in China? Van wie is dat magazijn dan? 

Aha, ik begrijp het verschil nu beter, excuus voor de verwarring. Ik wil inderdaad een eigen bedrijf opzetten, een kleine magazijn huren en bestellingen internationaal verzenden. Uiteraard zal ik dit nog steeds op een dropship-methode doen, waarbij ik producten pas inkoop nadat er bestellingen binnenkomen. Ik heb online gelezen dat het opzetten van een bedrijf in China voor buitenlanders een duur en erg lang process kan worden. Mijn business partner die een kennis heeft in Macau stelde dan ook voor of het wellicht mogelijk is om op naam van die kennis een magazijn te runnen en in de tussentijd het process van bedrijf opzetten aanga. Klinkt opzich niet slecht in theorie, maar of dat in de praktijk een goede (en uiteraard legale) oplossing gaat zijn is nog wel de vraag.. In ieder geval lijkt het voor ons het beste om een office in Macau te hebben, maar het liefst heb ik een magazijn in mainland i.v.m. leveranciers. Of deze constructie mogelijk is, is voor mij nog de vraag..

aangepast door kokoro
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, kokoro zei:

Ik wil inderdaad een eigen bedrijf opzetten, een kleine magazijn huren en bestellingen internationaal verzenden. Uiteraard zal ik dit nog steeds op een dropship-methode doen, waarbij ik producten pas inkoop nadat er bestellingen binnenkomen. 

 

Je snapt de dropshipmethode niet goed. Je kan vanuit Nederland* dropship-bestellingen doorgeven aan Chinese traders die dan vanuit China de verzending naar Europa regelen, met gunstige tarieven van China Post. Ga je echter in China zitten met een klein magazijn, dan worden dezelfde spullen dus in China geleverd en moet jij ze nog naar Europa zien te krijgen. Dan voeg je dus een schakel = complexiteit = kosten toe, terwijl je meerwaarde onduidelijk is.

 

Je meerwaarde wordt wel duidelijk wanneer jij in China inkoopt bij producenten, zelf voorraad aanhoudt (en risico neemt) om naar Europa uit te leveren. Dan heb je echter een grotere magazijn (warehouse) nodig, meer kapitaal en kennis van China.

 

* Je mag ook op Bali wonen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, TwaBla zei:

Ga je echter in China zitten met een klein magazijn, dan worden dezelfde spullen dus in China geleverd en moet jij ze nog naar Europa zien te krijgen. Dan voeg je dus een schakel = complexiteit = kosten toe, terwijl je meerwaarde onduidelijk is.

 

Je vraag nog eens gelezen en je beschrijft dat die extra schakel nu al bestaat in de vorm van een tussenpersoon. Levert die vanuit eigen voorraad of fungeert hij/zij als tussenstation in een dropshipketen? Dus leverancier stuurt naar tussenpersoon en die stuurt naar jou of zelfs de klant die bij jou bestelt? Er zijn natuurlijk legio voorbeeld van ondernemers die zelf naar China zijn verhuisd en daar zelfs aan productontwikkeling doen, maar dat heeft toch een ietwat andere scope.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Je vraag nog eens gelezen en je beschrijft dat die extra schakel nu al bestaat in de vorm van een tussenpersoon. Levert die vanuit eigen voorraad of fungeert hij/zij als tussenstation in een dropshipketen? Dus leverancier stuurt naar tussenpersoon en die stuurt naar jou of zelfs de klant die bij jou bestelt? Er zijn natuurlijk legio voorbeeld van ondernemers die zelf naar China zijn verhuisd en daar zelfs aan productontwikkeling doen, maar dat heeft toch een ietwat andere scope.

Thanks voor het nogmaals lezen en ik snap de dropship methode prima hoor.:winking-face-with-tongue: Mijn business partner zit bijv. in Zuid-Korea (woont er al 8 jaar en heeft een visum waarmee ze een e-commerce onderneming kon registreren) en daarvandaan kopen we ook vaak producten die we vervolgens internationaal verkopen.  Wat betreft China fungeert mijn agent inderdaad als een tussenstation in een dropshipketen. Constructie: Leverancier -> agent -> mijn klant (wereldwijd). De plek van de agent wil ik vervangen met mijn eigen team in China aangezien ik zelf het bewind wil hebben en toekomstige problemen wil voorkomen. Ik heb bijvoorbeeld al een keer gehad dat mijn agent relatieproblemen kreeg (ja, we're going there..) and toen kon hij 1.5 week geen bestellingen plaatsen of bestellingen verzenden omdat hij zijn scheiding aan het regelen was.. Zijn service is ook niet eens goedkoop en om dan te bedenken dat hij mijn winkel binnen een aantal weekn kan ruïneren.. Hoe dan ook, ik heb dus een berekening gemaakt en ik kom sowieso goedkoper uit door zelf een magazijn te huren met personeel dan om met hem verder te gaan. En dat stukje "control" hebben over het gehele process (afgezien van de winkels waar ik van koop natuurlijk) vind ik erg belangrijk. Ik ben niet van plan in China te gaan wonen, maar ik zal na covid vaak in Zuid-Korea verblijven (ik heb er al een aantal jaar gewoond en ik spreek te taal) en daardoor kan ik ook snel naar Macau/China afreizen wanneer het moet. Het liefst heb ik dus ook dat de kennis in Macau van mijn business partner het toezicht kan houden wanneer ik er niet kan zijn. Hoop dat het verhaal nu wat duidelijker is.:winking-face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, kokoro zei:

Thanks voor het nogmaals lezen en ik snap de dropship methode prima hoor.:winking-face-with-tongue: 

 

Ja, die opmerking slik ik weer in. :grinning-face-with-sweat: Het lijkt vanuit  Europa alsof Chinese producenten zelf individuele pakjes verzenden, maar ik herinner me dat het vaak onafhankelijke traders zijn die donsjassen en fitnesspakjes verzenden naar Europa. Dus die complexiteit zit er toch al in. Bovendien ken jij je business uiteraard beter dan wij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Hallo!

Ik zie dat dit forum al een tijdje online staat maar wellicht dat ik wat kan helpen. Zelf woon ik in China (Shenzhen) en heb ook een Chinees bedrijf op mijn naam.  De enigste reden waarom ik dit Chinese bedrijf heb is echter zodat ik een werk visum / verblijfsvergunning kan krijgen om in China te wonen/werken. Als jij vanuit Nederland werkt is dit niet nodig. 

 

Het opzetten van een bedrijf in China is een heel gedoe. Het beste kun je dit via een agency doen. Als je het zelf probeerd verdrink je in het papierwerk en wordt je zeer waarschijnlijk afgewezen. Verder is het noodzakelijk als buitenlander met een bedrijf in China om een kantoor in China te hebben. Om een kantoorruimte te huren moet je weer in China wonen. Ik weet dus niet zeker hoe dit zal gaan als jij zelf niet in China woond. Daarnaast zal ik het ook zeker niet aanraden om een Chinees bedrijf te runnen en mensen in China in diesnt te nemen zonder dat jij (of je partner) hier bent. Het werkt hier allemaal net wat anders en het gaat allemaal niet zo gemakkelijk als in Nederland. 

 

Wat ik aan zou raden (en wat meer mensen al hebben aangeraden zo te lezen) is om een goede relatie met je leveranciers op te bouwen en hun te vragen om de producten rechstreeks naar jou te versturen. Zo ben ik zelf ook begonnen. Zolang je een goede relatie hebt met de leverancier zou dit prima moeten kunnen. Zolang je niet zelf in China zit zal ik het afraden om daar een bedrijf te beginnen. Het is een heel gedoe en, indien het niet allemaal loopt zoals je gehoopt hebt, is het zelfs nog niet zo makkelijk om dat bedrijf weer 1,2,3 te sluiten omdat hier, in China, ook veel bij komt kijken. 

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.