• 0

Hoe je doelgroep vinden en benaderen

Ik heb een gratis digitale dienst/app die ik bij mijn doelgroep probeer te krijgen, maar ik loop vast hoe deze doelgroep te vinden en efficient te kunnen benaderen.

 

Mijn doelgroep zijn ondernemers die een zelfstandige business runnen die op basis van afspraken werken. Denk aan fysiotherapeut, personal trainer, kapper e.d. 

Het product wat ik bied is een digitale agenda app wat werkt op basis van 06 nummers. Simpel gezegd kan iemand een afspraak maken in z'n agenda en personen uitnodigen op basis van telefoonnummers ipv een e-mail adres. De ontvanger van de uitnodiging kan de afspraak bekijken, reageren en de afspraak importeren in zijn/haar agenda en als diegene ook de app heeft, dan krijgt diegene ook push berichten van nieuwe uitnodigingen.

 

Wat heb ik al geprobeerd en met welk resultaat

- google Ads --> Ik kan niet specifiek genoeg zoeken op zelfstandige ondernemers of ondernemers in de genoemde branche

- Facebook Ads --> Kan wel gerichter zoeken, maar erg duur en weinig resultaat.

- KvK adressenbestand --> Heb een SMS gestuurd naar 100 ondernemers, maar 0 response. Krijg de indruk dat men niet zat te wachten op ongevraagde reclame. In dit bestand zit ook de vestigingsadres in, dus ik zou Direct Mailing kunnen overwegen. De ondernemers opbellen is een optie, maar vind ik in mijn ogen niet efficient. Kan maar slechts 1 ondernemer gelijktijdig spreken.

- Via Via mond reclame --> Welwillendheid van vrienden en kennissen om mij heen om mijn dienst te delen met hun kapper, therapeut etc. Maar gaat ook niet efficient.

 

Ik heb een technische achtergrond en 0 kennis van communicatie en marketing, het is mn vakgebied niet. Nu kan je zeggen dat ik iemand kan inhuren, wat ik in het verleden gedaan heb, maar ze kunnen geen garanties geven wat het oplevert en op basis van eerdere ervaringen ben ik niet echt overtuigd van hun diensten.

 

Hebben jullie nog suggesties om mijn product onder de aandacht te brengen bij meerdere ondernemers op een efficiënte wijze? Ik loop echt vast op dit punt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Is deze app ook inzetbaar voor aanwezigheidsmelding/-registratie voor cursussen, workshops, sportclubs of scholen?

 

Waar hebben ondernemers nu een lijst (of meerdere lijstjes) met personen en hun mobiele telefoonnummers?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 10:29, Gast zei:

Is deze app ook inzetbaar voor aanwezigheidsmelding/-registratie voor cursussen, workshops, sportclubs of scholen?

 

Waar hebben ondernemers nu een lijst (of meerdere lijstjes) met personen en hun mobiele telefoonnummers?

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Ik heb de telefoonnummers van mijn klanten opgeslagen. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde beroepsgroepen dit nog niet doen, maar het is wel een gemis als je niet zelf direct met je klant kunt communiceren. Denk bijvoorbeeld aan een kapper die zelf proactief een afspraak voor je inplant inplaats van afwachten tot de klant de afspraak maakt. Ik ga bijvoorbeeld om de 4 weken naar de kapper, mijn vrouw om de 4 maanden. Hier zouden ze op in kunnen spelen, want soms vergeet ik alweer dat het 4 weken geleden is en heb het deze week druk druk druk dus ga ik het uitstellen of elders om even snel een knipbeurt te krijgen.

 

 

Mijn app is voornamelijk bedoeld om agenda afspraken te delen. Dus jij hebt iets in je agenda staan en dat heeft een titel, locatie, tijdstip, notities en eventueel herinneringen. Deze gegevens kan je dan delen met 06 nummers zodat zij niet zelf de afspraak handmatig hoeven in te voeren maar slechts enkel met 1 druk op de knop kunnen importeren. Als zij wel de app hebben dan wordt het automatisch opgeslagen en krijgen ze push berichten als jij de afspraak wijzigt.

 

Voor aanwezigheidsmeldingen zou kunnen, maar dan is het meer om te zien of iemand naar de cursus komt en de deelnemer heeft gelijk tijdstip, locatie en ander informatie in zijn agenda staan. Cursussen werken vaak met e-mail registratie en je krijgt dan ook de uitnodiging per mail. Maar de helft van de mensen heeft een ander e-mail adres voor zijn agenda ingesteld op zijn telefoon. Bijvoorbeeld op mijn iPhone is mn agenda gebaseerd op mn icloud mail adres, maar ik mail hier niet mee. Ik heb een ander mail adres voor e-mailen. Dus ik krijg die afspraak nooit in mn agenda te zien.

 

 

Sportclubs kunnen het doen om aankomende wedstrijden in de agenda bij iedereen te zetten en als iets afgelast wordt, kan de organisator de afspraak verwijderen en dan krijgt iedereen een melding dat dit is verwijderd. 

Link naar reactie
  • 0

 

Kun je 'm ook gebruiken om een baan te reserveren? Of een tafel in een restaurant? Of dwalen we nu erg af...

 

De app-wereld is nou bij uitstek een omgeving waar oplossingen worden aangeboden voor problemen die niet bestaan (of die mensen niet als zodanig ervaren)....

 

Er is pas sprake van een markt (in marketingzin) als er koopkrachtige vraag is. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of bowlingbaan? Zwemles? Ligbedverhuur op het strand of aan het zwembad? Supermarktvakkenvullersrooster? Glazenwasser aan huis?

 

Wat zijn doelgroepen die veel handelen op basis van 06-nummers? Of welke andere apps zijn daar op gebaseerd?

Ik denk dat je een aantal specifieke toepassingen (zeg maar killer-apps) zo concreet mogelijk zou moeten tonen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 11:00, Mike Lameree zei:

Mijn app is voornamelijk bedoeld om agenda afspraken te delen.

Dat bestaat nog niet en dat gemis wordt wel als probleem ervaren, zodanig dat men daar de portemonnee voor will trekken? (De 'koopkrachtige vraag' van TwaBla?)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
On 18/08/2021 at 11:32, TwaBla said:

 

Kun je 'm ook gebruiken om een baan te reserveren? Of een tafel in een restaurant? Of dwalen we nu erg af...

 

De app-wereld is nou bij uitstek een omgeving waar oplossingen worden aangeboden voor problemen die niet bestaan (of die mensen niet als zodanig ervaren)....

 

Er is pas sprake van een markt (in marketingzin) als er koopkrachtige vraag is. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Voor nu kan dat nog niet. Maar ze zeggen dat je groot moet denken. Dus ik focus eerst op klein en simpel en als dat aanslaat en groeit, ja dan zou ik wel het reserveringsplatform willen worden die meerdere sectoren ondersteunt. Dus denk aan TheFork, Booking, etc in 1. Maar dan heb je het over paar jaar verder en significante omzet.

 

On 18/08/2021 at 11:39, Hans van den Bergh said:

Dat bestaat nog niet en dat gemis wordt wel als probleem ervaren, zodanig dat men daar de portemonnee voor will trekken? (De 'koopkrachtige vraag' van TwaBla?)

 

Wat ik veel zie is dat er niet zo zeer iets als een probleem wordt ervaren, maar dat ze het gemak voor de klant willen verhogen. Bijvoorbeeld je kan online een tafel reserveren bij een restaurant.. Is gemak voor de klant die geen zin heeft om te bellen. Ik vind het geen probleem om een restaurant te bellen en te reserveren, Ik bel liever om te vragen of er een tafel beschikbaar is. Net als mijn product zal het meer de focus leggen op gemak voor de klant zodat die nadat hij een afspraak bij zijn garage heeft gemaakt voor een APK ofzo, dat het gelijk in zn agenda wordt gezet die hij ook actief gebruikt en niet per mail een bevestiging en vervolgens nog met de hand de afspraak moet invoeren. 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 14:27, Mike Lameree zei:

Bijvoorbeeld je kan online een tafel reserveren bij een restaurant.. 

 

Kan meestal ook wel telefonisch, alleen krijg je dan niet automatisch een bevestiging op je mobiele nummer. In jouw opzet lijkt het er bovendien op dat beide partijen de app moeten hebben om er optimaal gebruik van te maken. Dan heb je een kip-ei probleem. Je zou kunnen zeggen: het restaurant heeft de app en die verstuurt automatisch een bericht naar het nummer van de mobiele beller die wilde reserveren. Leuk. Maar als een van beide een vaste lijn gebruikt, werkt dat ook al niet.

 

Tja, dan ben je mij als praktisch denkende ondernemer wel kwijt. :face-with-rolling-eyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
On 18/08/2021 at 15:00, TwaBla said:

 

Kan meestal ook wel telefonisch, alleen krijg je dan niet automatisch een bevestiging op je mobiele nummer. In jouw opzet lijkt het er bovendien op dat beide partijen de app moeten hebben om er optimaal gebruik van te maken. Dan heb je een kip-ei probleem. Je zou kunnen zeggen: het restaurant heeft de app en die verstuurt automatisch een bericht naar het nummer van de mobiele beller die wilde reserveren. Leuk. Maar als een van beide een vaste lijn gebruikt, werkt dat ook al niet.

 

Tja, dan ben je mij als praktisch denkende ondernemer wel kwijt. :face-with-rolling-eyes:

 

Bedrijven kunnen middels een vaste lijn een account krijgen. Particulieren is het dus enkel 06.

 

 

En wat inderdaad gezegd wordt, hoeveel mensen hebben geen 06 nummer. Je kan beter de vraag stellen, hoeveel mensen hebben geen smartphone. In dit geval zou men niet op de link kunnen klikken om de afspraak te bekijken, bevestigen en op te slaan in hun telefoon.. maar ja dat is mijn doelgroep niet.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 15:43, Mike Lameree zei:

En wat inderdaad gezegd wordt, hoeveel mensen hebben geen 06 nummer. Je kan beter de vraag stellen, hoeveel mensen hebben geen smartphone. In dit geval zou men niet op de link kunnen klikken om de afspraak te bekijken, bevestigen en op te slaan in hun telefoon.. maar ja dat is mijn doelgroep niet.

 

Jouw doelgroep was toch de zakelijke gebruiker die een afspraak wil bevestigen?

 

Je kan het uittekenen. Klant maakt afspraak met dienstverlener via 1) persoonlijk contact 2) vaste telefoon 3) mobiel al-dan-niet smartphone 4) online. Dienstverlener kan wel/niet bevestigen met afspraak-app.

 

Nou voegen we wat cijfers toe. Klant maakt afspraak met dienstverlener via 1) 25% persoonlijk contact 2) 25% vaste telefoon 3) 25% mobiel al-dan-niet smartphone 4) 25% online. Dienstverlener kan x% bevestigen met afspraak-app.

 

Wat is x?

 

Lukt dat ook als de klant niet dezelfde app heeft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 14:27, Mike Lameree zei:

Is gemak voor de klant die geen zin heeft om te bellen

Dus voor dat type klant een oplossing van dat probleem!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.