Ik loop een beetje vast t.a.v. excessief privégebruik van een youngtimer. Allereerst even een casus:
- Youngtimer (gewone stationwagon) van 16 jaar oud met een economische waarde van €3500 en een cataloguswaarde van €30.000
- Brandstofverbruik (benzine) 1:12
- 12000 km/j waarvan 8000 zakelijk en 4000 privé
- Verzekering+MRB €1000; onderhoud €1000 (niet gek voor een wat oudere auto), brandstof €2000, afschrijving €500 overige kosten zoals parkeerbonnen, wasstraat, olie €500); totaal €5000
De bijtelling volgens de regels zou 35% van €3500 = €1000 zijn. Echter het privé voordeel (33% van €5000 = €1650) is hoger dan dat. Ik heb er moeite mee dat dus een verhouding 1/3 vs 2/3 al als excessief wordt gezien. In bovenstaand voorbeeld zou bij een verhouding van 20% privé en 80% zakelijk de reguliere bijtelling van 35% gelden.
Volgens mij is een youngtimer op de zaak dan in veel minder gevallen aantrekkelijk dan over het algemeen wordt aangenomen, zeker niet als je 'm in een paar jaar richting een waarde van €1000 - €1500 afschrijft. Zeker nu in deze periode van meer thuiswerken, zit je al heel snel aan meer privé- dan zakelijke kilometers.
Bovendien leeft volgens mij ook vaak de gedachte dat een kilometerregistratie niet nodig is als je bijtelt. Zelfs op de site van de belastingdienst zie ik nergens dat verplicht of aangeraden worden om een kilometerregistratie bij te houden.
Wel wordt in de aangifte gevraagd of het werkelijke privévoordeel hoger is dan de bijtelling. Dat kun je toch alleen maar bepalen obv een kilometeradministratie??
Is bovenstaande juist en zijn er nog slimme, legale mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd zie?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
-Samuel-
-Samuel-
Ik loop een beetje vast t.a.v. excessief privégebruik van een youngtimer. Allereerst even een casus:
- Youngtimer (gewone stationwagon) van 16 jaar oud met een economische waarde van €3500 en een cataloguswaarde van €30.000
- Brandstofverbruik (benzine) 1:12
- 12000 km/j waarvan 8000 zakelijk en 4000 privé
- Verzekering+MRB €1000; onderhoud €1000 (niet gek voor een wat oudere auto), brandstof €2000, afschrijving €500 overige kosten zoals parkeerbonnen, wasstraat, olie €500); totaal €5000
De bijtelling volgens de regels zou 35% van €3500 = €1000 zijn. Echter het privé voordeel (33% van €5000 = €1650) is hoger dan dat. Ik heb er moeite mee dat dus een verhouding 1/3 vs 2/3 al als excessief wordt gezien. In bovenstaand voorbeeld zou bij een verhouding van 20% privé en 80% zakelijk de reguliere bijtelling van 35% gelden.
Volgens mij is een youngtimer op de zaak dan in veel minder gevallen aantrekkelijk dan over het algemeen wordt aangenomen, zeker niet als je 'm in een paar jaar richting een waarde van €1000 - €1500 afschrijft. Zeker nu in deze periode van meer thuiswerken, zit je al heel snel aan meer privé- dan zakelijke kilometers.
Bovendien leeft volgens mij ook vaak de gedachte dat een kilometerregistratie niet nodig is als je bijtelt. Zelfs op de site van de belastingdienst zie ik nergens dat verplicht of aangeraden worden om een kilometerregistratie bij te houden.
Wel wordt in de aangifte gevraagd of het werkelijke privévoordeel hoger is dan de bijtelling. Dat kun je toch alleen maar bepalen obv een kilometeradministratie??
Is bovenstaande juist en zijn er nog slimme, legale mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd zie?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72312-youngtimer-en-excessief-priv%C3%A9gebruik/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag