• 0

Btw-aangifte intracommunautaire verwerving

(aangepast)

Beste leden, 

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite om dit te lezen. Ik wil Btw aangifte doen, maar loop wat vast. Ik doe intracommunautaire verervingen. 
Kunnen jullie controleren of ik de Btw aangifte zo goed invul? 

Stel dat ik een factuur ontvang van mijn leverancier uit Duitsland van 0% (verlegde factuur) van een bedrag van 1000 euro. En ik verkoop het aan mijn klanten in Nederland voor 2000 euro. 
Klopt het dan dat ik bij de rubriek 1a bij de omzet dan het bedrag van €1652.89 in moet vullen en bij 1b 2000 euro, want ik heb mijn producten alleen binnen Nederland verkocht. Of moet ik alleen de rubriek 4b invullen? Dus 4b Omzet (inclusief btw) 2000 euro en bij omzetbelasting 21% over de omzet die ik aan mijn klanten heb gerekend, dus 347.11 euro? 

Stel dat ik daarnaast nog een factuur heb ontvangen van de leverancier met ook een bedrag van 1000% en vervolgens 1500 euro heb verlegd met 0% aan een andere ondernemer binnen Nederland. Hoe bereken ik dit dan en zit ik dit dan ook in 1a en 4b? 

Graag hoor ik van jullie.   

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Als je de eerste keer aangifte doet, en daar lijkt het wel op, is het niet zo verstandig als je daarmee tot de laatste dag wacht. Heb je al eens op de kleine vraagtekens bij iedere positie op het formulier geklikt? Daar staat het precies uitgelegd.

aangepast door ChinaTradeConsult
Storende taalfout

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Beste ChinaTradeConsult Ik had inderdaad wat eerder aangifte moeten doen. Ik heb mij er wat op verkeken. Bedankt voor de tip om op het vraagteken te klikken. 
Dit beantwoord wel het één en ander voor mij. 

Ik zie dat ik bij rubriek 4b het aankoopbedrag moet invullen van de goederen die naar mijn zijn geleverd vanuit Duitsland. En in de rechterkolom onder het kopje omzetbelasting, de omzetbelasting. Mijn leverancier heeft mij een verlegde 0% factuur verstuurd. Betekent deze omzetbelasting dan de belasting over mijn totale omzet over mijn klanten binnen Nederland? Dus stel ik 1000 euro betaald aan mijn Duitse leverancier en ik heb een totale omzet van 2000 euro, dan is de omzetbelasting 347.11 (21%). 

En ik hoef ik dan niets bij 1a in te vullen, of dat wel? 
En hoe bereken ik de verlegde facturen die ik heb verstuurd naar mijn zakelijke klanten? 

Link naar reactie
  • 1

Bij 1 a vul je de omzet aan je klanten exclusief BTW en in de kolom daarachter het bedrag aan BTW in. Dus bij een omzet van 2.000 inclusief wordt dat Omzet 1.652,89 en bij Omzetbelasting 347,10 als het 21% is. Je mag afronden op hele bedragen. Dus 1.652 / 347.

 

Bij 4b vul bij Omzet 1.000 euro in en bij Omzetbelasting het bedrag dat je had moeten betalen als je het in Nederland had gekocht. Dus als dat 21% zou zijn, vul je daar 210 euro in.

 

Bij 5a zie je de totaal verschuldigde Omzetbelasting. 347 +210 = 557

Bij 5b mag je de door jouw betaalde BTW aftrekken. Het totaal inclusief het bedrag aan omzetbelasting van 4b. 

 

Heb je  zelf geen verdere BTW betaald die je mag aftrekken, komt er in 5b dus 347 te betalen BTW te staan.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 31-10-2021 om 13:06, F.Dalfsen zei:

En hoe bereken ik de verlegde facturen die ik heb verstuurd naar mijn zakelijke klanten? 

 

Heb je je zakelijke klanten in Nederland geen BTW berekend? Indien nee, waarom niet? Indien je die wel hebt berekend, heb je de BTW niet verlegd. 

aangepast door ChinaTradeConsult

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

ChinaTradeConsult
Bedankt voor je reactie, dat waardeer ik enorm. Ik heb geen rechtsgeldige factuur ontvangen van de leverancier waarop de BTW is verlegd, mag ik het dan alsnog wel aftrekken in 5b?
Ik heb aan mijn zakelijke klanten binnen Nederland geen BTW berekend, omdat zij de BTW aan de particulieren gaan berekenen. Als ik het goed begrijp moet ik dit in 1e aangeven. Het bedrag dat ik van hen heb ontvangen. 

Link naar reactie
  • 1

Als er door je Duitse leverancier geen BTW is verlegd, moet hij je de Duitse BTW berekenen en die moet dan op de factuur staan. Heeft hij je geen BTW berekend, moet er op de factuur staan: Umsatzsteuerpflichtig im Land des Leistungsempfängers / BTW verlegd (BTW Nr. "NLXXXXXXXXXXXX" (NLXXXXXXXCXXX = jouw BTW nummer). Zorg ervoor dat hij je een correcte factuur stuurt. 

 

Dat je je Nederlandse zakelijke klanten geen BTW hebt berekend is fout. Dat had je wel moeten doen. Nu is het factuurbedrag, wat jij exclusief BTW ziet, inclusief BTW. Je moet dus je zakelijke klanten een nieuwe correcte factuur inclusief BTW sturen en hopen dat ze je die alsnog betalen. Anders moet je zelf 21% van het bedrag dat je gefactureerd hebt afdragen. 

 

Het mag eigenlijk niet, maar wat je zou kunnen doen is direct aan het begin van de opgave aankruisen dat je voor deze periode niks hebt aan te geven. Dan heb je voorlopig even tijd om alles te corrigeren. Probeer zo snel mogelijk een correcte factuur van je leverancier te krijgen en leg aan je Nederlandse klanten uit dat je een fout hebt gemaakt met het factureren. Stuur ze een nieuwe factuur met BTW en het verzoek het verschil alsnog te betalen. Vraag in ieder geval iemand die verstand heeft van boekhouden je te helpen in dit geval en stuur dan een correctie van je BTW opgave voor dit kwartaal / deze maand.

 

Een BTW opgave doen is echt niet zo moeilijk als je je maar aan de regels houdt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

ChinaTradeConsultIn de voorwaarden van de belastingdienst staat dat ik de voorbelasting pas mag aftrekken als ik een factuur heb die aan de voorwaarden voldoet. Dat heb ik niet, evenals meerdere ondernemers op dit forum die ook geen factuur hebben ontvangen van Chinezen. Betekent dit dan ook doordat ik geen voorbelasting kan aftrekken, ik 21% moet afdragen over mijn inkopen uit Duitsland. Dus stel 1000 euro inkoopkosten van de verlegde factuur, hierover moet ik 21% afdragen en dan ook nog 21% over mijn omzet van 2000 euro in rubriek 1a? 

Dus conclusie: klopt het dat ik dan €210 aan kosten moet betalen voor mijn intracommunautaire werving? Omdat ik die 21% niet kan aftrekken in de voorbelasting? En dan ook nog 21% (€ 347.11) over mijn omzet van 2000 euro?
Dus dat is dan  557,11 aan belasting dat ik moet afdragen? 

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie
  • 0
Op 31-10-2021 om 14:42, ChinaTradeConsult zei:

. Vraag in ieder geval iemand die verstand heeft van boekhouden je te helpen in dit geval en stuur dan een correctie van je BTW opgave voor dit kwartaal / deze maand.

 

Huur een boekhouder in om je BTW aangifte te doen, zo te lezen maak je er zelf een zooitje van. 

 

Op 31-10-2021 om 14:19, F.Dalfsen zei:

Ik heb aan mijn zakelijke klanten binnen Nederland geen BTW berekend, omdat zij de BTW aan de particulieren gaan berekenen. Als ik het goed begrijp moet ik dit in 1e aangeven. Het bedrag dat ik van hen heb ontvangen. 

Wat is "het bedrag dat ik van hen heb ontvangen"? Je berekent geen BTW, dus wat ontvang je dan en van wie?

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 09:25, Bert. zei:

Wat is "het bedrag dat ik van hen heb ontvangen"? Je berekent geen BTW, dus wat ontvang je dan en van wie?


Ik heb een bedrag (laten we in dit voorbeeld 1000 euro aanhouden) exclusief btw verzonden naar een zakelijke afnemer. Een 0% factuur dus.

Als ik het goed begrijp mag ik trouwens niets in de voorbelasting aftrekken over mijn buitenlandse aankopen binnen de EU? 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 11:14, F.Dalfsen zei:

Als ik het goed begrijp mag ik trouwens niets in de voorbelasting aftrekken over mijn buitenlandse aankopen binnen de EU? 

 

Waar heb je dat begrepen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 11:14, F.Dalfsen zei:


Ik heb een bedrag (laten we in dit voorbeeld 1000 euro aanhouden) exclusief btw verzonden naar een zakelijke afnemer. Een 0% factuur dus.

Ah op die manier, dus het totaalbedrag van de omzet in 1e. Zoals René al heeft opgemerkt,  tenzij je goederen levert met een nul-tarief of verplichte verlegging (maar dat kunnen wij op basis van de informatie niet beoordelen) is dat waarschijnlijk fout.

 

Op 1-11-2021 om 11:14, F.Dalfsen zei:

Als ik het goed begrijp mag ik trouwens niets in de voorbelasting aftrekken over mijn buitenlandse aankopen binnen de EU? 

In beginsel wel, dat is gewoon de intra-communautaire verwerving. De discussie of aftrek van voorbelasting mag onder een fatsoenlijke factuur loopt al in een andere post waarbij de starter heeft geschreven dat hij de terugkoppeling van de BD zou laten weten (dus beter hier maar geen tijd meer aan besteden).

 

Nogmaals, zoek een boekhouder om je BTW aangifte in te dienen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.