• 0

R&D kosten en afschrijving [éénmalige kosten of investeringsafrek]

(aangepast)

Dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar ik vind het niet terug op de website van de belastingdienst.

 

Ik doe R&D voor een nieuw product, en ik wil hiervoor een prototype ontwikkelen. Om dit prototype te ontwikkelen moet ik een onderdeel inkopen van 1000 euro.

 

Is een prototype een bedrijfsmiddel? Trek ik dit eenmalig af als kosten, of wordt dit gezien de waarde van >450 euro gezien als investering, en kan ik dit dus ook opvoeren voor de KIA? Als dit gezien wordt als investering, hoe bepaal ik dan wat een correcte afschrijving is?

 

Het is niet realistisch om te denken dat dit onderdeel nog economische waarde heeft nadat het in het prototype wordt gebruikt, doordat hier beschadigingen aan kunnen optreden tijdens testen en ontwikkeling. Daarnaast is het geen gekke gedachte dat dit prototype over een jaar niet meer relevant is of wordt opgevolgd door een nieuw prototype. Is het in het licht van die informatie dan dus te verantwoorden dit in één jaar af te schrijven?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Theoretisch niet, praktisch misschien wel.

 

Allereerst kan het zijn dat je als startende ondernemer kunt worden aangemerkt. Je moet dan wel aan wat voorwaarden voldoen, maar in dat geval zou je misschien gebruik kunnen maken van willekeurig afschrijven, en dat houdt in dat je ook mag kiezen voor afschrijving ineens.

 

Maar zelfs als dat niet het geval is, dan is het inderdaad een bedrijfsmiddel, dus zul je er 'gewoon' op moeten afschrijven (maximaal 20% per jaar), maar zodra het bedrijfsmiddel 'teloor' is gegaan, schrijf je het alsnog af naar nul.

 

Je kunt het volgens mij ook opvoeren voor de KIA (al geldt daar wel een hogere drempel voor dan 450 euro), maar houdt er dan wel rekening mee dat je een omgekeerde KIA voor je kiezen krijgt (bijtelling dus), als je het weer binnen 5 jaar van de balans af haalt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 7-11-2021 om 11:41, mb2021 zei:

1. Is het in het licht van die informatie dan dus te verantwoorden dit in één jaar af te schrijven?

2. Het is niet realistisch om te denken dat dit onderdeel nog economische waarde heeft nadat het in het prototype wordt gebruikt, doordat hier beschadigingen aan kunnen optreden tijdens testen en ontwikkeling.

1. Fiscaal niet, economisch misschien wel.

2. Als het bedrijfsmiddel kapot is gegaan en geen sloop- of onderdelenwaarde meer heeft, dan schrijf je de boekwaarde af naar nul.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik een product ontwikkel om in eigen bedrijf te gaan gebruiken tel ik alle aankopen daarvan bij elkaar op en boek ik het als investering. Als ik iets voor een ander ontwikkel is het gewoon inkoop en de prijs die ik ervoor vang boek ik als verkoopopbrengst .

Ontwikkel ik iets om later mogelijk te kunnen verkopen, boek ik het eerst als kosten en in een later boekjaar als verkoop inderdaad heeft plaatsgevonden als verkoopopbrengst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.