• 0

Gebruikelijk loon en dividend

Hoi, 

 

Ik had een vraag over het gebruikelijk loon en het uitkeren van dividend. Als DGA werk ik 1 dag in de week voor mijn bedrijf en de andere 4 dagen ben ik elders in loondienst. Ik betaal mij nu € 1.000 bruto per maand en wil aan het eind van het jaar kijken wat de vrije kasstroom is en dit dan ook verlonen. Stel dat ik kan aantonen dat een dienstbetrekking die vergelijkbaar is met mijn situatie € 20.000 bruto per jaar zou krijgen (en dan neem ik het ruim). Als dan mijn vrije kasstroom eind 2021 € 47.000 zou zijn. Mag ik dan € 27.000 uitkeren als dividend of moet ik altijd minimaal € 47.000 aan loon uitkeren voordat ik dividend mag uitkeren? 

 

Bedrijf betreft geen start-up of startende onderneming.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 11-11-2021 om 11:59, RubenT zei:

en hij houdt aan het einde van het jaar alsnog die ruimte van € 27.000 over, mag hij dat dan wel als dividend uitkeren? Hij heeft immers 'voldaan' aan de gebruikelijkloonregeling.

 

Kijkend naar de gebruikelijk loon regeling hoeft hij dat in ieder geval niet als salaris uit te keren.

 

Of hij het vervolgens wel als dividend mag uitkeren hangt af van de uitkeringstoets en de balanstest : 

 

image.thumb.png.13ec61881aa41d2d4b74757d8174c821.png

 

Bron : MKBfiscaal.nl, hoe werkt de uitkeringstoets en de balanstest bij dividenduitkering

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel, Kees!

 

Op 11-11-2021 om 10:58, Kees1606 zei:

Ik betaal mij nu € 1.000 bruto per maand en wil aan het eind van het jaar kijken wat de vrije kasstroom is en dit dan ook verlonen.

Heb je daarvoor een verzoek tot verlaging van je DGA-salaris ingediend bij de Belastingdienst?

 

Op 11-11-2021 om 10:58, Kees1606 zei:

Als DGA werk ik 1 dag in de week voor mijn bedrijf en de andere 4 dagen ben ik elders in loondienst.

Als DGA hoor je minstens het gebruikelijk loon uit te keren, daarbij wordt eigenlijk niet gekeken naar hoeveel uur je werkt. Ook als je één dag in de week voor je eigen bedrijf werkt, heb je je aan de gebruikelijkloonregeling te houden.

 

Op 11-11-2021 om 10:58, Kees1606 zei:

Stel dat ik kan aantonen dat een dienstbetrekking die vergelijkbaar is met mijn situatie € 20.000 bruto per jaar zou krijgen (en dan neem ik het ruim).

De Belastingdienst geeft aan dat het gebruikelijk loon minimaal het hoogste bedrag moet zijn van 1) 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, 2) het loon van de meestverdienende werknemer of 3) ten minste € 47.000. Aantonen dat in een vergelijkbare dienstbetrekking € 20.000 een redelijk salaris is zal dus niet helpen, omdat je dan alsnog ten minste € 47.000 moet aanhouden.

 

Op 11-11-2021 om 10:58, Kees1606 zei:

Mag ik dan € 27.000 uitkeren als dividend of moet ik altijd minimaal € 47.000 aan loon uitkeren voordat ik dividend mag uitkeren? 

Als de financiële ruimte er is, moet je als eerste aan de gebruikelijkloonregeling voldoen en dus minimaal € 47.000 aanhouden. Juist om te voorkomen dat je je salaris enorm drukt en vervolgens het gros als dividend uitkeert, waarover minder belasting wordt geheven.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-11-2021 om 11:11, RubenT zei:

De Belastingdienst geeft aan dat het gebruikelijk loon minimaal het hoogste bedrag moet zijn van 1) 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, 2) het loon van de meestverdienende werknemer of 3) ten minste € 47.000. Aantonen dat in een vergelijkbare dienstbetrekking € 20.000 een redelijk salaris is zal dus niet helpen, omdat je dan alsnog ten minste € 47.000 moet aanhouden.

 

Iets te kort door de bocht. Je vergeet de alinea daarna:

 

Quote

Hebben anderen een lager loon?

Is het gebruikelijk dat anderen bij de meest vergelijkbare werkzaamheden een lager loon krijgen? En kunt u dat aannemelijk maken? Dan stellen wij het loon op dat lagere bedrag. Daarbij moet u een vergelijking maken met de meest vergelijkbare werkzaamheden uit loondienst waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt.

 

Het verschil? Bij de eerste alinea ligt de bewijslast bij de belastingdienst, bij de 2e alinea ligt de bewijslast bij de ondernemer zelf. 

 

Met andere woorden: kun je een lager loon bij een vergelijkbare dienstbetrekking aannemelijk maken? Dan geldt dat lagere loon

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-11-2021 om 11:49, Norbert Bakker zei:

Iets te kort door de bocht. Je vergeet de alinea daarna:

Excuses, je hebt volkomen gelijk.

 

Op 11-11-2021 om 11:49, Norbert Bakker zei:

Met andere woorden: kun je een lager loon bij een vergelijkbare dienstbetrekking aannemelijk maken? Dan geldt dat lagere loon

Als de ondernemer aannemelijk kan maken dat, in dit geval, € 20.000 het salaris voor een vergelijkbare dienstbetrekking is en hij houdt aan het einde van het jaar alsnog die ruimte van € 27.000 over, mag hij dat dan wel als dividend uitkeren? Hij heeft immers 'voldaan' aan de gebruikelijkloonregeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.