• 0

werkzaamheden vóór oprichting - mag BV dit boeken?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik krijg helaas een boekenonderzoek aangekondigd van de belastingdienst, ik heb net een onderneming sinds medio 2020 dus dat verbaast mij wel.

 

Ik heb wel advies van accountantskantoor gebruikt bij oprichting van de BV en boekhouding, maar iets zit mij niet lekker.

 

Wij hebben omzet gefactureerd vanaf 2e helft 2020, dat is allemaal goedgevonden door accountant.

Echter de werkzaamheden (advies) vonden grotendeels plaats in 2020, dit zou via onderliggende stukken naar voren kunnen komen.

 

Op dat moment bestond de BV nog niet, ook geen andere onderneming.

 

Nu vraag ik mij af wat de consequenties kunnen zijn.

 

Merci,

 

Rob

aangepast door Hans van den Bergh
Enkele tikfoutjes i.v.m. leesbaarheid

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Is er ook gemeld waar de controle zich op richt?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Dag Rob

 

Dat zou kunnen beteken dat die omzet aan jou privé wordt toegerekend, als inkomen uit overige werkzaamheden waarschijnlijk.

 

Wat waren de activiteiten?

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0
(aangepast)

Het gaat om levering van computers en een stukje nazorg.

 

Wat is de onderliggende administratie die de inspecteur redelijkerwijs kan vragen? Is dit een contract of ook de afleverbewijzen?

aangepast door rob666
  • 0

Dat zijn dus leveringen die de BV feitelijk niet gedaan kan hebben, omdat de BV toen nog niet bestond. 

 

De fiscus kan de facturen opvragen en uiteraard ook bewijs van aflevering. Het maakt allemaal onderdeel uit van de administratie

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0
(aangepast)

Dat klopt, er was nog geen BV maar ook geen KVK gegeristreerde eenmanszaak of andere rechtsvorm.

 

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind.

 

En heeft iemand ervaring met de belastingdienst? Zijn ze pragmatisch dat b.v. indien de belasting via de officiele weg hoger uit was gevallen, het verschil kan worden betaald? Of zal alles moeten gecorrigeerd?

aangepast door rob666
  • 0
Op 4-12-2021 om 15:43, rob666 zei:

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind.

Hoeft niet, als jij voor oprichting eenmanszaak al zakelijke aanschafkosten hebt gemaakt, kun je die op de eenmanszaak boeken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
Op 4-12-2021 om 15:43, rob666 zei:

Ik vrees dat ik mij dan in fiscaal niemandsland bevind

Dat lijkt mij niet, fiscaal zou dit dan inkomen uit overige werkzaamheden zijn

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.