• 0

Wanneer EMZ uitschrijven 31-12 of in januari?

Goedemiddag,

 

Mijn EMZ wordt omgezet in een BV (werkmaatschappij en Holding) middels een ruisende overgang.  Mijn BV neemt de ICT en de auto over (factuurdatum 31-12-21).

Ik zal dus voor mijn EMZ moeten afrekenen met de fiscus (FOR (indien niet omgezet in lijfrente), terugbetaling deel KIA).

Wat is nu de beste datum om mijn EMZ op te heffen?

- Doe ik dat het beste op 31-12-21 (alles afrekenen over boekjaar 2021) of kan dat ook begin januari 2022?

- Als ik dat begin januari doe, valt de afrekening dan in boekjaar 2022, met als gevolg geen belastingvoordeel omdat ik voor de EMZ in 2022 niet meer als ondernemer wordt gezien? 

 

Alvast bedankt

André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag André

 

Ook bij een ruisende inbreng ontstaat er een datum per wanneer alles overgaat naar de BV. Dat is óf de datum oprichting en inbreng bij de notaris óf terugwerkende kracht naar datum X indien je tijdig een intentieverklaring hebt geregistreerd.

 

Die datum bepaalt op welke dag je EMZ geëindigd is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

Dus als mijn BV's op 3 januari 2022 worden opgericht, kan ik de de stakingswinst van de EMZ pas afrekenen in fiscaal jaar 2022? Dat lijkt mij nogal ongunstig.

En kan ik ook pas op 3 januari 2022 mijn auto en ICT verkopen aan mijn BV? 

 

In dat geval zou ik dus beter op 31-12-2021 mijn BV's kunnen oprichten met een verlengd boekjaar t/m 31-12-2022? Daar heb ik toch geen intentieverklaring voor nodig?

 

Groeten

André

Link naar reactie
  • 0
Op 23-12-2021 om 14:46, DHP zei:

Dus als mijn BV's op 3 januari 2022 worden opgericht, kan ik de de stakingswinst van de EMZ pas afrekenen in fiscaal jaar 2022? Dat lijkt mij nogal ongunstig.

En kan ik ook pas op 3 januari 2022 mijn auto en ICT verkopen aan mijn BV? 

Niet als je dan nog regelt dat de ruisende inbreng terugwerkt naar 1-1. Dan is het prima verdedigbaar dat je je EMZ staakte op 31-12.  

 

Waarom dat overigens ongunstig zou zijn in 2022 zie ik niet helemaal.

 

En waarom zou je bij een ruisende inbreng nog zaken verkopen aan je BV? Het idee van de inbreng is juist dat dat niet hoeft omdat je de aandelen in je BV volstort met de inhoud van je EMZ

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 23-12-2021 om 15:03, Joost Rietveld zei:

Waarom dat overigens ongunstig zou zijn in 2022 zie ik niet helemaal.

Omdat ik dan de stakingswinst moet afrekenen in fiscaal jaar 2022 zonder het voordeel te hebben van de EMZ (MKB-aftrek, zelfstandigenaftrek), want voor die paar dagen in 2022 voldoe ik immers niet meer aan het urencriterium. Of zie ik dat fout?

 

Op 23-12-2021 om 15:03, Joost Rietveld zei:

Niet als je dan nog regelt dat de ruisende inbreng terugwerkt naar 1-1. Dan is het prima verdedigbaar dat je je EMZ staakte op 31-12.  

Dus mijn BV's zijn dan per 3-1-2022 opgericht, maar mijn ruisende inbreng vindt met terugwerkende kracht op 1-1-22 plaats en mijn EMZ heb ik dan gestaakt op 31-12-21, zodat ik de stakingswinst kan afrekenen over fiscaal jaar 2021? 

Op 23-12-2021 om 15:05, Joost Rietveld zei:

Ik zou het knap vinden als je nog een notaris vindt die op 31-12 nog ruimte heeft voor je

 

Die notaris heb ik nu, zij ging er namelijk vanuit dat de BV's nog deze maand (uiterlijk 31-12-21) opgericht zouden worden met een verlengd eerste boekjaar t/m 31-12-22.  Het leek mij echter beter om te starten in januari 2022 met een verlengd boekjaar t/m 31-12-23. Dus 31-12-2021 zou nu nog te regelen zijn. Als dat in ieder geval fiscaal verstandig is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Wellicht ligt het wat genuanceerder:

- de FOR kan ik sowieso afrekenen in fiscaal jaar 2021(of omzetten naar banksparen/lijfrente)

- ik kan de ICT en auto per 31-12-2021 verkopen (aan mijn BV of aan wie dan ook), de afrekening van de KIA of verschil economische waarde en boekwaarde reken ik dan ook in fiscaal jaar 2021 af.

- BTW reken ik af over 2021-Q4.

 

Dus oprichting BV's per 3-1-2022 zou geen fiscaal nadeel moeten opleveren. Eens?

 

Groeten,

André

Link naar reactie
  • 0

Kan ik zo niet bevestigen André, want je lijkt een cruciaal element niet goed te doen:

Op 23-12-2021 om 16:18, DHP zei:

kan de ICT en auto per 31-12-2021 verkopen (aan mijn BV of aan wie dan ook),

Nogmaals, bij inbreng wordt er niets verkocht. De vraag is dus of wij het beiden wel over hetzelfde hebben......

 

Op 23-12-2021 om 15:29, DHP zei:

Dus mijn BV's zijn dan per 3-1-2022 opgericht, maar mijn ruisende inbreng vindt met terugwerkende kracht op 1-1-22 plaats en mijn EMZ heb ik dan gestaakt op 31-12-21, zodat ik de stakingswinst kan afrekenen over fiscaal jaar 2021? 

Dat kan ik wel beamen. Maar dan ook weer, welke stakingswinst? Het idee van inbreng is juist dat er niet afgerekend wordt over de stakingswinst doordat die 1) ingezet wordt in lijfrente bij ruisende inbreng of 2) niet aanwezig is bij geruisloze inbreng

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Toch nog even dieper ingaan op de gekozen ruisende inbreng: 

- inbreng auto en ICT, moet dat via een zogenaamde inbrengverklaring via de notaris? Of kan ik dit ook eenvoudig als EMZ op 31-12-21 factureren aan mijn BV i.o?

- Afrekening fiscus: dit betreft in mijn geval de FOR (als ik deze niet omzet in lijfrente/banksparen)  en het restant KIA.

 

De notaris geeft aan dat de BV's opgericht worden per 3 januari en dat zij dan gelijktijdig mijn EMZ met terugwerkende kracht opheft per 1-1-2022. Dan zou dat volgens mij fiscaal kloppend moeten zijn.

 

Groeten,

André

Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2021 om 16:25, DHP zei:

Of kan ik dit ook eenvoudig als EMZ op 31-12-21 factureren aan mijn BV i.o?

Volgens mij gaf Joost in dit draadje al tot twee keer toe aan van niet. Voor de derde keer dezelfde vraag stellen zal vast geen ander antwoord opleveren. In een vorig draadje over hetzelfde onderwerp gaf Joost al het advies om je accountant alsjeblieft een fiscalist in te laten schakelen omdat dit complexe materie is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat Ron zegt André; in jouw verhaal lopen ruisende inbreng en een activa/passiva transactie simpelweg door elkaar. Dat is niet verboden, maar het lijkt er wel op alsof er nog niet goed nagedacht is over deze keuze en het waarom.

 

Als je het uitvoert zoals ik het nu lees (activa/passiva transactie) dan hoop ik voor je dat de desinvesteringsbijtelling en de FOR de enige onderdelen zijn van je stakingswinst. En niet dat er ook nog stille reserves en goodwill zijn. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.