• 0

Termijnen financial lease betalen vanuit eenmanszaak

Ik werk momenteel als ZZP. Ik ga samen met een bestaande onderneming een nieuwe werkmaatschappij oprichten en richt zelf ook een holding op welke 59/120 aandelen van de werkmaatschappij zal bezitten. Ik wil een auto aanschaffen d.m.v. financial lease. Dit doe ik het liefst vanuit mijn holding zodat ik de auto na , maar ik ga pas een management fee factureren naar de werkmaatschappij als er voldoende omzet in de werkmaatschappij zit. Mijn eenmanszaak heeft voldoende cashflow om de termijnen te betalen maar de holding (voorlopig) dus niet. Kan ik dit vanwege de rekening courant regeling gewoon doen? Als ik boven de 17.500 kom dan kan ik namelijk de betalingen ook gewoon vanuit de BV doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Michiel, welkom op HL.

 

Waarom zou je de auto in je lege holding willen plaatsen? Lijkt mij dat de leasemij daar ook wel wat van vinden zal. Die zal in elk geval willen dat jij je persoonlijk garant stelt.

 

Daarnaast krijg je het vraagstuk over bijtelling. Als je denkt alleen zakelijk met de auto te rijden (want geen bijtelling) besef wel dat het gebruik van de auto voor je andere onderneming geldt als privé!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

hoi Joost,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga de werkmaatschappij oprichten met een reeds bestaande groep. De groep tekent mee in de lease. Dat ik bijtelling moet betalen is me bekend, maar wat ik begreep betaal ik dat als ik IB betaal en dus feitelijk vanuit mijnn privé vermogen. De reden dat ik de auto op een lege BV wil zetten is enerzijds omdat de verwachting is dat de BV de eenmanszaak ruim voorbij zal groeien en anderzijds omdat ik de auto na 5 jaar als dga naar privé kan halen. Als het allemaal teveel gedoe is, dan lease ik de auto wel vanuit mijn eenmanszaak en ruil ik hem waarschijnlijk over 5 jaar in. Ik 


groet,

 

 

Michiel

aangepast door Michiel Dekker
Link naar reactie
  • 1

Hier zitten wel met haken en ogen aan. Zo is in je EMZ de bijtelling beperkt tot de werkelijke autokosten, in je BV niet. Dat kan een voordeel voor de EMZ zijn.

 

In de BV hoef je weer geen vijf jaar te wachten om de auto aan privé te verkopen. Die vrijheid is in de EMZ minder.

 

Kortom, niet zondermeer te zeggen of dit de juiste keuze is.

 

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vanwege de eenvoud neig ik er wel naar om vanuit de EMZ te leasen, maar ik zou liever vanuit de BV leasen (denk ik). Dat bij een BV de bijtelling niet gemaximeerd is op de daadwerkelijke auto kosten wist ik niet, dus bedankt voor die input. Ik heb vanaf volgende week een nieuwe boekhouder, dus dan zal ik het daar ook nog maar eens mee overleggen. Ik heb vooral niet zo'n zin om dat geld als zakelijke lening te moeten verstrekken aan een BV met alle administratie en gedoe er omheen. 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het heel simpel.. misschien dat je bv ooit ver voorbij je eenmanszaak gaat, maar nu kan de BV geen auto betalen, dus zet er dan ook geen op de BV.

als je voor je werk in de eenmanszaak een auto nodig hebt dan lease je hem daar en als je hem voor de BV gebruikt declareer je 19ct bij de BV.

Desnoods kies je voor een flexlease contract voor 1 of 2 jaar zodat je sneller een nieuwe keus kan maken waar je de auto op zet als de boel eenmaal draait. of je rijdt nog even door met je huidige auto..

 

 

Link naar reactie
  • 0
On 31/12/2021 at 11:11, Roel J said:

Eigenlijk is het heel simpel.. misschien dat je bv ooit ver voorbij je eenmanszaak gaat, maar nu kan de BV geen auto betalen, dus zet er dan ook geen op de BV.

als je voor je werk in de eenmanszaak een auto nodig hebt dan lease je hem daar en als je hem voor de BV gebruikt declareer je 19ct bij de BV.

Desnoods kies je voor een flexlease contract voor 1 of 2 jaar zodat je sneller een nieuwe keus kan maken waar je de auto op zet als de boel eenmaal draait. of je rijdt nog even door met je huidige auto..

 

 

Die 19ct per km naar mijn EMZ declareren is niet per se nodig, behalve dat ik dat dan belastingvrij kan uitkeren en mijn winst kan drukken, toch? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.