• 0

Facturen na beoogde staking

Hoi! 

 

Vraagje. Ik wil mijn ZZP bedrijf staken. Ik had alle factureren en eventuele terugbetalingen die ik nog moest verrichten afgehandeld voor 31-12-2021, dus dacht: mooi, dan kan ik de boeken dichtgooien en per die datum effectief en fiscaal staken. (Al moet er dan nog verrekening IB plaatsvinden)

 

Nu is het 01-01-2022 en krijg ik helaas nog een aantal facturen binnen van bedrijven waar ik kennelijk nog een verlenging van wat diensten aan verschuldigd ben over vorige maand. In principe hadden ze natuurlijk tot 15-01 de tijd. Op zich geen ramp, maar hoe zit dat belastingtechnisch en juridisch? Ik kan de stakingsdatum ook opschuiven naar 01-02-2022 denk ik zo nodig, maar 31-12-'21 was fijner geweest. Moet ik denk ik wel volgend jaar nog een keer extra inkomstenbelasting invullen als ondernemer ipv particulier of wellicht wat uit resultaat overige werkzaamheden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 2-1-2022 om 03:01, CLabs zei:

In principe hadden ze natuurlijk tot 15-01 de tijd. 

 

Ik denk dat je doelt op de regel in de omzetbelasting. Echter, voor de inkomstenbelasting maakt dat niet uit. Je boekt de kosten meestal in de periode waarop ze betrekking hebben, niet wanneer de factuur wordt verstuurd.

 

Dus stel dat iemand op 16 januari 2022 een rekening stuurt voor bijvoorbeeld een internetabonnement van december 2021, dan boek je die kosten in december voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting vraag je de BTW terug in Q1. Verder loopt dat via privé.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Joost Rietveld prinsrachid

Hartelijk dank :) Dat is helemaal waar, niet over nagedacht dat dat zo mag/moet voor IB!

 

Mijn vervolgvraag is dan: is het heel gek als ik ze dus inderdaad opgeef als gemaakte bedrijfskosten onder de inkomstenbelasting 2021 (zoals de bedoeling is dus en dat klopt ook.), maar de ontvangen factuur en diens betaling daarvan in januari 2022 vervolgens (voor de omzetbelasting) wél beschouw als privé-afrekening zodat ik géén aangifte omzetbelasting hoef te doen over Q1 2022...? Ik weet niet of dat dan een discrepantie wordt, er zijn dan kosten gemaakt in 2021 voor IB maar bij OB komt het niet terug omdat ik de nagekomen factuur in 2022 betaal uit eigen vermogen... (En het restant saldo op de zakelijke rekening is in principe nu privévermogen gezien de onderneming op 31-12-2021 23:59:59 gestaakt is.) Je hebt dan zakelijk kosten op IB staan die wel gemaakt zijn, maar eigenlijk nooit "betaald" zijn door de onderneming in 2021 zelf en vervolgens in Q4 2021 niet bij OB verschijnen en Q1 2022 doe ik niet want het bedrijf is gestaakt, die betaling is gedaan uit privévermogen en er is niets meer om aan te geven... Of is dat niet vreemd? :)

 

Voor mij klinkt het administratief in elk geval heel vreemd, maar ik heb wel vaker situaties gehad met verschillen tussen (regels met) inkomstenbelasting VS omzetbelasting die ik super raar en compleet onbegrijpelijk vond, maar waarvan de mensen hier reageerden dat het de normaalste zaak van de wereld is; ook al voelt het tegenstrijdig of onvolledig. ;) 

 

Hoop dat ik het niet te vaag/onbegrijpelijk heb omschreven, ik heb niet zo heel veel verstand van dit soort meer technisch fiscale zaken en al helemaal niet van staken. :) Daarom denk ik soms veel en veel te moeilijk, excuses daarvoor!

 

 

aangepast door CLabs
Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2022 om 05:44, CLabs zei:

inderdaad opgeef als gemaakte bedrijfskosten onder de inkomstenbelasting 2021 (zoals de bedoeling is dus en dat klopt ook.), maar de ontvangen factuur en diens betaling daarvan in januari 2022 vervolgens (voor de omzetbelasting) wél beschouw als privé-afrekening zodat ik géén aangifte omzetbelasting hoef te doen over Q1 2022

Over de IB heb je gelijk.

Voor de BTW niet. Daarvoor blijft de factuurdatum leidend en dus zul je over q1 2022 de BTW moeten terugvragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.