• 0

DDP factuur voorwaarden import buiten de EU

(aangepast)

Beste Forumleden, 


Een tijd geleden heb ik een product besteld uit China. Ik heb hiervoor een DDP factuur ontvangen. Ik heb zelf niets meer hoeven te betalen naast de kosten die stonden op de factuur. Mijn naam en adresgegevens en BTW nummer staan op de factuur. Evenals die van het bedrijf uit China. 
Is het niet zo dat bij DDP, ik een factuur moet ontvangen van het land waar het is ingevoerd binnen de EU? Zodat het een intracommunautaire levering is voor mij? 

Ik vroeg mij af wat de voorwaarden moeten zijn aan de DDP factuur om de inkoopkosten te mogen aftrekken in de voorbelasting. 

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Rik · Bert.

Op 20-1-2022 om 15:23, Bert. zei:

In beide gevallen, import in PL of NL, dien jij een factuur te ontvangen met verlegde BTW. Als daarop geen BTW-nummer van de leverancier staat is de factuur in principe niet correct/rechtsgeldig en kan je volgens de hard-liners geen BTW als voorbelasting aftrekken.

Dit geeft Bert aan. En in tegenstelling tot Daniel van der Vlugt uit die andere post waarnaar wordt gerefereerd. Kan ik wel aan een verlegde factuur komen uit China, met BTW-nummer (ik kan aan een Chinees NTN-nummer komen, dat is hun BTW-nummer). Dus dan kan ik concluderen dat ik het kan aftrekken in de voorbelasting. Als ik dit verkeerd zie, dan hoor ik het graag. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-1-2022 om 11:49, F.Dalfsen zei:

Kan ik wel aan een verlegde factuur komen uit China, met BTW-nummer (ik kan aan een Chinees NTN-nummer komen, dat is hun BTW-nummer). Dus dan kan ik concluderen dat ik het kan aftrekken in de voorbelasting.

Kun je aan een "verlegde" factuur komen? Dat lijkt me sterk. Je zou aan een factuur MET BTW kunnen komen, verstuurd aan de Chinees. En dat is dan GEEN geldige factuur voor jou om af te trekken omdat JOUW BTW nummer en bedrijfsgegevens er niet op staan. En als het gaat om een verlegde factuur (met 0%) dan is er dus helemaal geen BTW betaald aan de transporteur en zou je moeten vertrouwen op dat de Chinees de BTW aan de BD zelf opgeeft en betaald.

 

Bert heeft volgens mij meerdere keren aangegeven dat je dit aan de belastingdienst voor zou moeten leggen en met bij voorkeur een schriftelijke bevestiging.

 

Je kunt het ook gewoon proberen en terugvragen maar niemand hier zal jou een verzekering geven dat je er bij controle geen problemen mee kunt krijgen.

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-1-2022 om 11:24, Rik · zei:

Dat heeft Bert volgens mij nergens gezegd. Lees zijn antwoorden nog even goed door.

Dit heb ik inderdaad niet geschreven, mijn advies was om het op papier voor te leggen aan de belastingdienst. Ik zou er zelf geen problemen mee hebben om toch voorbelasting af te trekken, met een factuur die niet aan alle regels voldoet. Bij verlegging moet je zelf het bedrag uitrekenen. Als je een correcte factuur had gekregen dan had daar 0 BTW op gestaan, nu krijg je een incorrecte factuur waar eveneens 0 BTW op staat.  Een NTN-nummer is geen BTW-nummer, maar de verkoper maakt er een rommeltje van en, zoals geschreven, lijkt het me niet terecht dat de koper daarvan nadeel heeft.

Link naar reactie
  • 1

Probeer eerst die factuur van de transporteur aan de Chinees maar eens te pakken te krijgen. Kijk dan of daar 0% (verlegd) of gewoon BTW staat. Ik denk n.l. gewoon BTW. Dan zou je kunnen kijken of je daar iets mee kunt proberen. Liefst staat daar dan wel jouw bedrijfsnaam en aflevergegevens op.

Link naar reactie
  • 0

Maak het niet moeilijker dan het is. Een factuur uit 3de landen moet de je aankoop waarde van de goedern bevatten. Verder mogen er enco terms opstaan deze hebben puur te maken met de vracht en verzekerings kosten. 

Als je factuur ddp is dan is de waarde nog steeds je inkoop, niet de waarde inclusief invoerrechten en btw waarom? . Omdat invoerrechten en btw lokale heffingen zijn en let land verschillend. In de EU zijn de invoer percentages wel hetzelfde maar de btw tarieven niet. Als de boel word ingeklaard dan komt daar uiteindelijk 2 bedragen uit die worden terugbelast naar de verzender inclusief de kosten voor inklaring door de agent. 

 

Soms komt het voor dat er iemand aan de andere kant van de oceaan die wel wee hoe het zit en doet alle voorberekingen maar dat is puur om te weten wat het hem gaat kosten. 

 

Als je ddp waarde op de factuur staat ben je duurder uit al  je deze voor de inklaring gebruikt.

In het algemeen worden 2 facturen bijgeleverd. 1 met de fob/cif waarde en de 2de kan dan de ddp waarde zijn maar deze laatste word niet gebruikt voor de inklaring. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Steven-K zei:

 Verder mogen er enco terms opstaan deze hebben puur te maken met de vracht en verzekerings kosten. 

Dat het Incoterms en die zeggen wel degelijk iets over de douane-aangifte, import, zowel asl export en eventueel doorvoer.

3 uur geleden, Steven-K zei:

Als je ddp waarde op de factuur staat ben je duurder uit al  je deze voor de inklaring gebruikt.

Onzin. De douaneagent kan in de aangifte alle in de EU gemaakte kosten en het bedrag aan invoerrechten uit de factuurwaarde halen zodat de douanewaarde die aangegeven wordt lager is dan de factuurwaarde,  en min of meer gelijk aan de CIF-EU grens waarde.

 

Vanwege de verplichte verlegging of intracommunautaire levering mag er in principe niet eens een bedrag aan NL BTW opstaan. 

 

 

3 uur geleden, Steven-K zei:

In het algemeen worden 2 facturen bijgeleverd. 1 met de fob/cif waarde en de 2de kan dan de ddp waarde zijn maar deze laatste word niet gebruikt voor de inklaring. 

Dat ben ik zo goed als nooit tegengekomen (zal ook bij de douane niet op veel enthousiasme kunnen rekenen) en in de gevallen waar wel meerdere (en dus verschillende facturen) bij een zending zaten was er doorgaans sprake van fraude. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.