• 0

Eigen woning overdragen aan kind

(aangepast)

Hoi allemaal,

 

ik heb als kleine zelfstandige in de afgelopen 20 jaar mijn eigen woning afbetaald. Enerzijds omdat ik hiermee het risico om op straat te komen voor mijn gezin wilde afdekken, anderzijds omdat dit door de overheid werd aangemoedigd. Als je geen hypotheek had, werd het huurwaardeforfait ook kwijt gescholden. Inmiddels is dat laatste weer weggevallen (lekker onbetrouwbaar van onze overheid).


Als ik kom te overlijden, dan wil ik zo weinig mogelijk (erf)belasting betalen zodat mijn kind een goede erfenis ontvangt.


Zo’n beetje al mijn spaargeld/vermogen zit nu in stenen die ik in privé bezit. Helaas heb ik onvoldoende geld in mijn BV om mijn woning aan de BV te verkopen. 

 

Zijn er (legale) constructies waarmee je toch dit kapitaal belastingvrij of tegen lager tarief kunt overdragen aan je kind? Misschien iets met een hypotheek vanuit de BV oid?

 

(Ik heb echt geen idee waar ik dit moet zoeken, terwijl ik mij kan voorstellen dat veel ondernemers hiermee zitten).

aangepast door Blauw
Typfoutje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Blauw,

 

Je vraag valt niet helemaal binnen de scope van ons forum. Maar ik denk dat mede door corona, negatieve rente en allerlei nieuwe financiële producten, steeds meer ondernemers getriggerd worden over de financiele toekomst na te denken dat vind ik wel een goede zaak.

Daarom vind ik het toch wel interessant om eens algemeen te verkennen wat de mogelijkheden zijn. daarom laat ik het topic voor nu open.

 

jouw vraag "waar je moet beginnen" is relatief simpel te beantwoorden

Waar je op zoek naar bent is naar financiële planning er is het een en ander mogelijk.

zie bijv deze link van een brancheorganisatie bijv https://ffp.nl/consument/financiele-planning/

 

De belangrijkste manier om veel erfbelasting te voorkomen is op tijd beginnen met het overdragen van vermogen. Hoe? dat verschilt sterk per persoon.

 

via mijngeldzaken.nl kun je zelf gratis een financieel plan maken.

https://www.mijngeldzaken.nl/watishet/financieel-plan

 

!let op: ik dacht  dat bovenstaande link een overheidsinitiatief was dat is echter https://www.wijzeringeldzaken.nl/

Ik laat de tekst om op die site te komen staan, maar het is een link naar een commerciele organisatie,  dus beoordeel zelf of je daar je gegevens wilt achterlaten voor een plan.

Wijzer in geldzaken kun je misschien ook eens bekijken, maar dat is meer gericht op consumenten en dagelijks omgaan met geld en wat

 

 

Persoonlijk denk ik als je een onderneming en een huis vrij van hypotheek hebt dat het nuttig is met een financieel planner te gaan zitten, maar als eerste verkenning zou zo'n 'doe het zelf plan" je wel een richting kunnen geven waar je aan kunt denken.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 7-1-2022 om 10:37, Blauw zei:

Als je geen hypotheek had, werd het huurwaardeforfait ook kwijt gescholden. Inmiddels is dat laatste weer weggevallen (lekker onbetrouwbaar van onze overheid).

 

OK, voordat we gaan meehuilen met de wolven: toen je deze hypotheek afsloot werd het huurwaardeforfait ook niet kwijtgescholden. Het was voor 2005 gebruikelijk dat je huurwaardeforfait betaalde bij een afgelost huis. Je hebt dus bij het afsluiten van de hypotheek rekening gehouden met een situatie waarbij deze kwijtschelding niet aan de orde was. Het feit dat het huurwaardeforfait (tijdelijk) geheel werd kwijtgescholden was dus een onverwacht cadeautje, waarvan je bovendien nog een tijdje (deels) zult blijven profiteren.
 

Op 7-1-2022 om 10:37, Blauw zei:

Als ik kom te overlijden, dan wil ik zo weinig mogelijk (erf)belasting betalen zodat mijn kind een goede erfenis ontvangt.

 

Don't we all.

 

Allereerst, als je echt van je geld af wilt, geef dan in eerste instantie gewoon een schenking. Om het simpel te houden. Met je afgeloste huis heb je gezorgd voor lagere maandelijkse lasten. Deze lagere maandelijkse lasten blijven dus over als besteedbaar inkomen. Gebruik die ruimte om gewoon geld over te dragen. Blijf je binnen de vrijstelling, dan betaal je geen schenkbelasting.

 

Ten tweede, zou het nog een optie kunnen zijn om je huis mét (papieren) hypotheek aan je kind over te dragen. Omdat je per saldo (nog) niets geeft (je geeft immers zowel een eigendom als een schuld die even hoog zijn), hoef je nog geen schenkbelasting te betalen. Voor je kind zit dat dan waarschijnlijk in box 3. De waarde van het huis én de hypotheekschuld worden in box 3 gesaldeerd. Leg alles goed vast, taxeer de boel en beding dat je in de woning mag blijven wonen. Omdat het een verhuurde woning is, hoeft je kind waarschijnlijk niet de volledige waarde op te geven van dat huis.

 

Omdat je vervolgens in het huis van je kind woont, betaal je vervolgens wel huur aan je kind. Die huur moet marktconform en minimaal 6% van de WOZ-waarde zijn.

 

Maar omdat je kind een schuld heeft aan jou, moet die een marktconforme rente en aflossing over de hypotheek aan jou betalen.

 

Voor zover ik weet mag je deze geldstromen over en weerk ook op papier bijhouden en je mag al deze bedragen ook salderen. Je moet het dan alleen wel goed vastleggen en (blijven) bijhouden. En je kunt ook de schenkingsvrijstelling gebruiken om bijvoorbeeld jaarlijks een deel van de hypotheek kwijt te schelden. Je schenkt dan als het ware een extra aflossing terug. Het is misschien geen doe-het-zelf-werk, dus een beetje goede verbereiding en hulp is geen overbodige luxe.

 

Een derde alternatief is gewoon de boel laten voor wat het is. Je maakt gewoon je eigen geld iets meer op, zodat er minder erfenis is om belasting over te betalen.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.