• 0

Wat gebeurt er met een schuld na liquideren

Hi, mijn BV heeft 3 aandeelhouders (waaronder mijn holding), ik ben de DGA. Er zijn al een tijdje geen activiteiten meer maar er is wel nog 1 schuldeiser. Die weet dat er geen geld is dus houdt zich stil. Ik ben aan het bekijken wat de opties zijn als het opstarten van de activiteiten niet meer gaat lukken. 

 

Mijn vraag is, wat gebeurt er met een schuld als je de BV liquideert via bijvoorbeeld een turboliquidatie. Deze gaat van van BV naar Prive zegt de website van de KVK. Maar wat betekent dit concreet, waar in de boeken komt deze schuld te staan. Ik wil het weten voor als ik een huis wil kopen, staat die schuld dan op mijn naam als DGA

En dezelfde vraag heb ik voor een faillissement.

 

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat ik als DGA geen wanbeleid heb gepleegd, ik weet dat je dan prive aansprakelijk bent/kan zijn.

 

Heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum!

Als het om een grotere schuld gaat dan zou ik er een jurist/advocaat naar laten kijken in plaats van op het internet om advies vragen. Wij kennen jouw specifieke situatie namelijk niet. Dat gezegd hebbende;

 

Op 6-4-2022 om 12:49, Sarahdv zei:

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat ik als DGA geen wanbeleid heb gepleegd

De BV turboliquideren terwijl er nog schulden zijn kan op zich al wanbeleid zijn.

Maar dat hoeft niet zo te zijn. Een en ander is afhankelijk van de situatie. Als je alle schuldeisers in gelijke mate hebt afbetaald (en niet bepaalde schuldeisers voorgetrokken hebt) en de schuldeisers zijn akkoord met het liquideren omdat er toch geen baten zijn in de BV, dan zou het op zich prima moeten kunnen. De schulden zijn dan na liquidatie weg en komen niet naar jou prive als DGA.

 

Faillissement zou ik niet doen want volgens mij komen de kosten van de curator voor jou prive in rekening, maar dat weet ik niet zeker.

 

Maar als je de boel 'stiekem' wilt turboliquideren of als je de andere schuldeisers wel betaald hebt maar deze ene niet, dan kan het prima zijn dat de schuldeiser later alsnog bij jou prive kan aankloppen om de schuld betaald te krijgen.

 

Weet deze schuldeiser dat je van plan bent om de boel te liquideren?

Link naar reactie
  • 1

Beste Sarah,

 

Zolang je schuldeiser het faillissement niet aanvraagt ben jij, en je mede aandeelhouders, alleen in staat het eigen faillissement aan te vragen. Maar omdat jij al weet dat er geen baten zijn. (Ik ga er even van uit dat het bedrijf geen bezittingen heeft die verkocht kunnen worden om de schuld te voldoen) Zou je bij het aanvragen van een faillissement bij de rechtbank wel eens geen gehoor kunnen vinden. De curator wordt namelijk betaald uit de baten van de onderneming. Omdat er niets is zal de curator voor niks moeten werken. En dat doen curatoren niet graag. In dat geval zal een faillissementsaanvraag mogelijk kunnen worden afgewezen vanwege misbruik van recht. ( jij schuift jou probleem met een schuld af op het bordje van de curator).

 

Een "turbo" liquidatie is mogelijk als de schuldeiser bereid is om maar een deel van de vordering betaald te krijgen en de rest kwijt te schelden. Als jij met betaling en afschrijving je balans aan het einde op o kan krijgen kan je zonder al te veel moeite je bedrijf opheffen zonder financiële gevolgen voor je holding of privé. Deze oplossing, de schuld afkopen, biedt de meeste voordelen. Het kost misschien wat moeite de schuldeiser hiervan te overtuigen maar ik zou het je zeker adviseren.

 

Als het om een groter bedrag gaat en er zijn misschien nog wat kleine schuldeisers, denk ook even aan de aandeelhouders die geld in het bedrijf hebben zitten, zou je aan een WHOA traject kunnen denken. Maar daar zitten kosten aan die je zal moeten ophoesten en die je dan niet aan de schuldeisers kan betalen. ook een argument om tot een akkoord te komen met de schuldeiser.

 

Of een schuld straks een hypotheek in de weg staat is afhankelijk van de aard van de vordering. Bij een "prive" schuld aan een bank of financiële instelleng krijg je te maken met een BKR notering en dat kan van invloed zijn op de te verkrijgen hypotheek. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zelf faillissement aanvragen is geen optie als er geen activa zijn, omdat een faillissement bedoeld is om de overgebleven activa te verdelen onder de schuldeisers. Er zijn diverse uitspraken 

 

Dat de schuld 'overgaat naar privé' bij ontbinding is zeker niet het geval, maar de ontbinding laat gronden voor bestuurdersaansprakelijkheid niet verdwijnen. Het is dit laatste punt waarop je het beste je situatie door een deskundige advocaat (dus één met grondige kennis van het faillissementsrecht) laat adviseren.

 

Ik heb wel eens een zaak meegemaakt waar een verkeerd advies om te ontbinden tot aansprakelijkheid van het bestuur leidde. De adviseur heeft toen de schade vergoed.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt! De schuldeiser is op de hoogte en hij wil ook graag zijn schuld afschrijven. Hij wil alleen weten hoe een bevestiging van een liquidatie van de KVK eruit ziet. Dat is nogal moeilijk te verkrijgen. Ik ga via dit platform kijken of ik dit voor hem kan krijgen van iemand.

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Beste Sarah,,
 

Als de schuldeiser die bereid is de vordering af te schrijven de enige schuldeisers is kan je gebruik maken van de z.g.n. turbo liquidatie. Je komt met de schuldeisers schriftelijk overeen dat de vordering wordt kwijtgescholden. Verwerkt de kwijtschelding in de boekhouding, je eindsaldo is 0,- en je kan het bedrijf beëindigen.

 

De regels, formulieren, die daar voor nodig zijn kan je vinden op de site van de KvK.

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/wijziging-doorgeven/uitschrijven-onderneming-of-rechtspersoon/ 

en info bij

https://ondernemersplein.kvk.nl/stoppen-met-uw-besloten-vennootschap-bv/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.