• 0

Kosten youngtimer tenaamstelling zakelijk of privé?

(aangepast)

Ik overweeg een auto aan te schaffen uit 2006 op LPG met een cataloguswaarde van ca. 25000 en een kostprijs van ca 1750 euro.

Nu begrijp ik dat het vaak aantrekkelijk is hiervoor de youngtimerregeling toe te passen. Een groot deel van de gereden kilometers zal privé zijn en ik houd liever geen kilometerregistratie bij, de auto zal ik van een particulier kopen en ik heb een eenmanszaak, dus de tenaamstelling zal dan denk ik op mijn privénaam moeten zijn.

Wat ik er van begrijp is dat ik dan de volgende kosten heb:

  • 35% van de economische waarde dien ik bij mijn winst op te tellen voor de IB: dus 0.35 * 1750 * belastingtarief (bv. 0.42) = 257.25 euro
  • 1.5% over de cataloguswaarde: 0.015 * 25000: 375 euro


Als voordeel kan ik dan de BTW kosten in mindering brengen op de af te dragen BTW.

Klopt het dat die kosten dan jaarlijks 375+257.25 = 632.25 bedragen (nemen iets af door de afschrijving op de economische waarde) en dat ik zodoende pas voordeel heb als ik een totaal aan kosten incl. BTW heb van (632.25/.21)*1.21=3642.96.

Dat lijkt me vrij hoog, dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie. Wellicht dat ik die 1.5% verkeerd interpreteer.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

De €375 BTW correctie zijn kosten die je betaalt. 

De €257,25 is BIJTELLING die bovenop je winst wordt geteld, daarop zal de belastingdruk hooguit 50% zijn (en afhankelijk van hoe hoog je inkomen is misschien minder). 

 

Maar wat je over het hoofd ziet is dat je AL je auto kosten zakelijk mag aftrekken als de auto op de zaak staat.

 

Als je een auto privé (dus niet op de zaak) hebt betaal je wegenbelasting, verzekering, LPG en onderhoud privé van je NETTO inkomen. Zeg voor het gemak dat je wegenbelasting €50,- per maand is, APK/onderhoud €100, je LPG €100,- en je verzekering €30, dan heb je per jaar €3360 aan autokosten. Die €3360 betaal je van jouw nettosalaris (indien loondienst of BV) of van je nettowinst (indien eenmanszaak). 

 

Als de auto op de zaak staat betaal je die €3360 nog steeds, maar dan wordt het van je winst afgetrokken. Om het te illustreren even een voorbeeld van wat er gebeurd als je enkel ZZP'er bent, je €40000,- winst per jaar hebt, je voldoet aan het urencriterium,  en je inderdaad €3360 aan jaarlijkse autokosten hebt. Neem de getallen niet té letterlijk (misschien maak je gebruik van de  FOR, misschien heb je aftrekposten, misschien trek je nu al 19 cent per zakelijke kilometer af, misschien kan je nog wat afschrijven op je auto).

 

A: Auto niet op de zaak.

€40000 winst/belastbaar inkomen. Dat is netto €34160. Je auto kost €3360 per jaar. Je houdt jaarlijks dus €30800 over om te besteden. 

 

B: Auto op de zaak 

€40000 winst - €375 correctie BTW - ong. €2940 autokosten (€+/- 420 zal je terugvragen als BTW op de LPG en onderhoud maar die neem ik hier niet in mee) + €257,25 bijtelling. Dan is je belastbare winst €36942,25 en je netto te besteden inkomen €32559. 

 

Kortom, door de auto op de zaak te zetten heb je met bovenstaande hypothetische cijfers netto €1759 + een BTW terugvraag-voordeel meer te besteden. 

Disclaimer: ik ben geen boekhouder, vind met cijfers goochelen leuk. Maar wacht vooral op de input van een expert. 

 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Pieter__VH zei:

De €375 BTW correctie zijn kosten die je betaalt. 

De €257,25 is BIJTELLING die bovenop je winst wordt geteld, daarop zal de belastingdruk hooguit 50% zijn (en afhankelijk van hoe hoog je inkomen is misschien minder). 

Dank voor je uitgebreide berekening. Echter reken je je nu niet rijk, in de 257.25 heb ik toch al de factor 0.42 gehanteerd voor de belasting, de bijtelling zelf is volgens mij 1750 * 0.35 = 612.50. 

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel zit zo te zien vooral in het drukken van de (bruto) winst en bij een goedkope auto is de bijtelling maar klein dus dat is bijna altijd voordelig.

Nu vraag ik me nog wel af of je de auto zonder meer als zakelijk mag aanmerken, ik zie op sommige sites een 10% eis genoemd worden (bij de belastingdienst zelf lees ik daar dan weer niks over), en lees ook dat woon-werk-verkeer vaak als privé wordt aangemerkt, dus als ik naar een opdrachtgever ga om daar op kantoor te werken of advies te geven, kan ik dat dan wel als zakelijk aanmerken? Anders blijft er misschien niet al te veel over en worden de privékilometers in verhouding wel een groot aandeel. Het zou jammer zijn als daar achteraf discussie over ontstaat, misschien ook lastiger als je er voor kiest geen kilometeradministratie te doen.

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Uiteraard zijn de ritten naar je klant zakelijke ritten.

 

Wat "excessief privé gebruik" betreft (dat is dus wanneer je de "zakelijke" auto amper voor de zaak gebruikt, maar bijna alleen voor privédoelen):

 

Dan ligt de bewijslast bij de fiscus. Is voor hen meestal niet heel eenvoudig om aan te tonen dat je de auto niet voor de zaak gebruikt, maar voor privé.

Maar ondenkbaar is het natuurlijk niet, als jouw situatie daar schijn van heeft.  

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het wisselt nogal, dat maakt het lastig, voor de ene klus word ik verwacht dagelijks op kantoor te zijn, maar soms (zeker sinds corona) kan ik ook een aanzienlijk aandeel van de werkzaamheden remote uitvoeren. Het zou jammer zijn als je vervolgens de auto niet meer kan gebruiken voor een vakantie omdat je dan relatief meer privékilometers gaat maken.

Wat me vooral triggerde is dat ik las dat woon-werk-verkeer voor de OB als privé wordt beschouwd, maar dat is dan dus niet relevant voor de verhouding privé/zakelijk als je de auto voor de OB als zakelijk aan merkt.

Een hoop uitzoekwerk is het sowieso. In mijn eigen berekening lijkt het ook meer zin te hebben dan wanneer ik het op https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html in voer. Als het verschil niet noemenswaardig is zal ik hem denk ik toch gewoon privé opvoeren, maar als ik zoals in de berekening van Pieter er meer dan 1000 euro voordeel bij heb dan zou het stom zijn dat te laten liggen.

Ik vind het sowieso waanzin dat de regeling er is, het was toch veel makkelijker geweest als je altijd met de dagwaarde mag rekenen ongeacht de leeftijd en dan voor de afschrijving een correctie/bijtelling doet.
 

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Grandpa zei:

woon-werk-verkeer voor de OB als privé

Woon-werkverkeer is naar het vestigingsadres van je eigen onderneming (voor veel zelfstandigen hun thuisadres). Reizen naar de kantoren van je opdrachtgevers zijn zakelijke kilometers. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.