• 0

Eindresultaat overmaken naar privé rekening

Sinds september ben ik zzp'er en houd ik mijn administratie in e-boekhouden bij, zelf heb ik basiskennis van boekhouden en lees ik veel op internet om zo vraagstukken op te lossen die ik niet helemaal begrijp. Echter is er een vraagstuk dat maar niet wil lukken;

 

Ik heb dit jaar netjes mijn boekjaar afgesloten en vervolgens de inkomstenbelasting ingevuld.

Met het afsluiten van mijn boekjaar heb ik het saldo op 0 gezet en dat bedrag via een memoriaal boeking geboekt op Eigen Vermogen.

Dit bedrag heb ik vervolgens ook overgeboekt naar mijn privé rekening. 

 

Nu merk ik dat telkens als ik een factuurbetaling ontvang en deze verwerk in e-boekhouden de bank op de balans (2022) omhoog blijft gaan. Dit wil dus zeggen dat de boeking die ik heb gemaakt naar EV niet de juiste is. Volgens e-boekhouden moet ik het eindresultaat via een memoriaal boeking boeken op 'Privé opnames/stortingen' en niet op EV. Echter lees ik zo goed als overal dat ik het wél op EV moet boeken. Als ik het advies van e-boekhouden op volg dan klopt mijn bank op de balans wel . 

 

Moet ik dus de boeking maken die e-boekhouden voorstelt zodra ik het eindresultaat naar mijn privé rekening overboek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

Disclaimer: ik ken dit pakket niet en ben ook geen boekhouder. 

 

Het lijkt mij alsof je het te ingewikkeld maakt. Als je voor 3.000 inkoop boekt en voor 10.000 verkoop boekt, heb je volgens een boekhoudpakket automatisch 7.000 winst en stijgt je EV automatisch met 7.000. Als je vervolgens een privé-opname boekt van 7.000 dan daalt je EV automatisch tot 0 en heb je volgens mij al bereikt wat je (zo te lezen) wilde bereiken. Of denk ik nu te simpel?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Jordigmans zei:

Moet ik dus de boeking maken die e-boekhouden voorstelt zodra ik het eindresultaat naar mijn privé rekening overboek?

 

Kort antwoord: Ja want privestoringen en opnames is onderdeel van het eigen vermogen.

het is altijd verstandig de instructies van je boekhoudpakket op te volgen, zeker als je merkt dat het effect van je eigen bedachte boeking niet het gewenste effect heeft.

Het eigen vermogen kan uit meer dan 1 rekening bestaan.

 

ieder pakket heeft zo zijn eigen regeltjes wat je waar moet boeken als het aankomt op de jaarafsluiting / jaarovergang. wat e-Boekhouden vraagt klinkt niet onlogisch.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.