• 0

ZZP en schijnzelfstandigheid

Goedenmiddag allen,
 

Een vriend van mij zit met de een vraag over ZZP zijn en emigreren.
 

Meneer A gaat over enkele maanden emigreren naar een EU land. Hij wil graag zijn werk in Nederland houden, maar als ZZP-er. Dit is 'makkelijker' te regelen ivm facturen en het biedt uiteindelijk misschien meer kansen.
Hij gaat dan dezelfde functie vervullen en een modelovereenkomst tekenen is geen probleem.
Echter wordt dit hoogstwaarschijnlijk onder schijnzelfstandigheid geschaard (logisch).
 

Maar is dit voor hem/het bedrijf ook een probleem als hij hier zelf bewust voor kiest? Want op een boete zit niemand te wachten. 
 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Quote

De gevolgen van schijnzelfstandigheid zijn voor de werkgever de volgende:

  • Betaling werkgeverspremies sociale verzekeringen, vaak met terugwerkende kracht;
  • Vaak boete;
  • De zzp-er moet zijn werkzaamheden bij de werkgever per direct staken, tenzij de werkgever met hem/haar een arbeidscontact overeenkomt.

Via HR-kiosk.nl

 

Welkom op Higherlevel!

Link naar reactie
  • 0

Beste Lunave,

 

Zoals Joost terecht opmerkt is emigreren niet een oplossing om hetzelfde werk te blijven doen maar dan als ZZP'er.

 

De eerste vraag die bij mij opkomt is waarom niet in dienstbetrekking blijven?

Blijf je in dienstbetrekking dan blijf je de sociale premies/ belastingen gewoon in Nederland betalen. Je jaarlijkse belastingaangifte blijf je ook doen bij de Nederlandse Belastingdienst. Denk bijvoorbeeld aan je Hypotheekrenteaftrek waar je recht op  blijft houden. Ook je zorgverzekering blijft bestaan. Woon je in Duitsland dan ben je aanvullend (gratis) verzekerd bij de "krankenkasse".

Kortom alles blijft op dat gebied hetzelfde. 2 of meer dagen per week vanuit huis werken heeft al snel tot gevolg dat je niet meer in Nederland belastingplichtig bent maar in je woonland. Weg hypotheekrente aftrek en geen Nederlandse ziektekostenverzekering meer. (Tijdens de Corona crisis heeft men de regel laten varen maar sinds 01-07-2022 is deze weer van kracht.)

 

Ga je vanuit het buitenland als ZZP'er werken zal je moeten aantonen dat jij je inkomen ook  in het Nederland verdient. Dat wil zeggen daar waar jij daadwerkelijk je werkzaamheden verricht.

Omdat in een overeenkomst tussen ZZP'er en opdrachtgever moet nadrukkelijk elke vorm van gezagsverhouding worden uitgesloten. Dan kan, in bijzonder gevallen, een verplichte werklocatie al tot problemen leiden. Het vrij laten van de werklocatie kan dan weer een probleem opleveren voor het aantonen waar de werkzaamheden zijn verricht.

 

Mijn advies is denk nog een goed na of zelfstandigheid wel de beste optie is.  Laat je adviseren over je specifieke situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2022 om 14:00, Lunave zei:

Meneer A gaat over enkele maanden emigreren naar een EU land. Hij wil graag zijn werk in Nederland houden, maar als ZZP-er. Dit is 'makkelijker' te regelen ivm facturen en het biedt uiteindelijk misschien meer kansen.

 

Ik heb jaren vanuit België en Engeland gewerkt als ZZPer voor Nederlandse opdrachtgevers. Dan gelden de regels van je woonland, is mij verteld. Ik heb ook daar belasting betaald en lasten afgedragen. Ik ben benieuwd waar die problemen en boetes vandaan zouden komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, TwaBla zei:

Ik ben benieuwd waar die problemen en boetes vandaan zouden komen.

 

Er is handhaving wanneer er sprake is van woonland-werkland verkeer, maar mensen die in een ander woonland thuiswerk verrichten voor een Nederlandse werkgever belanden in een meer complexe situatie, zie ook deze toelichting voor een Duits-Nederlandse werksituatie.

 

Quote

Volgens de Europese regelgeving val je onder de Nederlandse sociale zekerheid als je 25% of meer van je werktijd in Nederland werkt. Is dat minder, dan val je onder de Duitse sociale zekerheid. Als je voor dit werk ook thuiswerkt, bijvoorbeeld de administratie doet, telefoontjes pleegt en dergelijke, dan zit ja al snel aan die 25%.

 

Voor de belastingen zal het meestal zo zijn dat de dagen die je in Duitsland werkt in Duitsland worden belast en de andere dagen in Nederland. Hierop zijn uitzonderingen, maar die laten we buiten beschouwing. Voor de belastingen spreken we dan van salary split

 

En dat geldt dan wanneer je gewoon werknemer blijft.

Wanneer je als zelfstandige opdrachten wil uitvoeren, zul je eerst naar de definities in het woonland moeten kijken. Het lijkt me sterk dat de Nederlandse belastingdienst regels kan opleggen aan mensen die vanuit het buitenland voor Nederlandse opdrachtgevers werken. Toen ik in Engeland woonde en voor Nederlandse opdrachtgevers klussen deed, had ik met de Nederlandse criteria voor ZZPers niets te maken. Daar hebben de Britten hun eigen regels voor, en die zijn heel anders.
 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Terwijl ik de indruk krijg dat in deze casus de werkzaamheden gewoon in NL blijven plaatsvinden. En dan hebben we het over een Nederlandse dienstbetrekking met een Nederlands inhoudingsplichtige werkgever

Je hebt helemaal gelijk Joost.

 

Ik meende te lezen dat de ZZPer naar het buitenland ging en van daaruit voor de opdrachtgever zou werken, maar eigenlijk wordt het werkland niet genoemd. Dat is wel een belangrijk brokje info.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het Nederland - Duitse belastingverdrag is eigenlijk heel helder.

 

Voer je als werknemer meer dan 25 % van je werktijd in je woonland (Nederland of Duitsland) werkzaamheden uit dan ben je in dat land belastingplichtig. Anders betaal je Belasting in het land waar je daadwerkelijk je werkzaamheden uitvoert.

 

Voor een ZZP'er gelden in principe de zelfde regels. Alleen voor een ZZP'er is het lastiger om aan te tonen waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.