• 0

DGA geen werk/activiteiten dus loon niet noodzakelijk - maar mag dat wel?

Ik ben DGA. Mijn holding had aandelen in twee werkmaatschappijen. De holding heeft mij/de DGA dus altijd een gebruikelijk loon uitbetaald. De aandelen van beide werkmaatschappijen zijn onlangs verkocht en daarmee verricht ik (de DGA) geen werkzaamheden meer. De Holding is alleen nog aandeelhouder van een kantoorpand (dit geeft nauwelijks/heel beperkt wat administratief werk). Als ik het goed begrijp hoeft er geen loon meer betaald te worden. 

Mijn vraag: 

Het hoeft niet; maar mag er wel loon betaald worden (bijvoorbeeld 2000 euro per maand) met daarnaast dividenduitkeringen?

 

Alvast bedankt, Antonia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen als er geen arbeid wordt verricht mag er geen loon betaald, althans niet op basis van gebruikelijk loon regeling / loon uit dienstbetrekking.

Zoals voor alles met een BV geldt, het moet op zakelijke gronden gebeuren, populair gezegd zou iemand die geen aandeelhouder was in dezelfde omstandigheden ook salaris doorbetaald krijgen.

 

Het risico is natuurlijk een stuk kleiner, de belastingdienst zal waarschijnlijk nooit een boete opleggen omdat je teveel of onnodig loonbelasting betaald.

Maar naast de belastingdienst is er ook gewoon je verantwoordelijkheid als bestuurder van de bv en als jij jezelf 2000 euro toekent om elke maand een uurtje de boekhouding te doen en er komen toch financiële problemen dan worden dat soort transacties / overeenkomsten extra kritisch bekeken.

 

Om wat specifieker te kunnen antwoorden is het wel handig om te weten waarom je salaris zou willen betalen aan jezelf als er nauwelijks arbeid wordt verricht. Waarom betaal je dan niet gewoon dividend, immers de bv is nu vooral een vastgoedbelegger dat rendement maakt op het pand en dat soort rendement wordt meestal in de vorm van rente of dividend uitbetaald aan de investeerder of aandeelhouder.

Het is ongebruikelijk en vrij duur om dat rendement in de bv als loon uit te keren.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor het antwoord!

Extra toelichting: ik ben in feite met pensioen gegaan en heb door de verkoop voldoende vermogen in de bv. Ik kan mijzelf loon of dividend uitbetalen. Ik dacht: ik doe een deel loon (en dan zo weinig dat de loonbelasting minder is dan de dividendbelasting) en ik vul dit aan met dividend. Ik vroeg mij af of dit fiscaal mag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.