• 0

Nieuw horeca concept

Hallo, ik zag dat er een voorsteltopic was. Ik ben Ferdinand en ik wil binnen nu en 2 jaar starten als horecaondernemer in de fastservice. Mijn streven is om in de stad waar ik mijn zaak wil starten uniek te zijn in de aan te bieden service. Het is een stad met +-25.000 inwoners, met een mix van iets meer volwassenen en ouderen dan jongvolwassenen, waar drukke uitgaansmogelijkheden zijn en waar er tijdens de zomermaanden toeristen komen.

Ik wil een cafetaria starten waarbij de USP's Amerikaanse smashburgers, hotdogs en döner zijn. In de stad zelf worden er (nog ) geen soortgelijke hamburgers en hotdogs verkocht. Wel zijn er twee döner zaken, maar daar is men niet al te tevreden over qua kwaliteit. Mijn familie heeft in een andere (grotere) stad döner zaken waar ik de ervaring heb opgedaan. De plates, dürüms en pita's worden volgens de Duitse döner kebab manier bereid (dus niet op de manier zoals wij dat hier gewend zijn, niet getoaste zachte pita's, dürümbrood wat niet wordt getoast op de grill om het krokant te krijgen etc.) Hier ben ik dus absoluut de originele aanbieder in die goede kwaliteit aanbiedt die zij nog niet kennen. Dat is uiteraard met volle overtuiging en zonder arrogantie.

Overdag (12-16/17) is er aan mijzelf voldoende om alles zelf te regelen in de zaak maar voor in de avonduren en op de stapavonden moeten er zeker 2 medewerkers en 2 bezorgers bij. Eén als auto/scooter bezorger en 1 elektrische fietsbezorger. Uiteraard zijn de loonkosten de grootste kostenpost voor een horecaondernemer. Wellicht kan ik eerst starten als afhaalcafetaria (waar men ook kan eten, zie hieronder) en na een tijdje ook gaan starten met bezorgen. 

Mijn vraag is: in hoeverre zou dit concept werken in een stad met voldoende inwoners die elke avond kunnen bestellen en de cafetaria's druk bezorger). Ik wil dus ook een 'gewone' Nederlandse cafetaria zijn die frietjes, frikandellen speciaal, frietje oorlog etc. verkoopt. Zoals elke cafetaria de vaste, populaire snacks bereidt. Of raden jullie aan om mij eerst op de cafetaria te focussen die ook döner aanbiedt om na bijv. 1 jaar ook te starten (en dus met reclame te komen) met nieuwe items als Classic American Smashbugers en Hotdogs?

Ik heb een investering van €55.000 in gedachten;
-€30.000 voor de apparatuur, ik heb alles berekend volgens de nieuwprijs en inclusief btw, aangezien dat eerst betaald moet worden alvorens ik het kan declareren bij de Belastingdienst. Apparatuur zoals o.a. een bakplaat 82 cm gas, voor smashburgers en grillen van flatbread en bijvoorbeeld merguez etc.). Ik heb alles gegroepeerd, alles voor de keuken, achter de toonbank, in de zaak zelf etc.

-€10.000 voor verbouwkosten (denk aan toilet, vloer en muren plaatsen (tegels), sterke stroomkast voor voldoende kracht). Ik denk aan een pand met ca. 60-80m2. 
-€5.000 voor de website (POS-systeem), digitaal menu laten maken voor op 3/4 televisies die voor wandafzuigkap hangen, reclame via sociale media, krant etc.)
-€2.500-€5.000 voor vergunningen en eerste maanden huur.
-€5.000 voor onvoorziene zaken die geld kosten, zoals eventuele niet meegerekende kosten.

 

Ik wil absoluut niets lenen, alles moet met eigen vermogen gedaan worden zodat ik niet aan een lening met rente vast zit. Het is een kleine take-away zaak, gericht op snelle service met POS-systeem, maar waar ook plek is voor ongeveer 5 tafels binnen en 5 tafels terras (voor in de winter- en zomermaanden).

Het plan is om binnen 2 jaar in de zomermaanden te starten, zodat de inwoners, toeristen, stappers en binnenlandse toeristen voor een buffer kunnen zorgen die de wintermaanden aanvult. Al bestellen mensen in de koude wintermaanden genoeg frietjes, snacks en döners.

Een heel plan, nagenoeg alles uitgerekend, maar ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

@Moderators Als dit niet het juiste topic is tot het stellen van deze vragen dan hoor ik dit graag. Ik zou graag veel respons over het onderwerp horeca/starten horeca willen ontvangen. Ik ben namelijk nog niet goed bekend met het forum.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, FastService zei:

@Moderators Als dit niet het juiste topic is tot het stellen van deze vragen dan hoor ik dit graag. Ik ben namelijk nog niet goed bekend met het forum.

 

Hoewel ik geen mod ben, lijkt me jouw vraag een eigen topic waard. 

 

De keuze lijkt me een fundamentele: reguliere snackbar, döner desk of burger joint? Hebben we meteen een kopsuggestie waar veel mensen op gaan reageren. Ik zou zeggen bedenk een eigen naam voor een originele formule. Paar eerste ideeën:

 

DFB = Döner Frites & Burgers (kan ook BFD zijn)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

 

Hoewel ik geen mod ben, lijkt me jouw vraag een eigen topic waard. 

 

De keuze lijkt me een fundamentele: reguliere snackbar, döner desk of burger joint? Hebben we meteen een kopsuggestie waar veel mensen op gaan reageren. Ik zou zeggen bedenk een eigen naam voor een originele formule. Paar eerste ideeën:

 

DFB = Döner Frites & Burgers (kan ook BFD zijn)

 

Bedankt voor je reactie. Daar heb je een goed punt in, eigenlijk ben ik dus een beetje van alles wat maar voor de uitstraling en om het pakkend te maken moet ik toch echt 1 specifiek onderdeel uitlichten. Dan kies ik voor het zijn van een cafetaria met de focus op klassiek Amerikaans bereide burgers en döner.

De bedachte naam is allesomvattend en ook wel pakkend, vooral BFD vind ik top. De focus ligt dan op burgers, dan frites en dan een döner, aangezien Nederlanders eerder een lekkere hamburger bestellen met frites dan een dürüm döner. Ik ben daar open en meedenkend in, ik heb daar geen problemen mee.

Ik denk aan iets wat modern/hip en pakkend is en niet aan iets standaards als Ferdinands Cafetaria.

Voorbeeld 1: The White House Burgers (optioneel: & Fries): al vraag ik mij wel af hoe ik dan nog bekend kan staan om mijn döner, haha.
Voorbeeld 2: Say CheeseeeBurgers & Döners: spelen met de woorden en duidelijk maken welke 2 specialiteiten er te koop zijn.

Voorbeeld 3: Daddy's Burger: alsof men bij de Vader des Burgers gaat eten. Wel minst leuke van de 3.

Link naar reactie
  • 0

Kleinere plaats met al twee dönerconcurrenten, ik twijfel. Hoe transformeren dönerzaken naar vega of duurzaam?

Op basis van deze twee opmerkingen zou ik heel goed onderzoek gaan doen aan aanbod- en vraagzijde. In kleinere plaatsen zijn de avonden ook vaak korter, denk daar maar eens goed over na.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
41 minuten geleden, FastService zei:

Ik denk aan iets wat modern/hip en pakkend is en niet aan iets standaards als Ferdinands Cafetaria.

 

Denk vooral ook praktisch. Kan de naam op een verpakking, op een gevel? Ben je vindbaar in Google Maps en bij besteldiensten? Wat zien mensen op hun mobiel? Ben je qua fotografie en graphics herkenbaar als snackbar.

 

Qua informatie zou ik zeggen: prop niet alles in je naam. Bij de locals krijg je al snel een vast klantenbestand dat weet: daar krijg je goeie döner of lekker burgers. Smash kan je promoten met bijvoorbeeld Woensdag Smashdag! Als je een beetje gesetteld bent jun je gaan experimenteren met Smash & Mash: een smashburger samen met andijvie-, zuurkool- of andere stampotten.

 

Maar voor de herkenbaarheid bij voorbijgangers (dagjesmensen) is een eigen fastfood-signatuur te verkiezen. Ik ben al veertig jaar klant bij Turkse kebab- en pizza-snackbars en daar zie je heel wat groezelige voorbeelden van in diverse winkelstraten. Dat geldt even goed voor de oer-nederlandse snackbar natuurlijk. Liefst met een paar aso's die als vaste klant altijd in de deuropening hangen. Dat moet je als winkeleigenaar niet willen. 

 

Maar The Döner Company doet het fantastisch, vind ik. Frisse, lichte, vrolijke, smakelijke winkels op goede lokaties.

Er is niks mis met Ferdinand's. FEBO is aan de Ferdinand Bolstraat begonnen. :smiling-face-with-sunglasses:  Ferdinand kan ook Ferdinando, Ferdi's of Fred's worden. Fred's Friet met Feestmayo, yummee. Begin maar lekker speels en maak een long-list. Kun je in de tweede ronde gaan afstrepen. Blader dan ook eens door diverse fast food en afhaal-formules, en besef dat je zo'n naam heel snel (lokaal) kan laden.

 

BFD is een knipoog naar KFC natuurlijk, maar ook naar BLT.

 

Fred's Food Club.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Gast zei:

Kleinere plaats met al twee dönerconcurrenten, ik twijfel. Hoe transformeren dönerzaken naar vega of duurzaam?

Op basis van deze twee opmerkingen zou ik heel goed onderzoek gaan doen aan aanbod- en vraagzijde. In kleinere plaatsen zijn de avonden ook vaak korter, denk daar maar eens goed over na.

 

Mvg,

 

Wigbolt

De één is een Grieks restaurant waar zij döner verkopen en de ander zijn Arabische uitbaters die als enige tot laat in de avond open zijn voor de stappers. Hiermee vangen zij alle feestvierders op die een late night snack bij hen halen, ik zie een kwalitatieve concurrent wat betreft de stapavonden als voordeel.

Maar jouw punt van aandacht omtrent de kortere avonden is een hele goede om over na te denken. Doordeweeks zal het stokken om maximaal 20:00 uur. Ik dacht er dus aan om doordeweeks van 16/17-20.00 uur te openen en op donderdags t/m zondags van 12/02.00 uur. De jongeren in de kleinere steden en dorpen in de omgeving kunnen dan ook tot laat in de avond hun burgers & döner laten bezorgen tegen bijvoorbeeld €3 bezorgkosten vanaf €9,95.

Wat betreft vega & duurzaam, daar heb ik aan gedacht. Ik wil als nieuw product vegetarische döner promoten voor vegetarische klanten. Dit kan bij de groothandel worden ingekocht, naast de bestaande falafel tussen dürüm, pita en de falafel burger of vega burger.

Duurzaam zijn wil ik doen door kenbaar te maken dat wij met bijvoorbeeld kartonnen, PLA bakjes en suikerriet bakjes en doosjes voor de frites, snacks, burgers etc. werken. Ook wil ik bepaalde groenten lokaal inkopen, waardoor dit ook een duurzaam USP is om kenbaar te maken. 

 

Bedankt voor de kritische noten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is dit jouw eigen 'onder de radar project of ondernemersdroom' of kijkt jouw familie ook mee naar marktkansen, ondernemingsplan en businessplanning? Hebben jullie al eerder met vegetarisch getest?

 

Ga je de online verkoop en bezorging zelf organiseren? Of wil je dan toch op spelers in de platformeconomie zoals deze nu aanwezig zijn gaan terugvallen? Wat betekent dit voor marges en jouw resultaat? Ik voorzie (ook) een scherp seizoenseffect op basis van jouw openingsbericht en aanvulling...

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Goed dat je al veel hebt uitgezocht zelf. Ik denk dat je een realistische schatting maakt van aanloopkosten en het handig aanpakt door voor het drukke zomerseizoen te willen beginnen. Besef wel dat voor toeristen en stappubliek de belangrijkste doorslaggevende factor vaak de locatie is.

 

Daarnaast zie ik dat je zelf erg overtuigd bent van het USP smash burgers. Ze zullen vast lekker zijn maar probeer ook kritisch te bedenken of dit echt het gat in de markt is. Onbekend maakt vaak onbemind. Het zal dus veel tijd kosten om dit goed in de markt te zetten en dat middels mond-tot-mondreclame tot een echt item te maken waarvoor mensen omrijden naar jouw horeca gelegenheid. 

 

Denk ook aan de invulling van je personeelsbestand als de vakantieperiode jouw topmaanden  zijn. Personeel wil zelf namelijk ook wel eens met vakantie gaan.

 

Je kunt online veel informatie vinden over de dichtheid van bijvoorbeeld snackbars/fastfoodinstellingen. (www.horecatrends.com/de-snackbar-in-beeld, bijvoorbeeld, wel wat oude info maar met beetje Googelen kun je vast iets meer recents vinden). Als je merkt dat deze dichtheid in jouw stad al boven het landelijk gemiddelde ligt dan kun je je opmaken voor een fikse concurrentiestrijd. Er zijn namelijk meer manieren om te concurreren dan enkel op kwaliteit (bijv. prijs). 

 

Ik sluit me ook aan bij een eerder gemaakte opmerking over hoe snackbar/cafetaria/dönerzaken het in de toekomst gaan doen nu er steeds meer verschuiving is naar gezonde en vegetarische (of vegan) opties. Denk dus niet enkel alleen aan de markt in jouw stadje maar ook aan nationale/globale trends.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.