• 0

Tuning / showauto op naam van de B.V.

Hallo,

 

Ik zal de situatie eerst even uitleggen. Ik ben eigenaar / DGA van een B.V. en de onderneming bestaat uit de online verkoop van auto onderdelen, specifiek voor de tuning markt. Hierbij gaat het vooral om verlagingsveren, luchtvering etc. Voor de mensen die hier niet zo bekend mee zijn, ken je de film ''the fast and the furious''? Juist ja, zo iets ;) Gelukkig is de stijl tegenwoordig wel wat beter. 

 

Nou heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt, ik deed dus zelf ook altijd al veel met auto's, echter stonden deze altijd op naam van mij als privépersoon. Nou ben ik van plan om een ''demo / show auto'' voor de zaak te bouwen, als een soort visitekaartje voor de zaak en hiermee evenementen etc te bezoeken. Maar ook bijvoorbeeld om mijn eigen producten te monteren en te testen. Hij zal dus serieus wel voor de zaak gebruikt worden. 

 

Hoe zit dat nou, kan ik dit dan gewoon op naam van de B.V. zetten? Ik twijfel namelijk over het volgende:

- De auto wordt dus niet fysiek gebruikt voor de onderneming. Er wordt geen handel mee opgehaald, klanten mee bezocht, etc etc het is echt een showauto, hij zal alleen tentoon worden gesteld bij bijvoorbeeld evenementen. 

- Het zal bijvoorbeeld geen caddy worden, maar een Porsche 911, of een Nissan GTR. Niet echt een bedrijfsauto dus.

- Er zullen aardig wat onderdelen voor gekocht moeten worden die echt niet noodzakelijk zijn voor een bedrijfsauto, bijvoorbeeld velgen, sportstoelen, verlagingssets etc. Kan ik dit dan ook gewoon allemaal aftrekken? 

 

En hoe zit dat met de bijtelling? Ik ben best bereid bijtelling te betalen, het zal waarschijnlijk toch een youngtimer worden dus dan valt reuze mee. En om eerlijk te zijn ga ik er ook heus wel privé mee rijden, waarschijnlijk meer dan 500km. Sterker nog, ik denk dat het lastig wordt om te bepalen welke kilometers nou privé en zakelijk zijn. Om deze discussie met de fiscus te voorkomen ben ik daarom bereid om bijtelling te betalen.

 

Ergens denk ik dat dit gewoon mogelijk moet zijn, of denk ik verkeerd? Het voelt een beetje als valsspelen... Ik kan de mooiste onderdelen monteren en dit allemaal fiscaal aftrekken. Aan de andere kant is dit wel echt een visitekaartje voor het bedrijf. Er zal bijvoorbeeld ook een bestickering met bedrijfsnaam op geplakt worden. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reclame of showvoertuig maakt niet zo heel veel uit. De afschrijvingskosten zijn geheel aftrekbaar, ook die van de onderdelen en bijvoorbeeld wrapping. 

 

Bijtelling neem je vervolgens in aanmerking op 35% van de waarde economisch verkeer (check ANWB koerslijst of huidige marktprijzen voor een gelijkwaardige auto) indien het een youngtimer is

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik ken “the fast and the furious” niet. Dus snap ik weinig van je verhaal verder. Maar:

 

Je kan sowieso geen ‘youngtimer’ zelf bouwen. Want een yountimer is behoorlijk oud en iets wat je zelf nu bouwt niet.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een oude auto gaat kopen en opknappen.

En dat kan natuurlijk wel!

 

Als je dat voor je bedrijf doet, dan zijn de uitgaven zakelijk.

 

Misschien moet je de uitgaven wel activeren trouwens (dan zijn het dus op dat moment geen kosten, maar verhogen dit de waarde van de auto waar je op af moet schrijven – het bedrijfsmiddel dus).

Hier valt niet veel van te zeggen zonder inzage in de relevant stukken (facturen enz.).

Gezien je een BV hebt heb je vast ook een adviseur/intermediair (hoop ik!). Vraag het dan aan hem/haar zou ik zeggen.

 

Over de bijtelling: natuurlijk moet je in de loonadministratie bijtelling verwerken, gezien je een zakelijke auto (van de BV) kennelijk ook privé gaat gebruiken.  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Reclame of showvoertuig maakt niet zo heel veel uit. De afschrijvingskosten zijn geheel aftrekbaar, ook die van de onderdelen en bijvoorbeeld wrapping. 

 

Bijtelling neem je vervolgens in aanmerking op 35% van de waarde economisch verkeer (check ANWB koerslijst of huidige marktprijzen voor een gelijkwaardige auto) indien het een youngtimer is

Hm ja zo simpel is het dus eigenlijk? Het is inderdaad een reclame voertuig voor de zaak. Bedankt! Hier heb ik wat aan. Bijtelling is mij bekend, 35% van de dagwaarde bij een youngtimer (ouder dan 15 jaar).

 

2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Nee, ik ken “the fast and the furious” niet. Dus snap ik weinig van je verhaal verder. Maar:

 

Je kan sowieso geen ‘youngtimer’ zelf bouwen. Want een yountimer is behoorlijk oud en iets wat je zelf nu bouwt niet.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een oude auto gaat kopen en opknappen.

En dat kan natuurlijk wel!

 

Als je dat voor je bedrijf doet, dan zijn de uitgaven zakelijk.

 

Misschien moet je de uitgaven wel activeren trouwens (dan zijn het dus op dat moment geen kosten, maar verhogen dit de waarde van de auto waar je op af moet schrijven – het bedrijfsmiddel dus).

Hier valt niet veel van te zeggen zonder inzage in de relevant stukken (facturen enz.).

Gezien je een BV hebt heb je vast ook een adviseur/intermediair (hoop ik!). Vraag het dan aan hem/haar zou ik zeggen.

 

Over de bijtelling: natuurlijk moet je in de loonadministratie bijtelling verwerken, gezien je een zakelijke auto (van de BV) kennelijk ook privé gaat gebruiken.  

 

Haha, ja dit is dus wel een goed voorbeeld waar ik bang voor ben. Dat de fiscus echt totaal geen idee heeft wat ik nou doe en waarom ik een Porsche 911 op de zaak heb staan als bedrijfsauto. 

 

Nou eigenlijk wel duidelijk. Dus mijn twijfelpunten zoals dat het dus totaal geen bedrijfsauto is maar een sportwagen maakt niet zo heel veel uit? Zo lang het maar in het belang van de zaak is, toch? (en dat is het) 

 

En de kosten van onderdelen voor deze auto, dat valt allemaal onder autokosten?

Laten we zeggen totaal niet noodzakelijke onderdelen zoals een bumperpakket, puur om de auto er wat stoerder uit te laten zien. Uiteraard in theorie wel weer in het belang van het bedrijf...

aangepast door Maarten. V
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Maarten. V zei:

Dus mijn twijfelpunten zoals dat het dus totaal geen bedrijfsauto is maar een sportwagen maakt niet zo heel veel uit?

de fiscus mag niet oordelen over de auto die je rijdt, zolang jij maar je houdt aan de regels qua bijtelling.

 

12 uur geleden, Maarten. V zei:

En de kosten van onderdelen voor deze auto, dat valt allemaal onder autokosten?

bij investeringen in de auto die > 450 euro zijn kun je ze niet als kosten boeken, maar moet je er op afschrijven (max. 20% per jaar)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.