• 0

Wanneer zijn opleidingskosten aftrekbaar als zakelijke kosten?

Hi, ik ga per 1 januari mijn eigen coaching praktijk starten. Ik werk daarnaast 24 uur als verpleegkundige, en dus wil ik de overige 24 uur in mijn startende  bedrijf stoppen. Ik ben bezig met een opleiding voor coach die ik dit jaar 2022 oktober afrond. Ik ga daarna meteen door in november 2022 om therapeut te worden welke twee jaar zal duren. Nu is mijn vraag: Als ik per 1 januari 2023 mijn eigen praktijk heb mag ik deze opleiding dan als aftrekpost (zakelijke opleiding) bij de belastingdienst gebruiken in 2023? Het is nl voor mijn bedrijf om te groeien van coach naar therapeut. De opleiding staat overigens niet bij het nieuwe STAP-budget, vandaar dat ik dit nu wil uitzoeken hoe ik het dan moet oplossen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Didi, welkom op HL.

 

Het vervelende met opleidingskosten en je eigen bedrijf is dat ze alleen zakelijk aftrekbaar zijn als ze dienen om je vakkennis op peil te houden. Dus voor mij als belastingadviseur zijn de kosten van permanente educatie voor belastingadvies aftrekbaar. Als ik aan mijn diensten het vak van accountant zou willen toevoegen en daarvoor een opleiding start, dan zijn dat voor mijn bedrijf geen aftrekbare kosten. Het zijn namelijk opleidingskosten m.b.t. nieuw te verwerven kennis buiten mijn huidige onderneming.

 

Zo ook coach en therapeut. Als dat laatste betekent dat je nieuwe diensten (dus naast coaching) kunt aanbieden als ondernemer, dan zijn de studiekosten privé en dus niet aftrekbaar. Komt bij dat in privé er geen aftrek van studiekosten meer bestaat sinds 1-1-2022 :(

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

WACHT! Dat heb ik niet gezegd. Het kán zijn dat de opleiding zoveel raakt aan je bedrijf dat het weldegelijk valt aan te merken als bedrijfskosten. Coach, therapeut, het zijn maar benamingen. In mijn geval is het zeer duidelijk omdat belastingadviseur en accountant zeer verschillend zijn. Bij jou hoeft dat niet zo te zijn. Het zal er vooral van afhangen in hoeverre de nieuwe opleiding opleidt tot nieuwe kennis of dat je zou kunnen spreken van verdieping van bestaande kennis...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, did0801 zei:

Ik werk daarnaast 24 uur als verpleegkundige, en dus wil ik de overige 24 uur in mijn startende  bedrijf stoppen. Ik ben bezig met een opleiding voor coach die ik dit jaar 2022 oktober afrond. Ik ga daarna meteen door in november 2022 om therapeut te worden welke twee jaar zal duren.

Ter aanvulling op de reactie van Joost ...

 

Verpleegkundige is een rekbaar begrip. Wat hier van belang kan zijn, is het niveau van de opleiding tot verpleegkundige die je in het verleden hebt gevolgd ... MBO of HBO + eventueel aanvullende certificaten, zoals coaching en therapie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het staat trouwens ook helemaal los van mijn vaste baan. dat dan wel. Maar als coaching bedrijf is het een investering. Zo zie ik het althans, maar ik weet dus niet of de belastingdienst dat ook zo ziet. (die " wel bedankt voor je antwoord"  was trouwens vriendelijk bedoelt. :-)

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, did0801 zei:

Het staat trouwens ook helemaal los van mijn vaste baan. dat dan wel. Maar als coaching bedrijf is het een investering. Zo zie ik het althans, maar ik weet dus niet of de belastingdienst dat ook zo ziet.

Dat coaching-bedrijf moet dan wel in samenhang staan tot de verpleging ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt in de verpleging werken in loondienst en/of als zelfstandige.

Als coaching onderdeel is van je opleiding tot verpleegkundige, dan behoort coaching ook tot de verpleging als zelfstandige. Het geeft raakvlakken ... als is het hier en daar nogal dunnetjes.

 

Ik neem hierbij maar aan dat je coachingbedrijf zich niet richt op de coaching van schoenverkopers ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.