• 0

Wanneer zijn opleidingskosten aftrekbaar als zakelijke kosten?

Hi, ik ga per 1 januari mijn eigen coaching praktijk starten. Ik werk daarnaast 24 uur als verpleegkundige, en dus wil ik de overige 24 uur in mijn startende  bedrijf stoppen. Ik ben bezig met een opleiding voor coach die ik dit jaar 2022 oktober afrond. Ik ga daarna meteen door in november 2022 om therapeut te worden welke twee jaar zal duren. Nu is mijn vraag: Als ik per 1 januari 2023 mijn eigen praktijk heb mag ik deze opleiding dan als aftrekpost (zakelijke opleiding) bij de belastingdienst gebruiken in 2023? Het is nl voor mijn bedrijf om te groeien van coach naar therapeut. De opleiding staat overigens niet bij het nieuwe STAP-budget, vandaar dat ik dit nu wil uitzoeken hoe ik het dan moet oplossen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Didi, welkom op HL.

 

Het vervelende met opleidingskosten en je eigen bedrijf is dat ze alleen zakelijk aftrekbaar zijn als ze dienen om je vakkennis op peil te houden. Dus voor mij als belastingadviseur zijn de kosten van permanente educatie voor belastingadvies aftrekbaar. Als ik aan mijn diensten het vak van accountant zou willen toevoegen en daarvoor een opleiding start, dan zijn dat voor mijn bedrijf geen aftrekbare kosten. Het zijn namelijk opleidingskosten m.b.t. nieuw te verwerven kennis buiten mijn huidige onderneming.

 

Zo ook coach en therapeut. Als dat laatste betekent dat je nieuwe diensten (dus naast coaching) kunt aanbieden als ondernemer, dan zijn de studiekosten privé en dus niet aftrekbaar. Komt bij dat in privé er geen aftrek van studiekosten meer bestaat sinds 1-1-2022 :(

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0