• 0

uitbesteden ontwikkeling

Beste HL-ers,

 

Ik moet binnenkort een concrete onderzoeks- en ontwikkelingsvraag indienen bij een kennisinstelling, opdat de instelling kan komen tot een offerte.

 

Wanneer wij akkoord gaan met de offerte, zal worden overgegaan tot het sluiten van een ontwikkelingsovereenkomst met die instelling.

 

Ondanks het feit dat ik dit traject al een aantal malen op papier heb uitgestippeld, ben ik bang dat ik een aantal essentiele aandachtspunten over het hoofd zie. :-\

 

Hebben jullie enig idee welke welke aandachtspunten ik in deze fase voornamelijk in ogenschouw dien te nemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste gb,

 

Zorg vooral dat je duidelijk op papier hebt wat het doel van het traject is, en aan welke eisen het eindproduct moet voldoen.

Vooral het laaste is erg tricky.

Wat voor jou een logische voorwaarde is, is het misschien helemaal niet voor deze kennisinsteling.

 

Misschien die je er verstandig aan een buitenstaander zonder vakkennis er eens kritisch overheen te laten kijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toevallig begeleid ik momenteel een ondernemer, waarbij wat mis is gelopen tijdens het ontwikkelingstraject. Er waren afspraken gemaakt op basis van no cure no pay, maar achteraf blijkt er discussie mogelijk of er nu wel of niet een resultaat tot stand is gekomen. De opdrachtgever wil daarom niet betalen. Kennelijk was het beoogde resultaat onvoldoende duidelijk vastgelegd tussen de partijen.

Bovendien heeft de ontwikkelaar kosten gemaakt, en zijn er geen afspraken gemaakt over een vergoeding hiervan voor het geval het traject spaak loopt.

Tot slot is onduidelijkheid over de mogelijkheid om eenzijdig het contract tussentijds te beëindigen.

Mijn advies (als juriste) is dus: probeer zoveel mogelijk te bedenken wat er allemaal fout kan gaan, en regel daar iets voor. Het is mijn ervaring dat hiervoor vaak helemaal geen animo bestaat in de aanloopfase, tijdens de euforie van "we gaan ervoor". Of dat nu een huwelijk is of een bedrijfscontract, mensen hebben vaak het gevoel dat ze het onheil over zich afroepen of de andere partij op de tenen staan als ze dingen willen regelen voor het geval het fout gaat. Toch doen dus.

(Of niet, want anders worden wij brodeloos ;))

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Laat de kennis instelling een resultaatverplichting aangaan waarin concreet wordt benoemd wat er wanneer in welke vorm opgeleverd moet worden. Maak duidelijk dat ze niet wegkomen met "verder onderzoek blijkt noodzakelijk". ;D

 

Zorg dat je betrokken wordt en blijft bij het onderzoek, dan kom je niet voor verassingen te staan.

 

Ga shoppen bij meerdere instellingen. er is ook concurrentie op "kennis".

 

Geef een duidelijke afbakening van de opdracht. Dat is dus vooral wat er niet onderzocht hoeft te worden.

Link naar reactie
  • 0
Laat de kennis instelling een resultaatverplichting aangaan waarin concreet wordt benoemd wat er wanneer in welke vorm opgeleverd moet worden.

 

Vind je een resultaatverplichting bij onderzoek niet een wat zware eis? Onderzoek doe je meestal naar onbekende dingen dus het resultaat is lastig te omschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Onderzoek doe je meestal naar onbekende dingen dus het resultaat is lastig te omschrijven.

 

Die veronderstelling klopt ook niet helemaal, het is afhankelijk van welk werkveld het onderzoek betreft. Veel onderzoek wordt uitgevoerd terwijl er wel een idee is wat het uitkomst is, maar je moet het nog staven.

 

Je kunt wel veronderstellen dat alle ballen rond zijn, je kunt het aantonen na onderzoek. Je kunt dan wel voorschrijven hoeveel en welke typen ballen allemaal bekeken moeten worden.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

In ons geval zijn de eisen, waaraan de producten dienen te voldoen, bekend.. We hebben in de opdrachtverstrekking dan ook expliciet aangegeven dat de uiteindelijke producten aan die specifieke eisen moeten voldoen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HL-ers,

 

Ik moet binnenkort een concrete onderzoeks- en ontwikkelingsvraag indienen bij een kennisinstelling, opdat de instelling kan komen tot een offerte.

 

Wanneer wij akkoord gaan met de offerte, zal worden overgegaan tot het sluiten van een ontwikkelingsovereenkomst met die instelling.

 

Ondanks het feit dat ik dit traject al een aantal malen op papier heb uitgestippeld, ben ik bang dat ik een aantal essentiele aandachtspunten over het hoofd zie. :-\

 

Hebben jullie enig idee welke welke aandachtspunten ik in deze fase voornamelijk in ogenschouw dien te nemen?

 

Als het TNO is, moet je extra goed opletten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.