• 0

Overgang bv naar eenmanszaak: dividend doorschuiven naar 2024/2025?

Hoi,

 

Komend jaar wil ik, vanwege de veranderde fiscale regels (mn gebruikelijk loon) mijn B.V. overzetten naar een eenmanszaak.

 

In mijn B.V. zal circa 85K eigen vermogen achter blijven, hier tegenover staat een vordering op mijzelf (60K) en liquide middelen (25K).

 

Meest overzichtelijke voor mij is de B.V. direct te sluiten, dividend uit te keren en door te gaan met de eenmanszaak. Echter, gezien de wijzigingen in fiscale regels ben ik voornemens de B.V. activiteitloos aan te houden tot 2024 en dan de de dividend uitkering te verrichten  in 2 fases in 2024 (65K) en 2025 (20K). Na wat zoekwerk resteren hier toch nog de volgende vragen:

 

- Klopt het dat ik mijn DGA loon op 0 mag zetten gezien er geen activiteiten meer plaatsvinden in de B.V.

- Zie ik nog iets over het hoofd in mijn conclusie dat ik het beste mijn B.V. activiteitenloos aan kan houden en in 2024/2025 dividend uit kan keren? Klinkt als iets te opzichtig benutten van de belastingregels, maar ik zie niet dat het niet mag.

 

Ben benieuwd!

 

Fijne jaarwisseling,

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zegt dat je vanwege gewijzigde fiscale regels de activiteiten in EMZ wilt voortzetten.

Waarom zou je dat willen doen? Uit je berichthistorie maak ik op dat je vorig jaar juist van EMZ naar BV bent gegaan. Ja, de doelmatigheidsmarge voor een DGA-salaris verdwijnt, dat hoeft echter niet direct te betekenen dat je DGA salaris met 25% omhoog moet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

klopt inderdaad. Ben vorig jaar om dezelfde reden overgestapt naar de bv rechtsvorm. Toen met een dga salaris van 55k welke ik dacht te kunnen verdedigen. 

 

Ik doe vooral langdurige interim opdrachten. Een groot deel van 2023  heb ik een interim directie functie waarbij ik de 55k niet meer verdedigbaar vind en verwacht aanzienlijk omhoog te moeten qua dga salaris.

Bruto netto berekening leert mij helaas dat overstappen naar EMZ nu fors scheelt. Ik begrijp dat ik niet kan blijven switchen tussen BV en EMZ, dus heb ook de intentie in eenmanszaak te blijven.

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of jouw bruto netto berekening wel klopt. Wellicht kan je daar iets over melden?  Dan kunnen we daarop schieten.

 

V.w.b. jouw eerste vragen:

1. Ja, het dga-salaris kan op 0 als er geen werk meer vanuit de BV wordt verricht: Let wel: Dus geen urendeclaraties meer vanaf deze maand en ook de interim opdracht dient dan contractueel te zijn overgezet naar de EMZ.

2. Waarom wachten tot 2024 met het dividend? Omdat het box 2 tarief dan lager is tot een inkomen van 67K? Als de belastbare winst uit onderneming dan > 67K is, betaal je alsnog het hogere box 2 tarief over het dividend.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Margje9898 zei:

Waarom wachten tot 2024 met het dividend? Omdat het box 2 tarief dan lager is tot een inkomen van 67K? Als de belastbare winst uit onderneming dan > 67K is, betaal je alsnog het hogere box 2 tarief over het dividend.

Inkomens in box 1 en 2 worden niet opgeteld om het tarief te bepalen. Dus in die zin heeft Michiel gelijk. Keerzijde is wel dat de kosten van de BV (bank, jaarstukken) gewoon doorlopen en er wellicht niks meer overblijft van het voordeel van het lagere tarief in box 2.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Inkomens in box 1 en 2 worden niet opgeteld om het tarief te bepalen. Dus in die zin heeft Michiel gelijk.

Zo was mijn reactie niet bedoeld:
Als Michiel in 2024 voor interim-directiewerk meer dan 67K WUO verdient in box 1 (best aannemelijk voor bestuurderswerk) en in datzelfde jaar 65K dividend uitkeert vanuit de dan slapende BV, dan betaalt hij volgens mij het hogere box2 tarief. Geen optelsom van box 1 en box 2 dus.

Link naar reactie
  • 0

Maar daarmee zeg je feitelijk dat het box 1 inkomen mede bepalend is voor het tarief van box 2. Terwijl het inkomen in elke box een eigen tarief heeft, en het inkomen in de ene box nooit bepaalt welk tarief er in de andere box berekend wordt.

 

Dus zijn 67k WUO valt in box 1 in de eerste schijf van 37%.

Zijn 65k dividend valt in box 2 in de eerste schijf van 24,5%

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel,

 

Bezint eer ge begint! Zowel fiscaal als ook qua aansprakelijkheid en afscherming naar prive zitten er haken aan jouw voornemen.

 

Je hebt wel eens gehoord van de uitspraak: 1 bv is geen bv? Nou een EMZ is helemaal niks qua bescherming.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.