• 0

Eenmanszaak, bijna failliet. Tips gevr.

Na 7 jaar gaat binnenkort het doek vallen: ik ga failliet. Althans, het lijkt me niet dat er andere opties zijn. Ik zoek ervaringen van mensen die me, liefst uit eigen ervaring kunnen vertellen wat me te wachten staat. En tips om de komende moeilijke periode zo goed als kwaad door te komen. Hopelijk ben ik hier aan het goede adres.

 

Mijn situatie in vogelvlucht:

Ik ben ondernemer in de dienstverlenende sector. De fiscus heeft na een lang boekenonderzoek vastgesteld dat ik jarenlang personeel in dienst heb gehad terwijl ik gesteld heb met freelancers gewerkt te hebben. Of dat al dan niet terecht is wil niet in dit topic bediscussieren. Het resultaat is echter een naheffing van ruim 1.5 miljoen euro aan loonbelasting/premie volksverzekeringen (!!!)

 

Die betaling moet binnenkort gedaan zijn. Dat geld heb ik niet, zelfs niet een beetje. Nooit gehad ook.Eigenlijk bezit ik niet zoveel qua waarde dus wat dat betreft ben ik de spreekwoordelijke kale kip. Ik ben niet getrouwd maar woon wel samen in een huurhuisje met een partner die bij een bedrijf werkt.

 

Nogmaals, ik zoek ervaringen en/of 'tips' over failliet gaan bij eenmanszaken. Niet echt een grappig onderwerp maar toch. O, ja... mijn zaak gaat slecht en inkomsten zijn er nauwelijks meer. Geld voor jurische hulp heb ik niet. Ik bezocht een advocaat vorige week maar die wilde me niet helpen en een advocaat met toevoeging wordt niet toegekend aan bedrijven maar alleen aan particulieren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

[Hij heeft mij ook papieren meegegeven voor de aanvraag van een toevoeging. Maar daar was hij erg somber over. Mijn administratiekantoor bevestigd dat en een andere advocaat waar ik ben geweest bevestigde dat nogmaals.

 

Een goed administratiekantoor had je voor de huidige problemen moeten waarschuwen. Misschien dat je ook eens met hun moet gaan praten over de kwaliteit van de adviezen en de gevolgen daarvan.

 

Ik woon samen met mijn vriendin sinds een paar jaar. Komen ze ook aan haar inkomen? Haar spullen? Dat zou ik niet kunnen verdragen. Wat van mij is kunnen ze komen halen. Maar hopelijk niet van mijn partner. Ze heeft geen belang in mijn bedrijf en is eigenlijk kostwinnaar hier.

 

1.5 miljoen naheffing is een boel geld. Dat bekent dat je dus ook veel uren hebt in- en verkocht. Maar je vriendin is kostwinner. Is je bedrijf opeens minder gaan lopen of zo?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Het enige advies wat ik kan geven is. Ga een geprek aan met de belastingdienst en vraag om een regeling. De belastingdienst zal indien zij zien dat je bedrijf verder nog kan draaien je NOOIT failliet laten gaan. Alhoewel de belastingdienst geen sociale instelling, is hebben zijn wel in zekere mate begrip voor situatie's als deze, MAAR je moet wel zelf om een regeling vragen en in de meeste gevallen krijg je die ook. Alleen wanneer je bewust en met opzet de boel probeert te lichten vervalt dit.

 

Algemeen:

 

Suc 6

Link naar reactie
  • 0

Nah er staat je heel wat te wachten. En sommige mensen ervaren het als onplezierig, terwijl het ergens ook plezierig kan zijn. Ik heb zelf als invorderingsambtenaar voor de belastingdienst gewerkt en weet hoe het gaat.

 

Je kan een betalingsregeling met ze treffen, alleen voor anderhalf miljoen is dat niet echt raadzaam. Het zou alleen raadzaam zijn als je een goedlopend bedrijf hebt.

 

WSNP is de mogelijkheid als je dus te goeder trouw bent geweest. Op zich geen probleem als ik het zo lees.

Ten eerste zal je je bedrijf moeten sluiten, en je dus aanmelden voor schuldenmiddeling. Hier komt geen rechter aan te pas en zal dus tussen het GKB en de belastingdienst worden geregeld. Echter zijn er wel voorwaarden.

 

Je mag geen auto bezitten (meestal)

Het inkomen van je partner komt ook in de middeling

en meestal val je dan in een zakgeld regeling (€ 80,- per week)

 

Komen de GKB en de belastingdienst er niet uit dan komt er een rechter aan te pas, en zal je dus bij een positieve uitspraak in de WSNP vallen. Hierbij komt kijken dat je contactpersoon bij je thuis komt kijken en alle waardevolle bezittingen die niet voor primair levensonderhoud zijn verkopen voor de aflossing van de belastingdienst.

 

Dan gaan er 3 jaren van zakgeld procedures in, je post zal je op moeten halen, en ja kan niet veel meer doen.

 

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel

 

Gegroet en sterkte P. van Oldenmark

Link naar reactie
  • 0

nieuw werk zoeken zonder auto is nogal lastig

dus raar dat ze die invorderen...

 

ook je post ophalen zonder auto kan nogal lastig zijn lijkt me...

 

mijn ouders hebben tot einde dit jaar schuldsanering, ook omdat bedrijf failliet ging, mochten wel "gewoon" auto houden gelukkig

mijn ouders vonden niet zomaar weer werk helaas, dus hadden een bijstanduitkering

en de post hoefden ze niet op te halen, maar werd na controle doorgestuurd naar ons

denk dat het eraan ligt bij welke instantie je zit en in welke gemeente..

 

 

:S

 

maar goed, heel veel succes en sterkte met deze situatie!

Link naar reactie
  • 0

......

 

@renovatio: reusje voor je verhaal!

 

@doit2me:

 

Ik zag eergisteren een film met Tom Hanks. Zijn laatste regels in de film:

 

Now I know what I got to do. Keep breathing. Just keep breathing, because tomorrow the sun will rise again, and who knows, waht the next ady will bring.

 

veel sterkte en hou ons op de hoogte! Reken maar dat veel ondernemers je relaas meelezen...

 

(zie bovenaan de draad: 'gelezen 1261 keer' in 3 dagen tijd!)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste doit2me,

 

Niet weten waar je aan toe bent kan inderdaad erg frustrerend zijn, dat weet ik ook uit eigen ervaring. Maar denk ook niet meteen aan het ergste: je kunt alleen failliet worden verklaard wanneer er twee schuldeisers zijn en dan nog moeten deze aan de rechter aannemelijk kunnen maken dat je inderdaad niet meer in staat bent om aan je financiële verplichtingen te voldoen.

 

Net als de andere gebruikers van Higherlevel raad ik je aan om eerst de strijd tegen de Belastingdienst op te nemen: een vordering van 1,5 miljoen euro op een ondernemer met een minimaal inkomen raakt natuurlijk kant noch wal en dat moet toch minstens omlaag kunnen worden gebracht (als de vordering al terecht is). De Belastingdienst kan hier best flexibel in zijn: zelfs die domme ambtenaren begrijpen nog dat het verstandiger is om genoegen te nemen met een betaling van 20.000 euro ineens dan jou in de armen van de WSNP te drijven en vervolgens een fractie van de 1,5 miljoen euro terug krijgen in een paar maandelijkse termijnen van enkele tientallen euro's.

 

Mocht de Belastingdienst uiteindelijk tot geen enkele regeling bereid blijken en mocht ook de rechter jouw verzet van de hand hebben gewezen, dan zal de invordering van de schuld worden overgedragen aan de invorderingsambtenaren van de Belastingdienst (Gebruiker polden durft ervoor uit te komen met plezier arme gezinnen op straat te zetten als invorderingsambtenaar en krijgt daarom direct een kneusje, ongeacht zijn reactie). In eerste instantie beperken zij zich tot het versturen van een aantal aanmaningen, daarna volgt er een dwangbevel waarin je voor een laatste maal wordt gesommeerd om de schuld te betalen en tot slot zal er worden gekeken in hoeverre er beslag kan worden gelegd op jouw bezittingen en of er al een faillissement kan worden aangevraagd (zonder een tweede schuldeiser is dit dus echt niet mogelijk).

 

Maar zoals renovatio al aangaf (wat een verhaal, een reusje!) is ook een faillissement niet het einde van de wereld. Een faillissement maakt het leven er niet gemakkelijker op, maar mag natuurlijk nooit een reden zijn om jezelf het leven te benemen. Voor elk probleem bestaat een oplossing. Met een betrouwbare zakenpartner (zoals een familielid) kun je zelfs direct na een faillissement alweer aan de slag om wat geld te verdienen; de zaak moet dan wel op naam van je zakenpartner staan. En wist je dat er talloze rechtsvorm-constructies worden aangeboden die 100% legaal zijn en soms speciaal zijn ontwikkeld voor ondernemers die (in het verleden) failliet zijn verklaard? Ook het opbouwen van een nieuw bestaan in het buitenland kan een optie zijn, maar dan moet je inderdaad vluchten. De curator zal immers nooit toestaan dat je een paar vliegtickets naar Australië koopt terwijl er nog talloze schuldeisers geld van jou tegoed hebben. Richt je dan wel op een land waar je probleemloos een visum kunt krijgen en bestudeer van tevoren goed de mogelijkheden om een nieuw bestaan op te bouwen; een werkvergunning is wel zo handig.

 

Een faillissement of schuldsaneringsregeling wordt misschien ook geregistreerd bij het BKR, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn ontzettend veel ondernemers die ooit een probleem hebben gehad met het aflossen van een lening omdat op dat moment hun zaak nu eenmaal wat minder liep. Tegenwoordig zijn er echter ook hypotheken te verkrijgen waarbij men niet maalt om een negatieve BKR-registratie en zoals renovatio al aangaf zijn er banken (en dan vooral de Postbank) die zich flexibeler opstellen dan sommige andere banken. Vergeet vooral niet dat op dit punt vaak veel met de banken bespreekbaar is.

 

Kortom, dit probleem met de Belastingdienst is niet het begin van het einde maar het begin van het ontdekken van je eigen rechten! Een deurwaarder of curator mag wel schelden, maar dan scheldt jij toch gewoon net zo hard terug? Deurwaarders zijn niets anders dan het laagste van het laagste; de kakkerlakken onder de mensheid. Het zijn ambtenaren zonder geweten die het leuk vinden om mensen op een legale manier te bedreigen en op straat te zetten. Op een dag lach je ze allemaal keihard uit. En mochten ze echt vervelend worden: open ook eens stilzwijgend de voordeur met een honkbalknuppel in je handen. De deurwaarder voelt zich dan welliswaar bedreigd, en kan hiervan aangifte doen, maar laat het OM dan maar eens bewijzen dat je niet op het punt stond om weg te gaan naar een honkbalwedstrijd met vrienden.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.