• 0

Winst berekenen/verwerken in de boekhouding?

(aangepast)

Ik ben een beginnende ondernemer.
Ik heb een webshop met producten.

Hoe moet ik in de boekhouding mijn winst verwerken?
Als ik een product heb verkocht dan word dit overgemaakt via Mollie.
De uitbetalingen worden naar mijn zakelijke rekening overgemaakt.
Deze verwerk ik netjes in de boekhouding.

Hoe weet ik nu mijn winst over de maand?
Als ik inkomstenbelasting moet betalen dan moet ik wel weten hoeveel winst ik heb.

Als ik in de boekhouding bij winst/verlies kijk dan heb ik daar verlies 8122 staan.

Dit komt omdat ik uiteraard ook producten inkoop.

Mijn vraag is dus hoe ik weet wat mijn winst is geweest over de laatste maand/kwartaal.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
38 minuten geleden, 0108daniel zei:

Als ik het goed begrijp moet ik alle inkoopkosten van de producten (zonder BTW?) optellen en dat bedrag opboeken in een 1000 reeks.

Zal dan wel een nieuwe reeks moeten aanmaken, zeg 1001 voorraad?

E-boekhouden heeft blijkbaar al een voorraadrekening ...

 

Codes bij de e-Boekhouden grootboekrekeningen

Net als de meeste grootboekrekeningschema’s, hanteert ook e-Boekhouden een viercijferige code. Hierbij hanteren ze de code’s als volgt:

 

0xxx: Vaste activa.

1xxx: Vlottende activa en vlottende passiva.

2xxx: Tussenrekeningen.

3xxx: Voorrraad.

4xxx: Kosten.

7xxx: Inkopen.

8xxx: Omzet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

E-boekhouden heeft blijkbaar al een voorraadrekening ...

 

Codes bij de e-Boekhouden grootboekrekeningen

Net als de meeste grootboekrekeningschema’s, hanteert ook e-Boekhouden een viercijferige code. Hierbij hanteren ze de code’s als volgt:

 

0xxx: Vaste activa.

1xxx: Vlottende activa en vlottende passiva.

2xxx: Tussenrekeningen.

3xxx: Voorrraad.

4xxx: Kosten.

7xxx: Inkopen.

8xxx: Omzet.

Die heb ik niet, dus zal ik zelf moeten aanmaken. 

Bij mij staat er alleen de 2000 kruisposten en schiet dan door naar de 4000 reeks. 

Ik zal de 3000 voorraad aanmaken en alles wat ik nog op voorraad heb misschien via de voorraadbeheer van e-boekhouden inboeken. 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad zo simpel als hierboven wordt beschreven.. je mist wel echte basiskennis dus ik zou je adviseren je hierin wat meer te verdiepen of iemand in te huren die er wat verstand van heeft.

 

Simpel voorbeeld met een inkoop van € 500 aan goederen A (200 stuks a € 2.50) en € 1000 aan goederen B (100 stuks a € 10) (ex btw) op bijv. 15 januari 2023

 

€ 1500 komt dan in de W&V rekening (7000) terecht op 15 januari op het moment dat je de factuur boekt

 

Op 31 januari heb je nog 100 stuks A en 30 stuks B op voorraad welke je uit je Excel haalt

Deze boek je als volgt weg in het memoriaal:

3000 Voorraad € 550 (100*2.5 en 30*10)

Aan 7000 inkopen € 550

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, DeWit83 zei:

Op 31 januari heb je nog 100 stuks A en 30 stuks B op voorraad welke je uit je Excel haalt

Deze boek je als volgt weg in het memoriaal:

3000 Voorraad € 550 (100*2.5 en 30*10)

Aan 7000 inkopen € 550

Leuk wordt het dan als je een prijswijziging krijgt op bv 1 maart (artikel A wordt €3,00 ipv €2,50). Je moet dan in je Excel bijhouden hoeveel van hoeveel je op voorraad hebt. FIFO = first in first out. Dus voorraad per artikel/inkoopprijs (en niet alleen per artikel).

 

Als dat niet in Excel staat, dan kun je ook de voorraad herwaarderen. Als je dan op 1 maart nog 100 A op voorraad hebt dan is dat dus 100*0,50 is 50,- waardestijging. In Excel maak je de inkoopprijs 3,00 en je boekt +50,- bij op 3000 (voorraad is 50,- meer waard geworden) en boekt 50,- tegen op 9510 herwaarderingswinst (want je hebt winst op herwaardering). Dit kan uiteraard ook negatief zijn bij prijsdaling.

 

Als je met bovenstaand geen rekening houdt (of je begrijpt het niet) dan wordt de administratie komend jaar (en jaren) een behoorlijke rotzooi :tongue:

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle producten die ik op voorraad de inkoopprijzen opgeteld.

Stel dit is 2000 euro.
Deze wil ik in het memoriaal opboeken op rekening 3000 voorraad.

De tegenrekening is 7000 inkopen.
Als ik dit doe dan veranderd er niets op de balans.
In de winst/verlies rekening word de 7000 reeks verlaagd met 2000.

 

5 uur geleden, DeWit83 zei:

Simpel voorbeeld met een inkoop van € 500 aan goederen A (200 stuks a € 2.50) en € 1000 aan goederen B (100 stuks a € 10) (ex btw) op bijv. 15 januari 2023

 

€ 1500 komt dan in de W&V rekening (7000) terecht op 15 januari op het moment dat je de factuur boekt

 

Op 31 januari heb je nog 100 stuks A en 30 stuks B op voorraad welke je uit je Excel haalt

Deze boek je als volgt weg in het memoriaal:

3000 Voorraad € 550 (100*2.5 en 30*10)

Aan 7000 inkopen € 550


 

Dit heb ik ook getest.
Als voorbeeld heb ik een factuur van 500 euro gebruikt en deze ingeboekt op W&V 7000

Ik heb 1 product verkocht voor 400 euro.
Deze boek ik in het memoriaal:

Rekening 3000 voorraad 400 euro.
Tegenrekening 7000

Is het verstandig om elke maand alle producten die verkocht zijn te verwerken door de inkoopprijs van de verkochte producten in het memoriaal te zetten?
Of word dit ook vaak elke dag/week gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Leuk wordt het dan als je een prijswijziging krijgt op bv 1 maart (artikel A wordt €3,00 ipv €2,50). Je moet dan in je Excel bijhouden hoeveel van hoeveel je op voorraad hebt. FIFO = first in first out. Dus voorraad per artikel/inkoopprijs (en niet alleen per artikel).

 

Als dat niet in Excel staat, dan kun je ook de voorraad herwaarderen. Als je dan op 1 maart nog 100 A op voorraad hebt dan is dat dus 100*0,50 is 50,- waardestijging. In Excel maak je de inkoopprijs 3,00 en je boekt +50,- bij op 3000 (voorraad is 50,- meer waard geworden) en boekt 50,- tegen op 9510 herwaarderingswinst (want je hebt winst op herwaardering). Dit kan uiteraard ook negatief zijn bij prijsdaling.

 

Als je met bovenstaand geen rekening houdt (of je begrijpt het niet) dan wordt de administratie komend jaar (en jaren) een behoorlijke rotzooi :tongue:

 


Schijnt dat e-boekhouden prijsverschillen automatisch kan verwerken.
Ik zal eens kijken of mijn voorraad wat ik nog in bezig in e-boekhouden kan zetten zodat mijn voorraadbeheer daar (ook) staat.

Dankje voor deze uitleg, ik begin het steeds beter te begrijpen!! :)

Waardeer ook overigens ook van andere leden die mij hierbij helpen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, 0108daniel zei:

Ik heb alle producten die ik op voorraad de inkoopprijzen opgeteld.

Stel dit is 2000 euro.
Deze wil ik in het memoriaal opboeken op rekening 3000 voorraad.

De tegenrekening is 7000 inkopen.
Als ik dit doe dan veranderd er niets op de balans.
In de winst/verlies rekening word de 7000 reeks verlaagd met 2000.

 


 

Dit heb ik ook getest.
Als voorbeeld heb ik een factuur van 500 euro gebruikt en deze ingeboekt op W&V 7000

Ik heb 1 product verkocht voor 400 euro.
Deze boek ik in het memoriaal:

Rekening 3000 voorraad 400 euro.
Tegenrekening 7000

Is het verstandig om elke maand alle producten die verkocht zijn te verwerken door de inkoopprijs van de verkochte producten in het memoriaal te zetten?
Of word dit ook vaak elke dag/week gedaan.

 

Als jij een memoriaalboeking van € 2000 maakt en de w&v veranderd wel met € 2000 maar de balans niet dan klopt er iets niet.. ik kan het niet duidelijker maken dan al eerder door meerdere vermeld maar zal een poging wagen.. 7000 inkopen worden met 2000 verlaagd (dus minder kosten/minder verlies of meer winst). Je voorraad (balanspost/vordering) wordt dan met 2000 verhoogd. 

 

 

Nee, als je iets verkoopt voor € 400 moet je niet je memoriaalboeking voor € 400 boeken (hoop ik in ieder geval want dan maak je alleen maar verlies). Die boeking is de inkoopprijs.

De € 400 wordt gewoon geboekt als omzet. 

 

Ik weet niet hoeveel producten je in- en verkoopt maar dit is puur de basis en puur handmatig werk. Wenselijk is natuurlijk een voorraadsysteem maar ik denk dat het inrichten van een automatisch voorraadsysteem niet heel makkelijk is, zeker niet als je de basis niet begrijpt.

aangepast door DeWit83
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, 0108daniel zei:

Deze wil ik in het memoriaal opboeken op rekening 3000 voorraad.

De tegenrekening is 7000 inkopen.
Als ik dit doe dan veranderd er niets op de balans.

Dan gaat er dus iets mis. Want ik neem aan dat 3000 een balanspost is en als je van 7000 daarnaartoe boekt zal er toch echt iets wijzigen. Te beginnen met dat die 3000 en dus activa hoger wordt maar je "resultaat" aan de passiva in kant op de balans wordt ook hoger (omdat je kosten lager worden, wordt de winst hoger).

 

12 minuten geleden, 0108daniel zei:

Is het verstandig om elke maand alle producten die verkocht zijn te verwerken door de inkoopprijs van de verkochte producten in het memoriaal te zetten?
Of word dit ook vaak elke dag/week gedaan.

Dat bepaal je zelf. Dat is ook afhankelijk van hoeveel overzicht jij op welk moment moet hebben. Als je verkopen direct boekt dan is het dus bij elke verkoop. In jouw geval zou je het bv kunnen doen bij elke uitbetaling (en factuur) die je krijgt van mollie. Andere systemen doen het direct bij het maken van de verkoopfactuur.

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, DeWit83 zei:

Als jij een memoriaalboeking van € 2000 maakt en de w&v veranderd wel met € 2000 maar de balans niet dan klopt er iets niet.. ik kan het niet duidelijker maken dan al eerder door meerdere vermeld maar zal een poging wagen.. 7000 inkopen worden met 2000 verlaagd (dus minder kosten/minder verlies of meer winst). Je voorraad (balanspost/vordering) wordt dan met 2000 verhoogd. 

 

 

Nee, als je iets verkoopt voor € 400 moet je niet je memoriaalboeking voor € 400 boeken (hoop ik in ieder geval want dan maak je alleen maar verlies). Die boeking is de inkoopprijs.

De € 400 wordt gewoon geboekt als omzet. 

 

Ik weet niet hoeveel producten je in- en verkoopt maar dit is puur de basis en puur handmatig werk. Wenselijk is natuurlijk een voorraadsysteem maar ik denk dat het inrichten van een automatisch voorraadsysteem niet heel makkelijk is, zeker niet als je de basis niet begrijpt.


Ik had de datum van vorig jaar gebruikt, daarom werd de balans niet aangepast.
Nu klopt het wel en is de balans ook met 2000 aangepast.


Dus even voor de duidelijkheid.
Stel ik verkoop morgen een product voor 100 euro.
Dan zorg ik in het memoriaal dat de inkoopprijs van dat product van de 3000 voorraad rekening gaat met als tegenrekening 7000 inkopen.
Uitbetalingen worden maandelijks naar mijn zakelijke bankrekening overgemaakt, dat is dus mijn omzet die naar mijn balans gaat.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rik · zei:

Dan gaat er dus iets mis. Want ik neem aan dat 3000 een balanspost is en als je van 7000 daarnaartoe boekt zal er toch echt iets wijzigen. Te beginnen met dat die 3000 en dus activa hoger wordt maar je "resultaat" aan de passiva in kant op de balans wordt ook hoger (omdat je kosten lager worden, wordt de winst hoger).

 

Dat bepaal je zelf. Dat is ook afhankelijk van hoeveel overzicht jij op welk moment moet hebben. Als je verkopen direct boekt dan is het dus bij elke verkoop. In jouw geval zou je het bv kunnen doen bij elke uitbetaling (en factuur) die je krijgt van mollie. Andere systemen doen het direct bij het maken van de verkoopfactuur.

 

 

 

Klopt, 3000 is de balanspost.
Ik begrijp het :)

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad, maar om dit bij elke factuur te doen is veel werk.. daarom is een excel handiger (tot het moment dat het weleens te veel kan worden en dan overgaat naar een automatisch systeem) en dan per de laatste van de maand de boeking te doen.

 

Je omzet gaat niet naar de balans..

Link naar reactie
  • 0

Je koopt 1 product in voor € 100

 

7000 inkoop € 100

Aan crediteuren

 

Memoriaalboeking

3000 voorraad € 100

Aan 7000 inkopen

 

Je betaald de factuur

Crediteuren € 100

Aan bank

 

Je verkoopt voor € 150

8000 Omzet € 150

Aan debiteuren

 

Memoriaalboeking

7000 inkopen € 100

Aan voorraad 

 

Je krijgt het geld binnen

Bank € 150

Aan debiteuren

 

Totaal:

7000 Inkoop € 100

8000 Omzet € 150

 

Winst = € 50

 

De rest staat op 0

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, DeWit83 zei:

Je koopt 1 product in voor € 100

 

7000 inkoop € 100

Aan crediteuren

 

Memoriaalboeking

3000 voorraad € 100

Aan 7000 inkopen

 

Je betaald de factuur

Crediteuren € 100

Aan bank

 

Je verkoopt voor € 150

8000 Omzet € 150

Aan debiteuren

 

Memoriaalboeking

7000 inkopen € 100

Aan voorraad 

 

Je krijgt het geld binnen

Bank € 150

Aan debiteuren

 

Totaal:

7000 Inkoop € 100

8000 Omzet € 150

 

Winst = € 50

 

De rest staat op 0

 

Bijna alles duidelijk!
1 puntje nog niet.
Nadat ik het product heb verkocht, waarom moet ik dan een nieuwe memoriaalboeking in de 7000 reeks doen?  
Dan word de inkoopprijs van 100 euro weer een verlies van 100 in de 7000 reeks winst/verlies
 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, 0108daniel zei:

Nadat ik het product heb verkocht, waarom moet ik dan een nieuwe memoriaalboeking in de 7000 reeks doen? 

Je zegt het zelf … Dan word de inkoopprijs van 100 euro een kostenpost van 100 in de 7000 reeks winst/verlies”

 

… en tenslotte komen wij bij het volgende aandachtspuntje.

 

Afwaarderen van moeilijk te verhandelen producten.

Aan het eind van elk boekjaar bepaalt u de waarde van de voorraden die op dat moment in uw bedrijf aanwezig zijn. Normaal gesproken waardeert u de voorraad tegen kostprijs. Alleen voor incourante goederen mag u een lagere waarde nemen dan de kostprijs. Dit zijn producten die moeilijk te verhandelen zijn, zoals kleren en schoenen die uit de mode zijn. Het verschil tussen de kostprijs en de lagere waarde mag u in dat geval aangeven als kosten, die u aftrekt van de opbrengsten.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/waardering-van-voorraad

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Je zegt het zelf … Dan word de inkoopprijs van 100 euro een kostenpost van 100 in de 7000 reeks winst/verlies”

 

… en tenslotte komen wij bij het volgende aandachtspuntje.

 

Afwaarderen van moeilijk te verhandelen producten.

Aan het eind van elk boekjaar bepaalt u de waarde van de voorraden die op dat moment in uw bedrijf aanwezig zijn. Normaal gesproken waardeert u de voorraad tegen kostprijs. Alleen voor incourante goederen mag u een lagere waarde nemen dan de kostprijs. Dit zijn producten die moeilijk te verhandelen zijn, zoals kleren en schoenen die uit de mode zijn. Het verschil tussen de kostprijs en de lagere waarde mag u in dat geval aangeven als kosten, die u aftrekt van de opbrengsten.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/waardering-van-voorraad

 

 

Als het product verkocht is dan begrijp ik nog niet waarom het dan via een memoriaal boeking weer naar inkopen gaat. 

Het product heb ik namelijk niet meer, dus lijkt mij dat het niet weer een verlies van 100 euro word. 

 

Ik heb modelbouw hobby spullen, deze zullen niet snel in waarde dalen of uit de markt raken. 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Rik · zei:

Omdat je nu alles al op 7000 geboekt hebt, moet je nu even kijken wat je totaal is wat je op voorraad hebt.

Dat boek je dan van 7000 af en bij 1001 op.

Wat er bij 7000 dan overblijft is de inkoopwaarde van alles wat je vorig jaar verkocht hebt.

 

In de 7000 reeks staan niet alleen mijn producten. 

Daar staan ook facturen van verpakkingdozen, cardridges, tape, papier etc

Dat zijn spullen die ik zelf gebruik ipv dat ik die verkoop. 

Horen die in een andere reeks? 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DeWit83 zei:

Je koopt 1 product in voor € 100

 

7000 inkoop € 100

Aan crediteuren

 

Memoriaalboeking

3000 voorraad € 100

Aan 7000 inkopen

Deze zie ik ook niet zo?

 

Waarom niet direct dit?

3000 voorraad € 100

Aan crediteuren

 

17 minuten geleden, 0108daniel zei:

Dat zijn spullen die ik zelf gebruik ipv dat ik die verkoop. 

Horen die in een andere reeks? 

Die horen inderdaad in een andere reeks. 3000/7000 is voorraad/inkoop van artikelen die je verkoopt. Reeks 4000 is voor kosten die je maakt. Voor de artikelen die je noemt wordt meestal geen balanspost gebruikt omdat deze meestal direct of binnen een jaar verbruikt worden (verbruiksartikelen zoals papier/paperclips/nietjes etc). Maar als je deze echt wel op voorraad neemt (voor de wat duurdere dingen bv) dan heet dat inventaris (grootboek in de 0xxx serie). Bv modem, printer, computer etc. Overigens werk je dan ook niet direct met 0xxx inventaris als tegenboeking naar 4000 maar doe je daar via afschrijvings grootboekrekeningen.

 

Voorbeelden van grootboekschema:

https://www.administratie-kau.nl/info/grootboekrekeningschema/

 

Maar pfff. Dan denk ik toch dat je een kleine cursus boekhouden nodig hebt hoor. Als je dit nu allemaal gaat doen en je hebt nog deze vragen... dan denk ik dat je toch iemand moet hebben die over je rug meekijkt voordat het volgens jaar allemaal de mist in is gegaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja uiteraard is gelijk op 3000 het ideale, maar dat kon (nog) niet dus heb de huidige situatie besproken.. voor producten die binnen een bepaalde periode zijn gekocht en verkocht, ligt eraan hoe vaak de voorraadwaardering wordt verwerkt, zijn de memoriaalboekingen niet nodig

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de inkoop van het afgelopen jaar tot vandaag ingeboekt op de 3000 reeks en afgeboekt op de 7000 reeks.

Nu is het zo dat ik dit jaar nog maar 2 inkoopfacturen heb gehad.

Het inkoopbedrag is dus ingeboekt op 13 januari.

Dit bedrag staat nu op winst bij de 7000 reeks.

Het geeft een vertekend beeld om nu een paar duizend euro winst te zien in de 7000 reeks.

Kan ik beter de voorraad t/m 31 December doen?
Dan vermoed ik dat het beter klopt met de 7000 reeks omdat ik afgelopen jaar de inkopen heb gedaan.

Dan zal ik eind deze maand de inkoopprijzen van de verkochte producten van deze maand inboeken voor Januari.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, 0108daniel zei:

Het inkoopbedrag is dus ingeboekt op 13 januari.

Dit bedrag staat nu op winst bij de 7000 reeks.

Zucht....

 

Waarom boek je de inkoopfactuur naar 7000 en niet direct naar 3000?

 

8 minuten geleden, 0108daniel zei:

Ik heb de inkoop van het afgelopen jaar tot vandaag ingeboekt op de 3000 reeks en afgeboekt op de 7000 reeks.

Wat bedoel je met afgeboekt op 7000?

Als je ze voorheen op 7000 geboekt had, dan ok.

 

Maar ik zou gewoon opnieuw beginnen met je administratie en inkoop gewoon op 3000 boeken. En dan bij verkoop (uitbetaling mollie of adhv pakbon oid) boeken van 3000 naar 7000.

 

Uiteraard moet je op 31 december kijken wat er nog in 2022 verkocht is en dat in ieder geval in dat jaar overboeken zodat de 3000 correspondeert met rest je op 31 dec ook echt nog op voorraad hebt liggen.

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

Zucht....

 

Waarom boek je de inkoopfactuur naar 7000 en niet direct naar 3000?

 

Wat bedoel je met afgeboekt op 7000?

Als je ze voorheen op 7000 geboekt had, dan ok.

 

Maar ik zou gewoon opnieuw beginnen met je administratie en inkoop gewoon op 3000 boeken. En dan bij verkoop (uitbetaling mollie of adhv pakbon oid) boeken van 3000 naar 7000.

 

Uiteraard moet je op 31 december kijken wat er nog in 2022 verkocht is en dat in ieder geval in dat jaar overboeken zodat de 3000 correspondeert met rest je op 31 dec ook echt nog op voorraad hebt liggen.

 

DeWit als voorbeeld te noemen gaf aan een inkoopfactuur in te boeken in de 7000.

Ik had inderdaad de inkoopfacturen geboekt op 7000.

Als dit direct naar de 3000 had gemogen dan kan ik mijn inkoopfacturen nog aanpassen naar de 3000.

Uitbetalingen Mollie worden op de 1000 gedaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, 0108daniel zei:

DeWit als voorbeeld te noemen gaf aan een inkoopfactuur in te boeken in de 7000.

Ik had inderdaad de inkoopfacturen geboekt op 7000.

Dat voorbeeld gaf volgens mij (even uit mijn hoofd) ook aan dat je direct na het boeken van inkoop op 7000 een memoriaal boeking doet van 7000 -> 3000 zodat de due voorraad op de balans staat. Dus dat had je dan ook met die facturen van 13 jan moeten doen.

 

Maar ik zie het nut niet om eerst naar 7000 te boeken en dan direct daarna alles weer naar 3000. Dan lijkt mij inkoop direct naar 3000 makkelijker en eenvoudiger. Als je dat nu al zo geboekt hebt is dat niet erg maar dat moet dan ook met die voorraad van 13 januari. Die hoort niet op 7000 te staan want is nog niet verkocht.

 

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rik · zei:

Dat voorbeeld gaf volgens mij (even uit mijn hoofd) ook aan dat je direct na het boeken van inkoop op 7000 een memoriaal boeking doet van 7000 -> 3000 zodat de due voorraad op de balans staat. Dus dat had je dan ook met die facturen van 13 jan moeten doen.

 

Maar ik zie het nut niet om eerst naar 7000 te boeken en dan direct daarna alles weer naar 3000. Dan lijkt mij inkoop direct naar 3000 makkelijker en eenvoudiger. Als je dat nu al zo geboekt hebt is dat niet erg maar dat moet dan ook met die voorraad van 13 januari. Die hoort niet op 7000 te staan want is nog niet verkocht.

 

 

 

Misschien werkt het omgedraaid niet, want als ik producten heb verkocht word de voorraad afgeboekt van 3000.

Maar wat word dan de tegenrekening?
7000 is namelijk voor de inkoopfacturen.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, 0108daniel zei:

7000 is namelijk voor de inkoopfacturen.

Waarom? Je behoort in ieder geval ook een grootboekrekening te hebben waarbij je voorraad van 3000 naar een kostenpost in de W&V kunt boeken. Als dat niet 7000 is dan zul je een rekening bij moeten maken die je kunt gebruiken om het gebruik van voorraad te boeken in de W&V.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

7000 zijn je kosten, niet je inkoopfacturen (een computer boven de 450 euro boek je ook rechtstreeks op de balans, je telefoonkosten ook niet op 7000 terwijl dit ook inkoopfacturen zijn)

 

Je kan dus je inkoopfacturen direct op 3000 boeken (als dat inmiddels mogelijk is)

aangepast door DeWit83
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.