Beste Allen.
Ik ben werkzaam in de isolatie branche b2C.
voor consumenten is hier de ISDE subsidie.
Probleem met deze subsidie is dat de RVO lukraak wijzigingen doorvoert.
al sind 2016 de SEEH en 2021 de ISDE komt het voor dat grove wijzigingen plaatsvinden en niet alleen in de te gebruiken producten
Producten worden zonder pardon uit lijstjes gegooid, de benodigde isolatiedikte wordt regelmatig voor producten aangepast naar nieuwe waarden, en installatie richtlijnen worden door de RVO uit het niets veranderd.
Ook de aanvraagprocedure is al regelmatig veranderd.
Dit alles veelal zonder communicatie naar de buitenwereld in zijn geheel.
De RVO wijst alle verantwoordelijkheid af en wijst direct naar de uitvoerende bedrijven als iets volgens hun niet voldoet.
een Isolatie product waar dus al sinds 2016 subsidie op wordt verstrekt, kan ineens zonder enige waarschuwing lijden tot een stortvloed aan klanten
die ook nog door de RVO worden aangespoord hun geleden schade van het niet verkrijgen van de subsidie bij jouw bedrijf te verhalen.
en met een gemiddelde doorlooptijd van 12+ weken kan dat om een aanzienlijk aantal klanten gaan.
Dat brengt de noodzaak om actief te werken aan het indekken van eventuele schadeclaims die voortkomen uit wijzigingen van de RVO waar jij niet tijdig genoeg van op de hoogte bent gekomen.
Nou is het natuurlijk eenvoudig om in je offerte te vermelden
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het verkrijgen van eventuele subsidie bij door ons uitgevoerd werk.
Ik zou dit zelf in mijn algemene voorwaarden willen vermelden, want dan staat het er niet zo prominent en is het toch aanwezig.
Maar ik vraag mij af hoe dit juridisch zit.
Zowel als ik het niet vermeld, als als ik het wel vermeld, en waar je het dan minimaal zou moeten vermelden.
en tevens als extra vraagje
Mag je bij een reeds geaccepteerde offerte de prijs verhogen als je een te laat door jou opgemerkte wijziging opmerkt en je alleen dan de subside verkrijging kan garanderen aan jou klant.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
S. Netten
S. Netten
Beste Allen.
Ik ben werkzaam in de isolatie branche b2C.
voor consumenten is hier de ISDE subsidie.
Probleem met deze subsidie is dat de RVO lukraak wijzigingen doorvoert.
al sind 2016 de SEEH en 2021 de ISDE komt het voor dat grove wijzigingen plaatsvinden en niet alleen in de te gebruiken producten
Producten worden zonder pardon uit lijstjes gegooid, de benodigde isolatiedikte wordt regelmatig voor producten aangepast naar nieuwe waarden, en installatie richtlijnen worden door de RVO uit het niets veranderd.
Ook de aanvraagprocedure is al regelmatig veranderd.
Dit alles veelal zonder communicatie naar de buitenwereld in zijn geheel.
De RVO wijst alle verantwoordelijkheid af en wijst direct naar de uitvoerende bedrijven als iets volgens hun niet voldoet.
een Isolatie product waar dus al sinds 2016 subsidie op wordt verstrekt, kan ineens zonder enige waarschuwing lijden tot een stortvloed aan klanten
die ook nog door de RVO worden aangespoord hun geleden schade van het niet verkrijgen van de subsidie bij jouw bedrijf te verhalen.
en met een gemiddelde doorlooptijd van 12+ weken kan dat om een aanzienlijk aantal klanten gaan.
Dat brengt de noodzaak om actief te werken aan het indekken van eventuele schadeclaims die voortkomen uit wijzigingen van de RVO waar jij niet tijdig genoeg van op de hoogte bent gekomen.
Nou is het natuurlijk eenvoudig om in je offerte te vermelden
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het verkrijgen van eventuele subsidie bij door ons uitgevoerd werk.
Ik zou dit zelf in mijn algemene voorwaarden willen vermelden, want dan staat het er niet zo prominent en is het toch aanwezig.
Maar ik vraag mij af hoe dit juridisch zit.
Zowel als ik het niet vermeld, als als ik het wel vermeld, en waar je het dan minimaal zou moeten vermelden.
en tevens als extra vraagje
Mag je bij een reeds geaccepteerde offerte de prijs verhogen als je een te laat door jou opgemerkte wijziging opmerkt en je alleen dan de subside verkrijging kan garanderen aan jou klant.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74332-overheidssubsidie-isdeen-mogelijke-risicos-en-gevolgen-voor-je-bedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag