• 0

Van eenmanszaak naar B.V. en dienstverband, wat zijn de risico's?

De huidige situatie:

  • ZZP-er met eenmanszaak, meerder opdrachtgevers met vergelijkbare omzet
  • 2 dagen dienstverband via een werkgever, met minderheidsbelang (4,9%) aandelen
  • Vanaf 2022 ondernemer voor de inkomstenbelasting (starter), ivm gehaalde urencriterium

 

Ik heb de mogelijkheid gekregen om voor nominale waarde aandelen over te nemen in een bestaande Werk B.V. van een opdrachtgever. Gezien de potentie van deze onderneming en de verwachte waardestijging van de aandelen is dit een interessante optie.

Nieuwe situatie:

  • Oprichting persoonlijke holding voor het onderbrengen van aandelen (25%) in Werk B.V.
  • Werk B.V. is een van de huidige opdrachtgevers van de eenmanszaak
  • Werk B.V. exploiteert en ontwikkeld een SAAS dienst
  • Wordt als statutair bestuurder aangewezen en kan beslissen over mijn eigen ontslag 
  • Nog steeds 2 dagen dienstverband via een werkgever (ook een SAAS leverancier)
  • Overige activiteiten van de eenmanszaak gaan op een laag pitje

 

Mijn vragen:

  1. Kan ik facturen vanuit de eenmanszaak naar Werk B.V.? Deze uren tellen dan nog mee voor het urencriterium?
  2. Als dan de fiscale voordelen voor de eenmanszaak niet meer mogelijk zijn wat is dan (fiscaal gezien) de beste oplossing?
  3. Kan ik in dienst bij mijn holding (als DGA) en een management overeenkomst opzetten met zowel Werk B.V. als mijn huidige werkgever. Die laatste zal dan denk ik nog steeds de werknemers premies moeten afdragen neem ik aan? En het minderheidsbelang van 4,9% (nu nog privé).
  4. Hoe zit het met de overige activiteiten van de eenmanszaak, moet dat ook in een B.V. worden ondergebracht?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

Vraag 1 en 4: je kunt prima ondernemen vanuit een dienstverband, eenmanszaak en bv tegelijk, dus je hoeft niet al je activiteiten onder te brengen in de bv. Verrekenen tussen je eigen eenmanszaak en je eigen bv is echter vragen om problemen met de belastingdienst. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 2

welkom op HL.

 

1. nee, en ook die uren tellen niet mee. Je werkt voor een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt, dus die uren vallen onder het verplichte DGA-loon. Alle broodje aap verhalen die hierover rondgaan op internet en bij sommige adviseurs horen in het rijk der fabelen thuis. Factureren van EMZ aan eigen BV voor arbeid geleverd door dezelfde (DGA en eigenaar EMZ) is fiscaal niet aan de orde. 

 

2. in loondienst bij je holding of bij de werk BV. Salaris wordt hetzelfde belast, dus daar zit fiscaal geen verschil in.

 

3. ja dat kan. Alleen zou ik voorzichtig zijn om je werknemersrechten zomaar te grabbel te gooien. Als je overgaat van een arbeidsovereenkomst naar een managementovereenkomst, dan worden er in jouw geval nog steeds premies afgedragen voor WW en WiA, maar als jij ziek wordt dan is het jouw eigen Holding BV die de loondoorbetalingsplicht heeft. En als de managementovereenkomst daarin niet voorziet (wat gangbaar is), dan droogt de omzet in je Holding binnen een paar maanden op, waarna er ook geen geld meer is voor jouw loon bij ziekte. Een risico dat je eenvoudig bij de 4,9% werk-BV kunt laten door daar niet uit dienst te gaan.

 

4. Mag, hoeft niet.

 

Zojuist, Software Engineer zei:

Wordt als statutair bestuurder aangewezen en kan beslissen over mijn eigen ontslag 

Hoe wordt dat geregeld?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Vraag 1 en 4: je kunt prima ondernemen vanuit een dienstverband, eenmanszaak en bv tegelijk, dus je hoeft niet al je activiteiten onder te brengen in de bv. Verrekenen tussen je eigen eenmanszaak en je eigen bv is echter vragen om problemen met de belastingdienst. 

 

Dank je wel.

Ok, dus facturen vanuit de eenmanszaak naar de Werk B.V. is dus geen optie?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Zojuist, Joost Rietveld zei:

welkom op HL.

 

1. nee, en ook die uren tellen niet mee. Je werkt voor een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt, dus die uren vallen onder het verplichte DGA-loon. Alle broodje aap verhalen die hierover rondgaan op internet en bij sommige adviseurs horen in het rijk der fabelen thuis. Factureren van EMZ aan eigen BV voor arbeid geleverd door dezelfde (DGA en eigenaar EMZ) is fiscaal niet aan de orde. 

 

2. in loondienst bij je holding of bij de werk BV. Salaris wordt hetzelfde belast, dus daar zit fiscaal geen verschil in.

 

3. ja dat kan. Alleen zou ik voorzichtig zijn om je werknemersrechten zomaar te grabbel te gooien. Als je overgaat van een arbeidsovereenkomst naar een managementovereenkomst, dan worden er in jouw geval nog steeds premies afgedragen voor WW en WiA, maar als jij ziek wordt dan is het jouw eigen Holding BV die de loondoorbetalingsplicht heeft. En als de managementovereenkomst daarin niet voorziet (wat gangbaar is), dan droogt de omzet in je Holding binnen een paar maanden op, waarna er ook geen geld meer is voor jouw loon bij ziekte. Een risico dat je eenvoudig bij de 4,9% werk-BV kunt laten door daar niet uit dienst te gaan.

 

4. Mag, hoeft niet.

 

Hoe wordt dat geregeld?

 

groet

Joost

 

Dank voor je antwoord Joost.

 

1. Duidelijk, de fiscale voordelen van de EMZ komen dus te vervallen, ivm niet behalen van het urencriterium. 

2. Maar er moet wel voldoende inkomen zijn in de holding voor een gebruikelijk DGA loon? Dat zal met alleen de management vergoeding vanuit de Werk B.V. misschien niet genoeg zijn.  I.c.m die andere 2 dagen (ruim) voldoende.

4. Dan zal dan vallen onder inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

Hoe wordt dat geregeld?

In de statuten aanwijzen als bestuurder met daarin de bepaling.

 

 

aangepast door Software Engineer
Aanvuling
Link naar reactie
  • 1

1 + 4: je hoeft niet aan de 1.225 uren te komen om als ondernemer beschouwd te worden. Die 1.225 uur zorgt alleen maar voor de (toch al snel af te bouwen) zelfstandigenaftrek. De 14% MKB-winstvrijstelling blijft bijvoorbeeld wel gewoon van toepassing. Dus nee, het hoeft niet per se meteen te gaan om resultaat uit overige werkzaamheden.

 

2. dan pas je je DGA-loon aan op de parttime factor. Dus kijk naar wat in de markt een gebruikelijk salaris is voor jouw werkzaamheden/functie en laat daar de deeltijdfactor op los. Het loon uit de 4,9% BV telt niet mee, want dat is geen aanmerkelijk belang voor jou.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Software Engineer zei:

Ok, dus facturen vanuit de eenmanszaak naar de Werk B.V. is dus geen optie?

Nee, zoals Joost inmiddels al uitgebreider heeft toegelicht. Het is niet te bedoeling om met feitelijk dezelfde omzet eerst fiscaal voordeel te halen in een eenmanszaak en vervolgens nog eens in een bv. De Belastingdienst zal, als je dit toepast, alsnog de constructie platslaan en beschouwen als directe omzet voor de bv. Met alle correcties, naheffingen en mogelijk zelfs boetes van dien. Niet omdat de Belastingdienst je dit dubbele voordeel niet gunt, maar omdat het niet terecht is. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Joost Rietveld zei:

1 + 4: je hoeft niet aan de 1.225 uren te komen om als ondernemer beschouwd te worden. Die 1.225 uur zorgt alleen maar voor de (toch al snel af te bouwen) zelfstandigenaftrek. De 14% MKB-winstvrijstelling blijft bijvoorbeeld wel gewoon van toepassing. Dus nee, het hoeft niet per se meteen te gaan om resultaat uit overige werkzaamheden.

 

2. dan pas je je DGA-loon aan op de parttime factor. Dus kijk naar wat in de markt een gebruikelijk salaris is voor jouw werkzaamheden/functie en laat daar de deeltijdfactor op los. Het loon uit de 4,9% BV telt niet mee, want dat is geen aanmerkelijk belang voor jou.

 

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er voor de DGA geen parttime factor mogelijk was?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.