• 0

Is factuur aanmaken/koppelen aan mutatie verplicht?

(aangepast)

Uitgaven als zzp'er heb je te maken met kosten - meestal met, maar soms ook zonder factuur. Voor zover ik begrijp is het in de basis niet verplicht om altijd een factuur te koppelen aan een bankafschrijving, mits de kosten te verantwoorden zijn.

 

Nu vraag ik mij af of dit ook voor inkomsten het geval is: meestal stuur ik natuurlijk een factuur welke vervolgens betaald wordt - in dat geval is het koppelen van deze factuur aan de transactie een no-brainer. Nu heb ik recent een product, tweedehands, verkocht (met btw) op marktplaats en hiervoor geen factuur gemaakt (particulier wist verder niet dat ik deze op naam van de zaak verkocht).

 

Ik ben betaald middels een betaalverzoek via mijn zakelijke rekening. Mijn vraag is of het nu noodzaak is alsnog een factuur aan te maken en deze te koppelen aan deze transactie, of kan ik deze gewoon wegboeken onder "overige omzet" als tegenrekening zonder gekoppelde factuur?

aangepast door JonnyDB
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat is niet heel ingewikkeld in een boekhoudpakket, de juiste btw code koppelen aan de banktransactie.

 

Als je aan particulieren verkoopt is een factuur niet verplicht, vaak is het wel net zo praktisch om een factuur te maken omdat de btw dan zeker goed gaat en afgedragen kan worden.

Maar het is wettelijk niet verplicht en als je boekhoudpakket het aankan dan kun je de btw ook via de banktransactie verwerken.

want voor zover niet duidelijk ook over 2e hands marktplaatsverkopen moet je gewoon btw afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Wat je een volgende keer (of nu alsnog) ook kan doen is wel gewoon in je systeem een factuur aanmaken, maar die enkel niet uitreiken. Op die manier kan je achteraf wel makkelijk onderbouwen waar die transactie voor was (op de factuur staat immers ook een productbeschrijving), maar door het verder niet uit te reiken (als je 'm per se moet mailen van je pakket mail je 'm naar jezelf bijv.) maakt het voor de kopende partij geen verschil.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.