• 0

Inbreng overgenomen webshop balans [verwerken goodwill en voorraad in boekhouding]

(aangepast)

Goedemiddag allemaal, 

Wat een ontzettend waardevol forum is dit. Al vaak als anoniempje een antwoord kunnen vinden op een eenvoudige vraag maar dit keer me toch even geregistreerd. Situatie is als volgt, ik heb reeds lange tijd een eenmanszaak met winkel in detailahandel. Nu neem ik binnenkort een webshop over. Het gaat om een eenmanszaak dus geen aandelentransacties. Ik betaal een x bedrag voor de webshop en x bedrag voor de voorraad. De bedoeling is dat dit in mijn huidige onderneming ingebracht wordt. 

Klopt het dat x bedrag voor de webshop als goodwill (dus als activa waarover afgeschreven dient te worden) geboekt kan worden?
Voorraad is me duidelijk. 

Moet er verder nog iets "geboekt" worden? Zou zo niet weten wat namelijk. 

Dus wat er balans technisch dan gebeurt is dat er geld van de liquide middelen af gaat en naar activa gaat en dat er voorraad bij komt en dat via W&V gemuteerd wordt? Zit ik op het juiste pad? Ben heel benieuwd.

Hopelijk heeft iemand een antwoord hierop. 

Dankjewel alvast!
Groetjes 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Roos1234 zei:

Wat een ontzettend waardevol forum is dit

Kunnen we niet vaak genoeg horen!:face-with-hand-over-mouth:

Welkom!

 

9 minuten geleden, Roos1234 zei:

Hopelijk heeft iemand een antwoord hierop.

Dat verwacht ik wel...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Een voorbeeld:

 

Stel dat je 20.000,- betaalt voor dit 'gebeuren'.

 

Dan kan je zeggen dat je voor 20.000 goodwill gekocht hebt.

Dat moet je dan activeren en daar over afschrijven.

 

Maar je kan het ook (waarschijnlijk ook wel beter) vinden dat je een bepaalde hoeveelheid goederen (stel: 10.000,-) overgenomen hebt en ook 'de naam/website'.

Dan heb je 10.000 aan voorraad gekocht en ook 10.000 aan goodwill.

 

Het is jouw zaak om goed te bepalen (en verantwoorden!) wat je nou precies gekocht hebt.

Persoonlijk zou ik wel een soort inventarisatie doen van de voorraad die je overneemt. En daar een (realistische) waarde aan hangen.

 

"What, me worry?"

  • 0

Dankjewel voor je antwoord. 
Klopt inderdaad een x bedrag is de prijs voor de shop, zeg 25k en er is een bedrag van 15k voor voorraad. De voorraad bestaat trouwens uit een keurige lijst in excel met bijbehorende aantallen en inkoopsprijzen. 

Dan is die 25 k dus de goodwill als ik het goed begrijp. De 15k komt als voorraad erbij op de balans.

Dus zoals ik al dacht, fijn om dit even bevestigd te hebben!.
Dank voor de input

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.