• 0

Bedrijfsovername

Samen met een partner wil ik een bedrijf overnemen. We hebben 2 verkennende gesprekken gevoerd met de verkopers. Het betreft een V.O.F., de overnamesom is ongeveer 40.000,- en daarvoor nemen wij over: bestaande klantenbestand (geen contracten of abonnementen), inventaris, bedrijfsnaam. Het bedrijf is gevestigd in een huurpand.

 

Kan iemand ons helpen met (één van) onderstaande vragen?

 

- zijn wij verplicht het lopende huurcontract voor het pand over te nemen, of sluiten wij een eigen huurcontract met de eigenaar van het pand?

 

- Wie verzorgt de opstelling van de voorlopige en eventueel definitieve koopovereenkomst, wij of de verkoper?

 

- Bestaan er model koopovereenkomsten voor V.O.F's?

 

- Uitgaande van de overnamesom, aan welke kosten voor de afwikkeling van de overname moeten we denken? (globaal uiteraard)

 

- Tips voor goede 'overnamebegeleiders' altijd welkom!

 

Thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Huurcontract: Het zal aan de verhuurder liggen of hij het lopende huurcontract aan jullie wil overzetten, of dat hij een nieuw huurcontract zou willen afsluiten. Hier komen echter wat dingen om de hoek die wat aandacht nodig hebben. Nieuwe condities etc..

 

Koopovereenkomst: In dit geval is het zuiver het klanten bestand etc., GEEN bedrijf. Dus je hebt weinig of niets te maken met cijfers enzo. Je kunt samen overeenkomen wie de koopovereenkomst gaat maken. Samen aan tafel zitten om de voorwaarden te bespreken met een bemiddelaar is meestal wel de beste oplossing.

 

Modelovereenkomst: Ja er zijn standaard overeenkomsten ECHTER een goede VOF overeenkomst is maatwerk.!!!

 

Kosten: zal aan de werkzaamheden/tijd liggen.

 

Tips: Zie PM. ;)

 

Fijn weekend nog

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

weet je het wel zeker?

 

voor 40.000 neem je de klanten over, maar er zijn geen contracten/abonnementen. voor 40.000 kan je zelf ook heel wat klanten vinden, alsmede inventaris en bedrijfsnaam.

 

ik wil je niets tegenmaken, maar probeer je ook eens voor te stellen dat je vanaf nul begint en zelf je klantenkring gaat opbouwen. hoeveel (tijd/geld) kost het om een evengrote klantenkring te vinden?

 

op welke wijze is die 40.000 opgebouwd? laat je accountant ook eens naar de cijfers kijken.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edo en Alexc,

 

Inderdaad.

Daarom is het zo belangrijk om een onafhankelijk adviseur naast je te hebben bij een overname/aankoop/start van een bedrijf. Het is nog altijd zo dat, iets wat je heel graag wilt ziet in het begin altijd mooi uit.... en even ter aanvulling: dit zijn punten die wij sowieso met dit soort "overnames" ALTIJD doorspreken met onze clienten.

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ehhmmm....

 

Even aandacht hiervoor: Ik heb hier zo'n "modelcontract" van de KvK liggen. Hierdoor is een klant van me in de problemen geraakt vanwege wat standaard omschrijvingen. Hun boekhouder had dit inderdaad van de KvK site gedownload en maar even ingevuld. Helaas.... Dus KIJK uit met dit soort modelovereenkomsten!

 

Ik blijf er bij dat een VOF overeenkomst MAATWERK is.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Kijk even op kvk.nl Overdracht en Overname

Modelcontract kun je vinden via: http://www.businesscompleet.nl

Nadeel dat je daar al je gegevens moet afgeven. Bel even naar de Overdracht en Overname Adviseur van de KvK in jouw regio. Meestal heeft ie wel een izagemogelijkheid op modelcontracten.

 

KvK spam?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

40.000 euro voor bestaande klanten, waarvoor geen abonnementen of contracten bestaan? De gouden gids is gratis. Ergo. Je betaalt dus alleen voor inventaris en bedrijfsnaam tenzij het gaat om een winkel en aan de locatie nog enige goodwill is toe te kennen. Is de invetaris al geïnventariseerd en gewaardeerd? Hoe uniek is de bedrijfsnaam?

 

Bedrijfsovername is altijd weer een vraagstuk van de categorie: wat een gek er voor geeft.

 

Huur:

Overnameverplichting van het huurcontract bestaat doorgaans niet. Indeplaatsstelling is echter wel gebruikelijk. Voordat je verder aan overname denkt is het raadzaam om garanties te krijgen voor wat betreft de vraag of een overname van het huurcontract mogelijk is. Wellicht dat de verhuurder niet bereid is om onder dezelfde condities het pand aan jullie te verhuren of - erger - de verhuurder het vertrek van de huurder juist toejuicht. Vergewis je dus terdege of indeplaatstelling geaccpeteerd wordt.

 

Let verder op de opnamestaat van het verhuurde. De kans is groot dat jullie een pand in gebruik nemen dat door de huidige huurder is gewijzigd in die zin dat voor die wijzigingen een verplichting bestaat om het geheel in de oude staat terug te brengen.

 

Neem voor wat betreft alle over te nemen verplichtingen altijd een vrijwaring op. Daarmee beperk je het eventueel risico op claims.

 

Het opstellen van de overeenkomst is een zaak van de meest gerede partij. Mijn uitgangspunt is altijd: wie schrijft, die blijft! Aldus adviseer ik om hiervoor zelf zorg te dragen.

 

Modelovereenkomsten voor de overname van een onderneming bestaan er in allerlei soorten en maten. Gelijk iedere overeenkomst is het opstellen maatwerk. Schoenmaker blijf bij je leest en beperk jezelf waar je goed in bent.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Samen met een partner wil ik een bedrijf overnemen en daarvoor nemen wij over: bestaande klantenbestand (geen contracten of abonnementen), inventaris, bedrijfsnaam. Het bedrijf is gevestigd in een huurpand.

 

Ik geloof dat alle vragen zo min of meer reeds zijn beantwoord. Wat de huurkwestie betreft ben ik het eens met mijn voorganger dat in de plaatsstelling een mogelijkheid is, en dat dat inderdaad afhankelijk is van de bereidwilligheid van de verhuurder. Indien voor jou het kunnen huren van het betreffende pand een voorwaarde is, is het inderdaad raadzaam eerst de verhuurder te (laten) polsen en hierover voorwaardelijke afspraken te maken. Indien die verhuurder akkoord gaat onder bepaalde voorwaarden, kan hierover een ontbindende of opschortende voorwaarde in het koopcontract worden opgenomen.

 

Van belang is wel dat indien je enkel het bestaande klantenbestand, inventaris en bedrijfsnaam overneemt, dat je dus niet het bedrijf overneemt, maar losse bestanddelen. Met betrekking tot de bedrijfsnaam zijn bepaalde concurrentie bepalingen in het koopcontract geen overbodige luxe. Ten aanzien van het klantenbestand is van belang te bepalen wat je precies overneemt, want wat heb je alleen aan namen? Ze moeten ook een relatie met je aan willen gaan. Aangezien je toch (zo lijkt het) bedrijfsactiviteiten wil overnemen/voortzetten, is het toch geen overbodige luxe de ‘cijfers’ van de vof te bekijken, om de waarde te kunnen bepalen. En bepaalde garanties over accuraatheid en dergelijke opnemen.

Een expert inschakelen lijkt me inderdaad een noodzaak.

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.