• 0

Factuurdatum te laat opgemerkt voor aangifte 2021. Aanpassen?

(aangepast)

Dag, 

Eerder heb ik hier erg helpende antwoorden op mijn vragen gekregen. Hopelijk kunnen jullie mij dit keer ook helpen. 

 

Ik ben kleine ondernemer, doe mee aan de KOR en heb weinig zakelijke kosten.

 

Er blijkt een foutje te zitten in mijn inkomstenbelasting-aangifte over 2021.
De factuur van het boekhoudprogramma waar ik mee werk heeft factuurdatum 27-12-2021. Het geld ervoor werd begin januari 2022 via automatische incasso van mijn zakelijke rekening gehaald. 

 

Ik had die factuurdatum pas veel later opgemerkt en hem ook niet in mijn aangifte van 2021 meegenomen. 

 

Wat is nu verstandig om te doen?
 - hem opnemen in de aangifte van 2022 en dan een factuurdatum in januari erbij zetten (waarbij ik hem in mijn boekhouding dus een andere factuurdatum geef dan er officieel op de factuur staat)

of 

- mijn aangifte van 2021 aanpassen door die factuur erin te zetten en de aangifte van 2021 opnieuw naar de belastingdienst sturen

 

Waar doe ik goed aan denken jullie?

aangepast door FelineZZP
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)
19 uur geleden, FelineZZP zei:

Wat is nu verstandig om te doen?
1 - hem opnemen in de aangifte van 2022 en dan een factuurdatum in januari erbij zetten (waarbij ik hem in mijn boekhouding dus een andere factuurdatum geef dan er officieel op de factuur staat)

of 

2 -mijn aangifte van 2021 aanpassen door die factuur erin te zetten en de aangifte van 2021 opnieuw naar de belastingdienst sturen

Officieel en volgens de regels der wet: optie 2.

Pragmatisch: optie 1. Dus de factuur inboeken met als datum 01-01-2022 … zowel voor de IB als de OB (btw), maar aangezien je gebruik maakt van de KOR is dat laatste niet van toepassing. Hierbij er vanuit gaande dat het niet om een astronomisch hoog bedrag gaat … minder dan 1000 euro.

 

Aangezien het gaat om kosten van een boekhoudprogramma voor het nieuwe jaar, zou je deze kosten - met betrekking tot de Winst- en Verliesrekening - toch al moeten toewijzen aan dat nieuwe jaar. Boekhoudkundig gezien is de regel dat je de kosten moet toewijzen aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-3-2023 om 07:27, Cosara zei:

Officieel en volgens de regels der wet: optie 2.

Pragmatisch: optie 1. Dus de factuur inboeken met als datum 01-01-2022 … zowel voor de IB als de OB (btw), maar aangezien je gebruik maakt van de KOR is dat laatste niet van toepassing. Hierbij er vanuit gaande dat het niet om een astronomisch hoog bedrag gaat … minder dan 1000 euro.

 

Aangezien het gaat om kosten van een boekhoudprogramma voor het nieuwe jaar, zou je deze kosten - met betrekking tot de Winst- en Verliesrekening - toch al moeten toewijzen aan dat nieuwe jaar. Boekhoudkundig gezien is de regel dat je de kosten moet toewijzen aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

 

Dank je wel voor je reactie. Het gaat om een klein bedrag, minder dan € 20,-. 

 

Als ik je goed begrijp doe ik er dus zelfs goed aan om de factuur in mijn boekhouding factuurdatum 1-1-2022 mee te geven, omdat hij betrekking heeft op 2022. Zelfs als er strikt gezien op de factuur 27-12-2021 staat. Heb ik dit inderdaad goed begrepen?

 

Nou vind ik het zelf een prettig gevoel om me netjes aan de regels te houden, dus als dat betekent dat ik de aangifte van 2021 opnieuw moet versturen is dat op zich geen groot probleem. Tenzij ik er dus juist goed aan doe om deze factuur deel van 2022 te maken. 

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, Inspiresta zei:

Ik ben ook wel echt van de regels, maar zoals Joost aangeeft is dit voor niemand de moeite. 

 

Helemaal duidelijk, dan laat ik het zo en ga ervan uit dat de Belastingdienst, mocht die er ooit naar vragen, het prima vindt dat ik het zo opgelost heb. 

Dank je wel voor je reactie. 

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, FelineZZP zei:

Als ik je goed begrijp doe ik er dus zelfs goed aan om de factuur in mijn boekhouding factuurdatum 1-1-2022 mee te geven, omdat hij betrekking heeft op 2022.

Nee, verkeerde conclusie.

Eigenlijk hoort de factuur vanwege de btw thuis in de boekhouding van 2021 maar verwijs de kosten door naar 2022.

 

37 minuten geleden, FelineZZP zei:

Zelfs als er strikt gezien op de factuur 27-12-2021 staat. Heb ik dit inderdaad goed begrepen?

De factuur neem  je op 01-01-2022 op in de boekhouding van 2022, domweg omdat je deze vergeten bent om in 2021 te boeken. De btw neem je mee in het 1e kwartaal van de btw-aangifte.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Cosara zei:

Nee, verkeerde conclusie.

Eigenlijk hoort de factuur vanwege de btw thuis in de boekhouding van 2021 maar verwijs de kosten door naar 2022.

 

De factuur neem  je op 01-01-2022 op in de boekhouding van 2022, domweg omdat je deze vergeten bent om in 2021 te boeken. De btw neem je mee in het 1e kwartaal van de btw-aangifte.

 

Ah, ik snap 'm. Dank je wel!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.