• 0

Vragen over jaarrekening BV

Beste leden,

 

Ik stel zelf de jaarrekening van mijn BV samen. Ik heb hier een aantal vragen over, waar ik nog geen eenduidig antwoord op kon vinden.

 

  1. Boek je de te betalen VPB in het boekjaar waar de jaarrekening betrekking op heeft? Deze vraag omdat de te betalen VPB pas in het jaar erop wordt vastgesteld bij de aangifte VPB. 
  2. Boek je het uit te keren dividend in het boekjaar waar de jaarrekening betrekking op heeft (resultaatbestemming)? Deze vraag omdat het uit te keren dividend bij de AVA wordt besloten in het jaar erop.
  3. Bij vorderingen tussen groepsmaatschappijen < 17.500 en die snel (<6 maanden) worden terugbetaald hoeft geen rente berekend te worden? Mag dit dan op een R/C Groepsmaatschappijen post?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, jstn3333 zei:

Beste leden,

 

Ik stel zelf de jaarrekening van mijn BV samen. Ik heb hier een aantal vragen over, waar ik nog geen eenduidig antwoord op kon vinden.

 

  1. Boek je de te betalen VPB in het boekjaar waar de jaarrekening betrekking op heeft? Deze vraag omdat de te betalen VPB pas in het jaar erop wordt vastgesteld bij de aangifte VPB. 

Ja, want het bedrag weet je al en de verplichting te betalen volgt uit de wet. 

 

3 uur geleden, jstn3333 zei:
  1. Boek je het uit te keren dividend in het boekjaar waar de jaarrekening betrekking op heeft (resultaatbestemming)? Deze vraag omdat het uit te keren dividend bij de AVA wordt besloten in het jaar erop.

 

Nee, want de verplichting dat dividend te betalen ontstaat pas bij het besluit uit te keren, *niet* bij de resultaatsbestemming (tenzij er sprake is van een gegarandeerd dividend)

 

3 uur geleden, jstn3333 zei:
  1. Bij vorderingen tussen groepsmaatschappijen < 17.500 en die snel (<6 maanden) worden terugbetaald hoeft geen rente berekend te worden? Mag dit dan op een R/C Groepsmaatschappijen post?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
44 minuten geleden, StevenK zei:

Ja, want het bedrag weet je al en de verplichting te betalen volgt uit de wet. 

 

 

Nee, want de verplichting dat dividend te betalen ontstaat pas bij het besluit uit te keren, *niet* bij de resultaatsbestemming (tenzij er sprake is van een gegarandeerd dividend)

 

 

 

Bedankt voor je reactie.

aangepast door jstn3333
?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.