• 0

Holding BV in VOF en daarnaast ZZP'er voor VOF

(aangepast)

Hallo,

 

Ik zit met de volgende ondernemersvragen.

 

Eerste vraag:

Ik wil deelnemen met een 33% belang in een startende VOF. De VOF verwacht de komende jaren weinig omzet (laten we zeggen 30.000 EUR/jaar). Zelf wil ik een Holding BV (met mijzelf als 100% aandeelhouder) oprichten om privé aansprakelijkheid te verlagen. En vervolgens met mijn Holding BV in de VOF stappen. De andere vennoten gaan er wel privé in. Mijn Holding BV zal alleen een aandeel in de VOF krijgen (en geen werkzaamheden verrichten). Hoef ik dan geen DGA-salaris uit te keren?

 

Tweede vraag:

Daarnaast heb ik een eenmanszaak. Is het mogelijk om op oproepbasis activiteiten te verrichten voor de VOF (uurtje-factuurtje)? Of wordt dan de relatie tussen de mijn Holding BV en de VOF gezien als activiteit/werkzaamheden, waardoor ik voor mijn Holding BV alsnog een DGA-salaris verplicht ben uit te keren?

 

Derde vraag:

Indien het antwoord op de tweede vraag "nee" is, kan ik dan het beste werkzaamheden uitvoeren vanuit de Holding BV bij de VOF, maandelijks een nulaangifte doen en aan het einde van het jaar kijken of bijvoorbeeld de 30.000EUR/3=10.000EUR uit te keren valt (of minder bij tegenvallende resultaten)?

 

Dank alvast,

Mansveld

 

Opmerkingen:

* Waarom een VOF? Dan andere vennoten willen (nog) geen Werkmaatschappij BV.

* Waarom zo'n constructie? Belastingtechnisch niet optimaal. 1) DGA-salaris vermijden tijdens de opstart  2) Holding BV een must om privésituatie veilig te stellen (hypotheek op 2 namen en financieel onmogelijk én onwenselijk op salaris van alleen mijn partner)

* Nu nog in loondienst. Zodra de VOF serieuze omzet maakt, omzetten naar Werkmaatschappij BV en daarna treed ik in dienst via mijn Holding BV

 

 

aangepast door mansveld
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, mansveld zei:

Ik zal wat concreter worden: Zuid-Amerika en EU. En geen apps voor in stores, gewoon ons eigen webportaal met webapps.

 

Maar hoe voorkom je dat je app niet toch ongewild in VS of Canada terechtkomt?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

 

Maar hoe voorkom je dat je app niet toch ongewild in VS of Canada terechtkomt?

 

Het is geen downloadbare app, maar een portal waar men inlogt en daarmee de dienst kan gebruiken (alleen via de portal). We sluiten het contract af met een bedrijf (Zuid-Amerika of EU) voor X aantal accounts, die verdeeld kunnen worden over de werknemers.

 

Vraag is dan wel of ik gebruikers uit VS moet uitsluiten of risico moet beperken in de algemene voorwaarden ivm de verzekering, maar dat is een vraag voor de verzekeringsmaatschappij, lijkt mij.

 

13 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

 

Dus iedere keer dat een klant iets besteld en download moet deze aanvinken dat men akkoord gaat met jullie voorwaarden (of NLdigitaal in het Engels), die Nederlands recht en rechtbank stelt?

 

Nee, zie hierboven.

aangepast door mansveld
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, mansveld zei:

 

Het is geen downloadbare app, maar een portal waar men inlogt en daarmee de dienst kan gebruiken (alleen via de portal). We sluiten het contract af met een bedrijf (Zuid-Amerika of EU) voor X aantal accounts, die verdeeld kunnen worden over de werknemers. 

 

 

Nou, dan is het nog makkelijker om je eigen leveringsvoorwaarden van toepassing te verklaren. En in je contract met het bedrijf en iedere keer dat men inlogt op de portal. Dat zal de verzekeraar zeker ook een positief punt vinden en ik zou dat ook vermelden.

 

I rest my case.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De besproken manier is duidelijk, dank voor alle antwoorden!

 

Hoe werkt dat eigenlijk als we alle drie (3x500, dus 33,33% verhouding) als vennoot in de CV zitten (en ik als stille vennoot) en daarnaast met een overeenkomst via de EZ aan de CV verbonden ben als ontwikkelaar. Moet ik dan überhaupt facturen uitsturen met een omschrijving van mijn werkzaamheden, als bewijslast dat ik niet met bestuur bezig ben? Ik heb een gelijk aandeel, dus facturen uitsturen verdraait de verdeling van 33,33%. Of stuur ik bijv. een factuur uit zodra de CV besluit om winst uit te keren aan de vennoten, en dan een factuur ter hoogte van de winstuitkering met omschrijving "vergoeding ontwikkelactiviteiten"? Ik wil er uiteraard als stille vennoot in blijven om op den duur mijn rechten te behouden bij de overstap naar een BV.

 

aangepast door mansveld
Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, mansveld zei:

1. Moet ik dan überhaupt facturen uitsturen met een omschrijving van mijn werkzaamheden, als bewijslast dat ik niet met bestuur bezig ben?

 

2. Of stuur ik bijv. een factuur uit zodra de CV besluit om winst uit te keren aan de vennoten, en dan een factuur ter hoogte van de winstuitkering met omschrijving "vergoeding ontwikkelactiviteiten"?

 

1. Nee, want je kan dat bewijzen aan de hand van je correspondentie met klanten van de vennootschap dat je je enkel ad hoc dat wil zeggen sporadisch bezig hebt gehouden met enkel en alleen ontwikkelactiviteiten en je hebt immers daarnaast een fulltime baan.

 

2. Jij als stille vennoot maar ook de beherend vennoten sturen geen factuur voor de winstuitkering dat wil zeggen privé-opname. Alle vennoten hebben boekhoudtechnisch net als bij een EZ een zogenaamde kapitaalrekening (jij hebt bijv. de grootboekrekening 'Kapitaalrekening stille vennoot') waarop de uitkeringen i.e., opname zonder btw worden geboekt en vervolgens uitgekeerd. Die uitkering kan de vennootschap éénmalig doen of bijvoorbeeld maandelijks. Dit laatste zal het waarschijnlijk worden, want je vennoten zijn fulltime aan de slag en hebben privé geld nodig om van te leven.

 

Een VOF en CV zijn fiscaal transparant. Dat betekent dat de winst uit onderneming (de facto de privé-opnames) ligt op het niveau van de individuele vennoot, die daarover IB en Zvw-bijdrage betaalt. Dit in tegenstelling tot de BV, die rechtspersoonlijkheid heeft, waar vpb moet worden afgedragen over de winst alvorens er eventueel dividend wordt uitgekeerd waarover weer dividendbelasting moet worden voldaan en over je salaris betaal je uiteraard weer IB.

Begrijp je nu waarom men zegt dat fiscaal, want er kunnen andere redenen (e.g. beperken privé-aansprakelijkheid) zijn om er eerder aan te beginnen, een BV pas interessant wordt boven een bepaald bedrag aan belastbare winst?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
Op 28-3-2023 om 05:42, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

 

1. Nee, want je kan dat bewijzen aan de hand van je correspondentie met klanten van de vennootschap dat je je enkel ad hoc dat wil zeggen sporadisch bezig hebt gehouden met enkel en alleen ontwikkelactiviteiten en je hebt immers daarnaast een fulltime baan.

 

2. Jij als stille vennoot maar ook de beherend vennoten sturen geen factuur voor de winstuitkering dat wil zeggen privé-opname. Alle vennoten hebben boekhoudtechnisch net als bij een EZ een zogenaamde kapitaalrekening (jij hebt bijv. de grootboekrekening 'Kapitaalrekening stille vennoot') waarop de uitkeringen i.e., opname zonder btw worden geboekt en vervolgens uitgekeerd. Die uitkering kan de vennootschap éénmalig doen of bijvoorbeeld maandelijks. Dit laatste zal het waarschijnlijk worden, want je vennoten zijn fulltime aan de slag en hebben privé geld nodig om van te leven.

 

Een VOF en CV zijn fiscaal transparant. Dat betekent dat de winst uit onderneming (de facto de privé-opnames) ligt op het niveau van de individuele vennoot, die daarover IB en Zvw-bijdrage betaalt. Dit in tegenstelling tot de BV, die rechtspersoonlijkheid heeft, waar vpb moet worden afgedragen over de winst alvorens er eventueel dividend wordt uitgekeerd waarover weer dividendbelasting moet worden voldaan en over je salaris betaal je uiteraard weer IB.

Begrijp je nu waarom men zegt dat fiscaal, want er kunnen andere redenen (e.g. beperken privé-aansprakelijkheid) zijn om er eerder aan te beginnen, een BV pas interessant wordt boven een bepaald bedrag aan belastbare winst?

 

Helder, bedankt Jeroen!

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, klopklop zei:

Waarom zie jij het dag salaris als blok aan je been. Als er geen inkomsten zijn om een dga salaris uit te betalen dan hoeft dat ook niet

 

Jezelf het netto salaris uitbetalen hoeft niet per sé, maar het bruto toezeggen, aangifte loonbelasting en betaling van de loonheffing over het salaris doen moet wel, ongeacht of er genoeg inkomsten zijn. 

 

De Wet op de loonbelasting, Artikel 12a, stelt dat een DGA een gebruikelijk loon moet hanteren zodra de DGA arbeid verricht voor een bedrijf waarin hij/zij direct of indirect een aanmerkelijk belang heeft.

 

Wel heb je de mogelijkheid om de belastingdienst te verzoeken het gebruikelijk loon te mogen verlagen tot het wettelijk minimumloon indien en zolang een BV nog niet genoeg winst maakt. Helemaal geen DGA salaris toepassen in dat geval kan al enige tijd niet meer. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.