• 0

Bedrijfsopvolging minderjarige kinderen huidige BOR

Waar moet men rekening mee houden bij het scenario ‘bedrijfsopvolging door minderjarige kinderen middels schenking volgens huidige BOR’?

 

Waarde oprichting BV € 18.000

Huidige waarde BV € 1.400.000.

BV nog altijd actief. Geen beleggingsBV.

DGA is enige aandeelhouder.

Kinderen werken (nog) niet in de BV.

Geen (beleggings)vastgoed in de BV

Lening ihkv wonen van BV aan privé €750.000


 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Jeroen,

 

Dank voor je snelle reactie.

Op HL de vraag gesteld omdat ik op bedrijfsopvolging.nl geen antwoord kon vinden op het door mij gestelde scenario, in het bijzonder het facet ‘minderjarige’ kinderen.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Mike,

 

Kinderen zijn kinderen ongeacht leeftijd even los van het feit of het wijs is om minderjarigen op die leeftijd te belasten met het aandeelhouderschap.

 

Zodra ze 18 worden zijn ze meerderjarig, maar of ze dan volwassen zijn? Zitten ze te wachten op die verantwoordelijkheid of laat staan willen ze wel ondernemer worden?

 

Er zijn betere oplossingen om controle te houden en het bedrijf (geleidelijk) over te dragen aan de juiste opvolger of -ster.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Jeroen,

 

Eens. Tot op zekere hoogte zijn kinderen kinderen. De vraag is welke juridische en fiscale consequenties verbonden zijn aan het facet ’minderjarig’ in het kader van bedrijfsopvolging door schenking volgens huidige BOR.

 

Redenen tot bedrijfsopvolging door minderjarige kinderen kunnen diverser zijn dan men in eerste instantie denkt:

- DGA ouder heeft niet lang meer te leven;

- DGA ouder borgt dat kinderen fiscaal gunstig hun deel van het bedrijfskapitaal krijgen, mocht DGA ouder ‘onverwachts’ komen te overlijden tijdens uitoefenen van een gevaarlijk beroep;

- DGA ouder borgt dat ‘eigen vlees en bloed’ fiscaal gunstig hun deel van het bedrijfskapitaal krijgen, mocht DGA ouder overvallen worden door een scheiding, terwijl getrouwd in gemeenschap van goederen;

- etc.

 

Op geen van bovenstaande redenen zit de DGA ouder noch een (minderjarig) kind te wachten. 
 

Ik stel me voor dat er ook ‘schenking onder bewind’ kan plaatsvinden in deze, waardoor een bewindvoerder de onderneming leidt totdat de kinderen zelf kunnen bepalen wat zijn met hun deel van de onderneming willen/kunnen.

 

Ik ben geen jurist én geen fiscaal expert.

Wel geïnteresseerd in de inhoudelijke reacties op mijn vraag (daar minimaal 2 van de genoemde redenen voor mij opgaan):

‘Waar moet men rekening mee houden bij het scenario ‘bedrijfsopvolging door minderjarige kinderen middels schenking volgens huidige BOR?’

 

 

aangepast door Mike B
Link naar reactie
  • 0

Bij de BOR geldt een voortzettingsvereiste door de kinderen. Bovendien moeten de kinderen ook al 36 maanden werken in de BV. De regeling is bedoeld voor voortzetting van de onderneming binnen de familie. Niet voor het vroegtijdig doorschuiven van aandelen naar toekomstige erfgenamen.

 

Je zou François ook even kunnen bellen maandag en vragen of minderjarigheid nog verschil maakt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank, Joost.

 

De 5 jaar voortzetting is geen probleem. Een bewindvoerder kan immers onderneming voortzetten totdat kinderen oud genoeg zijn.


Schenkingsvrijstelling binnen de BOR lijkt niet aan de ‘36 maanden werkzaam in de BV’ verbonden te zijn. (Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/erf-en-schenkbelasting-en-de-bedrijfsopvolgingsregeling )

 

De 36-maanden termijn lijkt verbonden te zijn aan het wel of niet kunnen doorschuiven van de aanmerkelijk belangclaim tgv de schenking.

 

Vroegtijdig doorschuiven van aandelen naar toekomstige erfgenamen en voorzetting van de onderneming binnen de familie gaan mijnsinziens hand in hand in deze casus.

 

Ik vermoed dat er een kantonrechter aan te pas dient te komen om toestemming te verlenen. 

 

Zijn er nog (andere) fiscaliteiten waar rekening mee gehouden dient te worden wanneer een minderjarige (samen met zijn/haar broers en/of

zussen) aanmerkelijk belanghouder wordt resp. is?
 

Dank vast!


 

 

aangepast door Mike B
Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Mike B zei:

Een bewindvoerder kan immers onderneming voortzetten totdat kinderen oud genoeg zijn

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar lijkt geen probleem nu ik in de successiewet geen bepalingen tegenkom die erop duiden dat de verkrijger van het aanmerkelijk belang niet minderjarig mag zijn.

 

41 minuten geleden, Mike B zei:

De 36-maanden termijn lijkt verbonden te zijn aan het wel of niet kunnen doorschuiven van de aanmerkelijk belangclaim tgv de schenking

Dat klopt, maar je erop wijzen, leek me niet overbodig. 

 

Verder valt die 750k lening sowieso buiten de BOR.

 

Minderjarige DGA zal het niet worden, want ze zijn wettelijk handelingsonbekwaam. Een bestuursfunctie binnen de BV zit er dus voorlopig niet in. Dus alleen aandeelhouder. Het bestuur van de BV zal door een ander gedaan moeten worden.

 

Inkomen in box 2 wordt aan de ouders toegerekend 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, Mike B zei:

daar minimaal 2 van de genoemde redenen voor mij opgaan

Welke twee zijn m.i. nogal cruciaal. Hoef je uiteraard niet te vertellen op een forum.

7 uur geleden, Mike B zei:

Een bewindvoerder kan immers onderneming voortzetten totdat kinderen oud genoeg zijn.

Los van de redenen wil ik echt meegeven: onderschat je zelf niet én verlies je doel niet uit ogen. Jij zal persoonlijk toch wel een kwaliteit hebben dat je startte met 18k kapitaal dat nu 1.4m “waard” is. Gezien de summiere gegevens weet ik niet of je koekjesbakker, beurshandelaar, advocaat of webshophouder bent maar zomaar een bewindvoerder aanstellen en er vanuit gaan dat de tent na jaren nog hetzelfde waard is lijkt mij een aanzienlijk risico. Er zijn weinig bv’s met 1 DGA die “vanzelf” draaien. 
 

Zelfs als je wel een goede en betrouwbare bewindvoerder weet te vinden zie ik eventuele recessies, explosie van AI ontwikkeling, dat jij als DGA een gun factor had, onenigheid tussen je kinderen zodra ze wel meerderjarig zijn, verandering van regelgeving etc. als potentiële risico’s waardoor je kinderen er alsnog bekaaid vanaf komen. Terwijl dat juist je hoofddoel is. 

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Punt is dat hier de BV de onderneming vijf jaar moet voortzetten. Van de kinderen is enkel vereist (waarschijnlijk) dat ze aandeelhouder geworden zijn. Ze hoeven (mogelijk) de BV niet zelf te besturen. Sws zou ik dat niet overlaten aan 16 of 17 jarigen als het gaat om een BV met 1,4 miljoen waarde 😉

Helemaal eens hoor. Dat zou 'in het diepe gegooid worden' wel een nieuwe betekenis geven. Wilde het echter wel even genoemd hebben voor mensen die meelezen en/of dit vinden via Google, dat een 16/17-jarige in theorie wel DGA kan zijn.

 

(ergens verwachtte ik nog dat het beperkt zou zijn tot ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid, maar ik zie nergens een dergelijke beperking)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Pieter__VH zei:

Welke twee zijn m.i. nogal cruciaal. Hoef je uiteraard niet te vertellen op een forum.

Los van de redenen wil ik echt meegeven: onderschat je zelf niet én verlies je doel niet uit ogen. Jij zal persoonlijk toch wel een kwaliteit hebben dat je startte met 18k kapitaal dat nu 1.4m “waard” is. Gezien de summiere gegevens weet ik niet of je koekjesbakker, beurshandelaar, advocaat of webshophouder bent maar zomaar een bewindvoerder aanstellen en er vanuit gaan dat de tent na jaren nog hetzelfde waard is lijkt mij een aanzienlijk risico. Er zijn weinig bv’s met 1 DGA die “vanzelf” draaien. 
 

Zelfs als je wel een goede en betrouwbare bewindvoerder weet te vinden zie ik eventuele recessies, explosie van AI ontwikkeling, dat jij als DGA een gun factor had, onenigheid tussen je kinderen zodra ze wel meerderjarig zijn, verandering van regelgeving etc. als potentiële risico’s waardoor je kinderen er alsnog bekaaid vanaf komen. Terwijl dat juist je hoofddoel is. 

 

Goedemorgen Pieter,


Helemaal eens met de potentiële externe en interne risico’s.

 

Helaas heb ik onder de gegeven omstandigheden nog geen beter alternatief kunnen vinden voor het veiligstellen van het hoofddoel: de kinderen worden de enige begunstigden van de onderneming mét de minst nadelige fiscale consequenties voor de kinderen én de onderneming van dien.

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Punt is dat hier de BV de onderneming vijf jaar moet voortzetten. Van de kinderen is enkel vereist (waarschijnlijk) dat ze aandeelhouder geworden zijn. Ze hoeven (mogelijk) de BV niet zelf te besturen. Sws zou ik dat niet overlaten aan 16 of 17 jarigen als het gaat om een BV met 1,4 miljoen waarde 😉

 

36 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Helemaal eens hoor. Dat zou 'in het diepe gegooid worden' wel een nieuwe betekenis geven. Wilde het echter wel even genoemd hebben voor mensen die meelezen en/of dit vinden via Google, dat een 16/17-jarige in theorie wel DGA kan zijn.

 

(ergens verwachtte ik nog dat het beperkt zou zijn tot ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid, maar ik zie nergens een dergelijke beperking)

Excuses Dolf en Jeroen.
 

Had jullie op het verkeerde been gezet met ‘minderjarige DGA’ terwijl ik ‘minderjarige aanmerkelijk belanghouder’ bedoelde.

 

Het is zeker niet de bedoeling de minderjarige kinderen de onderneming te laten besturen.😊

Link naar reactie
  • 0

Mike,

 

Ik heb het niet gelezen volgens mij, maar wil je je voornemen ineens realiseren of wil je e.e.a. geleidelijk i.e., verspreid over jaren laten verlopen?

 

Heb je ook het voornemen om de onderneming veilig te stellen voor niet alleen de eerste generatie?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Mike,

 

Ik heb het niet gelezen volgens mij, maar wil je je voornemen ineens realiseren of wil je e.e.a. geleidelijk i.e., verspreid over jaren laten verlopen?

 

Heb je ook het voornemen om de onderneming veilig te stellen voor niet alleen de eerste generatie?

Goedemiddag Jeroen,

 

Gezien de gegeven omstandigheden zal het voornemen ineens gerealiseerd moeten worden, vrees ik. 

Dit bij voorkeur niet enkel voor de eerste generatie.

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Mike,

 

Dan denk ik dat het zaak is om met een hele goede fiscalist en liefst ook estate planner om de tafel te gaan zitten en ik denk ook dat dat zal resulteren in een 'ruling' van de Belastingdienst mede op basis van de hierna genoemde 'out of the box'-voorbeelden.

 

Als je over de generaties heen wil regeren dan zou ik eens kijken naar de voorbeelden Bernard van Leer en Ingvar Kamprad, maar dan zal je de gedachte i.e., eis van aandeelhouderschap los moeten laten.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Dank opnieuw voor het meedenken, Jeroen. Waardeer ik zeer.

 

Hoofddoel is dat de kinderen de enige begunstigden van de onderneming worden mét de minst nadelige fiscale consequenties voor de kinderen én de onderneming van dien. 

 

De door jou boven genoemde voorbeelden zijn inderdaad zeer interessant. Mogelijk wat complex voor de waarde van mijn onderneming én mijn beperkt beschikbare realisatietijd om het hoofddoel te behalen.

 

Joost en jij noemden eerder al François (van der Hoff; bedrijfsopvolging.nl). Hij is in het westen van het land gevestigd, zie ik.

Naast François toevallig een naam van een fiscalist in het zuiden van het land voor me met bedrijfsopvolging als een van zijn/haar aandachtsgebieden?

 

Dank vast!
 

 

 

 

 


 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.