• 0

Verkopen op Bol.com

Hallo,

Ik ben partner van zakelijk verkopen via Bol.
Er is mij iets niet helemaal duidelijk op de manier hoe bedragen worden vermeld.

Om het duidelijker te maken heb ik een screenhot erbij gedaan.
Via de Bol calculator kan je berekenen wat het kost/oplevert als je een product aan bied.
Mij valt iets op bij alle producten die ik te koop zet.

Om een voorbeeld te geven wil ik een puzzel aanbieden voor een prijs van 35,95.
In de verokopprijs zit de BTW verrekend van 6,24.

De kosten die ik aan Bol moet afdragen zijn 5,31.
Verzendkosten zijn 6,95 (deze kan ik niet afzonderlijk invullen want volgens Bol moeten de verzendkosten in de huidige verkoopprijs vermeld zijn)
Als ik de verkoopprijs - BTW - Bol kosten - verzendkosten moet afhalen kom ik uit op een marge van 17,45 euro.

De inkoopprijs van de puzzel is 19 euro.

Ik zou dus verlies maken.

Bij de 143 producten die ik heb gecontroleerd is dit allemaal het geval.

Uiteraard kan ik mijn prijs verhogen, maar dan kom ik boven de concurrent waardoor ik niks zal verkopen en dit ook niet ten goede is voor mijn account via Bol.

Hoe kunnen andere verkopers zo laag zitten en waarschijnlijk nog steeds winst maken op hun producten?
Bij een aantal concurrenten weet ik dat ze dezelfde leverancier hebben, dus ook dezelfde inkoopprijs hebben van dat product.
Alvast bedankt voor de informatie!
 

 

 

Bol calculator.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
28 minuten geleden, 0108daniel zei:

Bij een aantal concurrenten weet ik dat ze dezelfde leverancier hebben, dus ook dezelfde inkoopprijs hebben van dat product.

Koop je in per stuk of bijvoorbeeld per pallet? Dat maakt bij de meeste leveranciers nogal een verschil.

 

Je mag ervan uitgaan dat een leverancier variabele verkoopprijzen heeft wanneer je pas prijzen ziet nadat je inlogt. Zo werkt vrijwel alle groothandelssoftware.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Koop je in per stuk of bijvoorbeeld per pallet? Dat maakt bij de meeste leveranciers nogal een verschil.

 

Je mag ervan uitgaan dat een leverancier variabele verkoopprijzen heeft wanneer je pas prijzen ziet nadat je inlogt. Zo werkt vrijwel alle groothandelssoftware.

In deze specifieke puzzels is maar 1 leverancier die vaste prijzen heeft op hun producten.
Staffelkorting rekenen ze niet.

Kan het te maken hebben met naamsbekendheid van de webshops?
Hier leveren ze dan marge op in of maken zelfs verlies maar daarintegen kennen wel meer mensen de webshop?
Is maar een ideetje.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, 0108daniel zei:

Hier leveren ze dan marge op in of maken zelfs verlies maar daarintegen kennen wel meer mensen de webshop?

 

Ik verkoop verbruiksgoederen en ik gok er op dat, of de klant meerder producten besteld en daardoor meerdere keren verzendkosten betaald, of de klant na zijn aankoop bij bol vervolgens voor zijn vervolgaankoop in mijn eigen shop koopt.

 

Maar bol is verder gewoon een parasiet natuurlijk. Het gratis kunnen retourneren is gewoon niet meer van deze tijd. 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van het aantal orders kan het zijn dat een partner lagere verzendkosten heeft.
Dit kan variëren voor een pakket vanaf; € 3,99 tot € 6,99

 

Indien een partner gebruik maakt van VVB dan zijn de kosten voor PostNL; € 4,98 incl inlevertoeslag. excl btw.

 

Dan zouden zij +/- € 0,42 ct overhouden (daarvan moeten de verpakkingsmaterialen, tijd, etc nog vanaf gehaald worden)

 

Het is ook mogelijk dat zij deze puzzels bij een grote NL winkelketen opkopen (in de aanbieding) en deze hierdoor goedkoper kunnen verkopen.

 

Veel partners hebben zelf niet in de gaten dat ze met verlies verkopen.
Zo zijn er ook veel aanbieders die artikelen voor; € 1,- euro verkopen waaraan ze niets overhouden.

 

Rekenvoorbeeld:
Inkoop: € 0,25
Verkoop: € 1,00
BTW: € 0,17

Kosten bol.com; 0,32
Kosten envelop + postzegel: € 1,03

Maakt totaal: €0,77 ct verlies.

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, 0108daniel zei:

Kan het te maken hebben met naamsbekendheid van de webshops?
Hier leveren ze dan marge op in of maken zelfs verlies maar daarentegen kennen wel meer mensen de webshop?

Dat gebeurt incidenteel inderdaad wel, maar de meeste webshops zien Bol en Amazon in de eerste plaats als verkoopkanaal en nauwelijks als reclamekanaal.

 

Niemand kan structureel onder zijn inkoopprijs verkopen, dus ik vermoed dat het eerder daaraan ligt. Als de leverancier geen staffelprijzen heeft, kan de hogere korting bijvoorbeeld ook verpakt zijn in een eindejaarsbonus op basis van je jaaromzet. Ik zou gewoon eens vragen wat er nodig is voor een gunstigere inkoopprijs.

 

1 uur terug, 0108daniel zei:

Verzendkosten zijn 6,95

Dat is de consumentenprijs voor pakketpost tot 10 kg met track & trace, maar dat is niet wat (middel)grote webshops betalen. Ik zou eens naar mijn inkoopkosten kijken; vermoedelijk mis je daar nog schaalvoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Er kan meer belang bij zijn dan winst maken op de initiële order: 

 

--> misschien moet er een bepaald aantal pakketten op jaarbasis worden gerealiseerd op basis van contracten met verzendpartijen waarbij de boete niet opweegt tegen de min marge die ze nu maken

--> misschien is de verkoper kapitaalkrachtig, wil hij nu de concurrentie uitdunnen en daardoor tijdelijk tegen lagere prijzen leveren om dat later goed te maken

--> misschien krijgt de verkoper een kickback van de leverancier bij een bepaalde afname 

--> misschien is het een "recurring" product: men koopt het 1x via bol tegen een min marge, maar in de doos zit een briefje met "bestel de volgende keer direct bij ons" 

--> misschien is de shop bezig met het vergaren van een lening. Vaak is de omzet een van de belangrijkste pijlers voor de maximaal verkrijgbare leencapaciteit 

--> misschien is de eigenaar van plan om zijn shop binnen afzienbare tijd te verkopen. Ook dan staan betere omzetcijfers goed. 

--> misschien is het strategische doel om naamsbekendheid te vergaren. Bij grote bedrijven is naamsbekendheid soms een doel waar een marketingbudget aan gekoppeld is. Een euro per bereikte persoon is dan lang niet gek.

--> misschien is de data van iedere klant die ze beleveren op één of andere manier (e-mail marketing, kopersgedrag in kaart brengen of wat dan ook) meer waard dan de minmarge

--> misschien hebben ze getest dat ze sinds ze een bol.com verkoop account hebben meer direct verkeer hebben op de webshop (mensen die hun bedrijfsnaam intikken omdat die zichtbaar is op Bol)

 

Kortom: ga er van uit dat iedere ondernemer EEN doel heeft. Of je als concurrent achter dat doel komt weet ik niet, maar je bent gaan ondernemen om geld te verdienen denk ik?

 

2 uur geleden, 0108daniel zei:

Uiteraard kan ik mijn prijs verhogen, maar dan kom ik boven de concurrent waardoor ik niks zal verkopen en dit ook niet ten goede is voor mijn account via Bol.

 

Hier sla je de spijker op de kop:

Wil jij liever iedere maand 100 orders waar je €1 verlies per order op maakt? 

Of wil je dan liever 0 orders met €0 verlies? 

 

Door je quote krijg ik het gevoel dat jij lekker mee gaat met de concurrent om tegen een minmarge te verkopen. Dat is prima, maar ook jij zou in dat geval een andere reden dan directe winst moeten hebben. Want als je het alleen leuk vind om elke dag pakketten in te pakken, support vragen te beantwoorden en retouren te verwerken terwijl je daar op financieel op moet inleveren én er niets anders tegenover staat dan zou ik echt overwegen of je niet moet stoppen met de bol shop. 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ook mijn ervaring is dat mijn verkoopaccount na verlies van beleidspunten gesloten is.

Echter staat er letterlijk op het platform dat er minstens 1 jaar niet meer door dezelfde persoon een account aangemaakt mag worden, ook niet onder een andere berdijfsnaam of ander assorti.

Nu zijn we meer dan een jaar verder, en zijn mijn 100 punten weer terug gezet.

 

Na een belletje met de Partner service is mij verteld dat ik een brief / email kan opmaken en  mijn account herzien zal worden. OOk het bevestigen van de 100 punten was goedgekeurd.

 

Ik heb een email gestuurd, daarop werd niet gereageerd. Hij zou op de stapel terecht zijn gekomen.

Prima, vervolgens hoor ik dat mijn account niet meer geopend zou worden!

Waarom? Omdat het een definitief besluit is. Als je je beleidspunten kwijtraakt is er helemaal geen sprake van een heropening! 

 

Ik heb 2 keer gebeld omdat ik hert niet vertrouwde,

Vervolgens heb ik gezegd, prima maar na een jaar mag er dan wel door 1 en dezelde persoon een nieuw verkoopaccount aangemaakt worden? EEn nieuwe naam en nieuwe kvk?

 

Mevr was niet eens met de stelling die op het platfrom staat, gaf mij gelijk dat het er zo stond. Ik kon het proberen zei ze.

 

Wat ik verder heb onderzocht is :

- Niet dezelde Bedrijfsnaam

-Niet dezelfde kvk

-niet het zelfde retouradres 

-niet hetzelfde rekeningnummer 

-ik ben bang dat ook dezelfde naam niet mag.

 

Je komt niet door de screeing! 

 

BSN wordt niet op gecontroleerd zei ze. maar tocj bij de kvk moet je je wel identificeren.

 

Al met al het heropenen of her zien is TOTAAL  NIET AAN DE ORDE!!!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.