Hi, ik ben voornemens om mijn eenmanszaak om te zetten naar nieuw op te richten bv's (holding + werkmaatschappij) middels geruisloze inbreng. Ik ben me een beetje aan het orienteren op de inbreng beschrijving en de fiscale afwegingen hierbij.
Aangezien ik prive al boven m'n vrijgestelde box 3 bedrag zit, en ik op de middellange termijn mijn winst over dit jaar niet hoef uit te geven, begrijp ik dat het fiscaal aantrekkelijk is om zoveel mogelijk van mijn vermogen in te brengen middels de inbreng beschrijving. Vragen over mijn situatie:
1. Kan ik simpelweg de volledige som aan activa inbrengen in mijn BV? Als ik 120 aandelen van 1 euro uit zou geven dan zou ik dus grofweg 112.000 als agio inbrengen?
2. Zijn er ook redenen om dit bedrag lager te willen houden?
3. Ik moet grofweg 53.000 gaan betalen voor mijn belastingaangifte, ik heb een aantal keer gelezen dat ik dit als RC dga op mijn balans zou kunnen zetten, wat is daarvan precies het voordeel bovenop het geld als agio aanmerken?
Bedankt voor jullie hulp!
Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MrPepper
MrPepper
Hi, ik ben voornemens om mijn eenmanszaak om te zetten naar nieuw op te richten bv's (holding + werkmaatschappij) middels geruisloze inbreng. Ik ben me een beetje aan het orienteren op de inbreng beschrijving en de fiscale afwegingen hierbij.
Eindbalans EMZ
Activa
MVA 0 (auto / laptop / telefoon etc afgeschreven middels willekeurige afschrijving)
Debiteuren 16.000
Zakelijke rekening 108.000
Totaal: 124.000
Passiva
Eigen vermogen 112.000
Kortlopende schulden 12.000
Totaal: 124.000
Aangezien ik prive al boven m'n vrijgestelde box 3 bedrag zit, en ik op de middellange termijn mijn winst over dit jaar niet hoef uit te geven, begrijp ik dat het fiscaal aantrekkelijk is om zoveel mogelijk van mijn vermogen in te brengen middels de inbreng beschrijving. Vragen over mijn situatie:
1. Kan ik simpelweg de volledige som aan activa inbrengen in mijn BV? Als ik 120 aandelen van 1 euro uit zou geven dan zou ik dus grofweg 112.000 als agio inbrengen?
2. Zijn er ook redenen om dit bedrag lager te willen houden?
3. Ik moet grofweg 53.000 gaan betalen voor mijn belastingaangifte, ik heb een aantal keer gelezen dat ik dit als RC dga op mijn balans zou kunnen zetten, wat is daarvan precies het voordeel bovenop het geld als agio aanmerken?
Bedankt voor jullie hulp!
Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75060-fiscale-afwegingen-bij-omzetting-emz-naar-bv-en-werkmaatschappij/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag