• 0

Domeinnaam door een ander aangevraagd met andere extensie

Goedemorgen,

 

Zojuist ben ik gebeld met het verhaal dat iemand een aanvraag heeft gedaan voor een domeinnaam, die exact hetzelfde is als de mijne, met als enig verschil de uitgang (ik heb .nl, de aanvraag gaat om .com). Ik kan hier tegenin gaan, en de domeinnaam .com aan mijn bedrijf koppelen, maar dit kost me zo'n 20 euro per jaar. Toen ik vroeg waar deze aanvrager gevestigd was, bleek dit een dorp verderop te zijn en het aanbod is ongeveer gelijk aan dat van mij.

Mag dit zomaar? Of word ik in de maling gehouden en probeert iemand geld aan mij te verdienen?

 

Bedankt voor de reacties,

 

Martine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Ja, dat is helaas wel waarschijnlijk.

Dit is namelijk een bekende vorm van domeinnaamfraude:

 

https://www.fraudehelpdesk.nl/ondernemers-fraude/domeinnaamfraude/

Bedankt voor de snelle reactie. Ik was er al een beetje bang voor, en ben blij dat ik niet heb toegehapt. De kans is dus ook groot dat er helemaal geen aanvraag is gedaan voor dezelfde domeinnaam?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben ook wel eens gebeld met dat verhaal.
Mijn bedrijfsnaam is vrij speifiek, dus ik zei dat het wel een beetje raar zou zijn als iemand die wil hebben.
"Misschien willen ze jouw bedrijf dan wel in problemen brengen met een misleidende URL." was het verhaal.
Toen ik zei dat degene die dat probeert maar beter alvast een kunstgebit kan bestellen, was het gesprek heel snel afgelopen.
Nooit meer iets van gehoord en de domeinnaam is nooit door iemand geclaimd, "verrassend" genoeg. En dat voor €0,- per jaar.

Bangmakerij om je teveel te laten betalen voor een domeinnaam.
Eigenlijk is het een zogenaamd legale variant  van: "Maak snel jouw geld over naar deze veilige rekening, voordat internetcriminelen het van je stelen!"

aangepast door WalterBrokx

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 1

Others may have answered this already.

There are 2 versions of this. The first is when someone contacts you to sell you a version of your domain name. They may not have bought it yet. If you go onto Internic.net or a whois tool and enter the domain name, it will tell you whether it is registered or not. If not, choose whether you really want it and register it yourself.

 

If it has been registered, it is called domain squatting. Domain registrars don't look kindly on this behaviour. Use the whois tools to find the registrar and report it as domain squatting.

 

If you are concerned about this happening to you in the future, co sider registering a trademark. It will make the process easier. It will also force the squatter to hand over the domain to you. You can then choose to renew it after the initial registration has expired.

 

Consider registering the domains you care about at first, it's not really a big cost. You can always point them all to the same host. ( e.g. I own drone-films.nl and Drone-films.eu) which all points to the same host.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.