First of all: Ik ben verliefd op dit platform! Heel veel super handig info voor me als ondernemer.. heel erg bedankt!! :-)
Nu dit:
Een voormalig amerikaanse leverancier van ons wilt de volgende constructie met ons starten. Hij heeft een vergelijkbaar samenwerking in Mexiko en wilt in EU proberenen; de vraag is: mag dat zomaar of moet ik iets hiervoor regelen?
Eerst mijn vraag:
Heb ik hier een speciale vergunning voor nodig? of moeten we ons gaan aanmelden als fiscaal vertegenwoordiger?
In principe is dit gewoon import en doorverkoop en leverancier achteraf bepalen. Alleen in dit geval lopen we minder risico op incourante voorraad en bepalen we verkoop prijs ook niet.
Nu het verhaal..
Wat feitjes:
We gebruiken zowel 3PL warehouse als een kleintje van ons. Allemaal in NL gevestigd
We importeten uit VS en andere landen al lang en hebben art. 23 vergunning
Ons bedrijf valt onder SBI 463xxx
Constructie is als volgt:
Hij verstuurt een partij van bloem met ons als koper en consignee
Prijs wordt achteraf bepaald "Selling products on consignment"
We regelen import op ons naam en boeken het in onze ink. admin
Hij gaat nieuwe EU klanten benaderen
Verkoop prijs wordt door hem uiteindelijk bepaald
Na akkoord tussen hem en klant, doen we een kredietcheck.
We gaan goederen (laten) leveren aan eindbestemming vanuit de loods. Voorraad is namelijk ingeklaard en ligt bij ons.
We factureren klanten met NLse/EUse BTW
Per 2 weken, gaan we:
overzicht met alle opslag en administratie kosten die we gemaakt hebben naar VS lev. verstuurd
een "self-billing" factuur uitkeren
resterende saldo (factuur min kosten) uitbetalen
Voordelen voor ons en redenen waarom ik niet voor een gewoon "leverancier-distributeur" samenwerking zou gaan:
We lopen minder risico's. Als voorraad niet verkocht is, hebben we geen verlies door bederven goederen
Belast ons salescollega's niet.. we hebben maar paar en het is daar te druk (1)
Nieuwe omzetbron voor ons. We gaan een winst (2% van alle omzet+ op- en overslag kosten zijn met een winstje)
Het vraagt van ons geen gekke werk
Voordelen voor hem:
Als hij voorraad hier hebt liggen, kan hij veel meer, veel sneller verkopen
Hij kan zowel midden-groot als klein klanten bereiken
Het trekt nieuwe klanten over de streep als ze eerst een kleine bestelling kunnen plaatsen hier in NL voordat ze rechtstreeks vanuit VS (met alle risico's en kosten vandien) hoeven te bestellen.
Het is eigenlijk een beetje "Fulfilled by Amazon" of verkoop via Bol.com alleen voor B2B..
We zijn voor hem dus een logistieke en facturatie platform in feite..
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
btwaubniet
btwaubniet
Hallo,
First of all: Ik ben verliefd op dit platform! Heel veel super handig info voor me als ondernemer.. heel erg bedankt!! :-)
Nu dit:
Een voormalig amerikaanse leverancier van ons wilt de volgende constructie met ons starten. Hij heeft een vergelijkbaar samenwerking in Mexiko en wilt in EU proberenen; de vraag is: mag dat zomaar of moet ik iets hiervoor regelen?
Eerst mijn vraag:
Heb ik hier een speciale vergunning voor nodig? of moeten we ons gaan aanmelden als fiscaal vertegenwoordiger?
In principe is dit gewoon import en doorverkoop en leverancier achteraf bepalen. Alleen in dit geval lopen we minder risico op incourante voorraad en bepalen we verkoop prijs ook niet.
Nu het verhaal..
Wat feitjes:
Constructie is als volgt:
Voordelen voor ons en redenen waarom ik niet voor een gewoon "leverancier-distributeur" samenwerking zou gaan:
Voordelen voor hem:
Het is eigenlijk een beetje "Fulfilled by Amazon" of verkoop via Bol.com alleen voor B2B..
We zijn voor hem dus een logistieke en facturatie platform in feite..
Alvast bedankt voor de advies!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75098-fiscale-vertegenwoordiger-nodig-bij-doorverkoop-ge%C3%AFmporteerde-goederen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag