• 0

Echtgenoot (zzp) als onderaannemer inhuren voor eigen eenmanszaak

(aangepast)

Zelf heb ik een eenmanszaak in training en coaching.

Mijn echtgenoot is van plan om ook een eenmanszaak (in trainingen) op te richten.

Het is zijn plan om mij regelmatig als onderaannemer in te gaan huren, waarvoor ik dan een factuur aan zijn zaak zou sturen.

Hij stuurt dan zelf een factuur naar de opdrachtgever (waar ik de werkzaamheden zal verrichten), is het idee.

Om bij het mij inhuren zelf ook inkomsten voor zijn zaak te kunnen maken denken we aan een percentage (10-20%) van opslag op de factuur óf afdracht door mij.

Dat laatste zal de facto alleen op papier zijn, aangezien we als echtgenoten onze inkomsten delen. 

 

Kan iemand mij vertellen of er belastingtechnisch iets onjuist is met deze constructie?

 

aangepast door Tessa v M
aanvulling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
10 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Als je dan toch out of de box gaat denken, waarom werk je niet met pakketprijzen zonder uren te vermelden?

Omdat de opdrachtgever daarmee (misschien) niet akkoord gaat ?

 

Je zal toch een (soort van) urenregistratie bij moeten houden voor het UrenCriterium ... tenminste voor zolang de ZelfstandigenAftrek blijft bestaan ... of zolang de koppeling tussen UC en ZA blijft bestaan.

 

14 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Dit is geen fraude maar creatief ondernemerschap.

Vertel dat aan de baas van TS.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Laatste reactie van mij ter afsluiting.

 

Bedankt voor alle input en het meedenken.

 

Ik wil alleen nog even reageren op het idee dat ik veel minder zal verdienen als het verloond wordt; dat is dus niet helemaal waar. Wat ik netto overhoud als ik zelf al mijn belastingen etc. heb betaald verschilt per saldo niet zo veel. Mijn nadeel van verloond worden bij de opdrachtgever in kwestie zit vooral in het niet-goed-kloppende-met-de-realiteit-want-niet-op-maat-contract, en verder de ergernis over de bovenmatige administratieve rompslomp (is ook veel extra niet-betaald werk!) en het grote risico van niet tijdig betaald worden daardoor. Daar komt bij dat ik al die uren dan ook niet meer bij mijn 1225 uur kan tellen.

 

Intussen heb ik een andere en betere oplossing gevonden!
Ik ben van plan de bewuste trainingen (die ook van mij zelf zijn) in eigen beheer te gaan organiseren en breder aan te bieden. Zij kunnen hun medewerkers er dan desgewenst heen sturen, die hun rekening dan maar zelf intern moeten zien te declareren.
Is wel wat meer logistieke rompslomp, maar dan kan ik het op mijn eigen manier doen, de bestede uren gewoon noteren als zelfstandige uren, en het scheelt vooral veel ergernis en hoofdpijn.

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Tessa v M zei:

Ik wil alleen nog even reageren op het idee dat ik veel minder zal verdienen als het verloond wordt; dat is dus niet helemaal waar. Wat ik netto overhoud als ik zelf al mijn belastingen etc. heb betaald verschilt per saldo niet zo veel.

Daar wil ik dan ook even op reageren ... als het netto niet zo veel van elkaar verschilt, dan beter in loondienst gaan ... dat scheelt vooral veel ergernis en hoofdpijn.

 

8 minuten geleden, Tessa v M zei:

Daar komt bij dat ik al die uren dan ook niet meer bij mijn 1225 uur kan tellen.

Als die 1225 uren doorslaggevend zijn voor hetgeen je netto overhoudt, dan ben je als ZZP'er te goedkoop of maakt je te weinig uren. Niets staat je in de weg om als ZZP'er én als loonwerker aan het werk te gaan.

 

12 minuten geleden, Tessa v M zei:

Intussen heb ik een andere en betere oplossing gevonden!

Of het gaat werken zoals je het jezelf voorstelt weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Succes met het ondernemen ... vooral met plezier en zonder ergernis en hoofdpijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.