• 0

Auto kopen in net gestarte bv

Beste allen, 

 

wellicht zijn er genoeg leden die mij willen adviseren.

 

 

Mijn idee is als volgt,

 Vraag 1)

ik heb afgelopen week een bv opgestart en nu wil ik een auto zakelijk kopen met privé vermogen (nog geen omzet in de bv) Hiermee breng ik feitelijk schuld in de bv. Welke fiscale voor of nadelen zou ik hiervan kunnen hebben?

 

Vraag 2)

Als ik de auto na een jaar weer verkoop naar privé, omdat een bestelwagen handiger is dan een personenwagen

welke voor voordelen of nadelen zitten hieraan aan vast? 
 

Ik zie jullie reactie heel graag tegemoet!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schermtijd, allereerst welkom op Higherlevel!

 

4 uur geleden, Schermtijd zei:

Hiermee breng ik feitelijk schuld in de bv.

Dat is een keuze. In plaats van een lening van de BV aan jou kun je ook privé kapitaal storten in de BV: in dat geval is er géén schuld in de BV, maar een hoger eigen vermogen.

 

 

4 uur geleden, Schermtijd zei:

Welke fiscale voor of nadelen zou ik hiervan kunnen hebben?

Niet mijn expertise, maar wordt je straks voor de groei van je bedrijf mede afhankelijk van zakelijk krediet, dan is een hoger eigen vermogen wellicht handiger dan een BV met schulden. 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Schermtijd, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Dat is een keuze. In plaats van een lening van de BV aan jou kun je ook privé kapitaal storten in de BV: in dat geval is er géén schuld in de BV, maar een hoger eigen vermogen.

 

 

Niet mijn expertise, maar wordt je straks voor de groei van je bedrijf mede afhankelijk van zakelijk krediet, dan is een hoger eigen vermogen wellicht handiger dan een BV met schulden. 

 

 

 

 

11 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Schermtijd, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Dat is een keuze. In plaats van een lening van de BV aan jou kun je ook privé kapitaal storten in de BV: in dat geval is er géén schuld in de BV, maar een hoger eigen vermogen.

 

 

Niet mijn expertise, maar wordt je straks voor de groei van je bedrijf mede afhankelijk van zakelijk krediet, dan is een hoger eigen vermogen wellicht handiger dan een BV met schulden. 

 

 

 

Dankjewel voor de verwelkoming en bedankt voor jouw reactie.

 

ik dacht dat als ik mijn privé auto inruil voor een auto die ik nieuw koop in mijn bv, dat ik dan schuld inbreng, waardoor de bv voorlopig geen winst draait en daardoor weinig vpb betaald hoeft te worden. Zou je dat als fiscaal voordeel kunnen zien?
 

Andere vraag, mocht het zo zijn dat ik de auto na een jaar uit de bv wil halen en naar privé breng en dat ik deze dan als dividend uit kan keren? Dat heft dan ook de schuld weer op toch?

 

Groet en fijne avond allen!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Uh, Vpb wordt berekend op het resultaat (winst en verlies) 

Een schuld staat op de passiva van de balans.

hooguit de betaalde rente over de schuld  zal de vpb drukken. 

 

Dat dus (en de verbruiks en onderhoudskosten van de auto zelf, waaronder ook de afschrijving).

 

Ik vraag me af wat de overwegingen zijn geweest om een BV op te richten (ik hoop ook dat je er minstens 2 heb opgericht, een holding en een werkmij)  en of je hierin begeleid bent?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Schermtijd zei:

Andere vraag, mocht het zo zijn dat ik de auto na een jaar uit de bv wil halen en naar privé breng en dat ik deze dan als dividend uit kan keren? Dat heft dan ook de schuld weer op toch?

 

Nee. Een dividenduitkering heft de schuld van de BV aan de DGA  juist niet op.

 

Een dividenduitkering kan gebruikt worden om een rekening courant schuld van de DGA aan de BV af te lossen, niet andersom! 

 

Los daarvan moet de BV - om uit te mogen dividenden - voldoen aan bepaalde voorwaarden: de balanstest en de uitkeringstoets

 

Ik raad je sterk aan om een boekhouder of fiscalist te raadplegen, want je bent nu aan het doe het zelven met zaken die flink nadelige fiscale en juridische gevolgen kunnen hebben.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.