• 0

Bedrijfsbus verkopen

Ik kocht een nieuwe bedrijfsbus , kon de btw terug vragen en betaalde geen BPM. Netto betaalde ik 37.000eu.

Bij de belasting aangifte heb ik gebruik gemaakt van de kleine investeringsaftrek (KIA)

Door omstandigheden ga ik deze bus nu na 30 maanden verkopen. ( geen bedrijfs beëindiging )

Ik zou graag weten wat de fiscale gevolgen zijn, omdat de aftrek posten en afschrijvingen op een gebruik van 

5 jaar zijn gebaseerd.

Alvast veel dank voor een verhelderende  reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Marloes,

 

Strikt genomen is er geen 5 jaar termijn voor afschrijving.

de regel is dat je maximaal 20% van de aanschafwaarde mag afschrijven, zolang een bedrijfsmiddel in gebruik is binnen de onderneming.

Omdat 5x 20% tot 100% optelt is de regel in de praktijk verbasterd tot "je moet in minimaal 5 jaar afschrijven".

Bij verkoop van in dit geval je bedrijfswagen stopt de afschrijving en boek je de restwaarde van de auto naar de kosten en de verkoopprijs als opbrengst en per saldo blijft er dan een boekwinst of verlies over. (of je boekt het beide op 1 rekening als "resultaat op verkoop activa"  met hetzelfde eindresultaat)

 

en zoals shoptillyoudrop al zei krijg je ook te maken met btw over de verkoop en correctie van de investeringsaftrek

 

Daarnaast kan er ook nog sprake zijn van rest bpm die je moet afdragen kaak daarover op deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/ondernemersregeling

 

en in dit topic staat misschien ook wat relevante info. 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Afhankelijk van de vraag of de verkoop meer of minder dan de boekwaarde oplevert verwerk je dat verschil als incidenteel resultaat of verlies. Omdat voor de KIA een 5-jaars periode geldt, moet je negatieve KIA toepassen op de verkoopprijs, tenzij je opbrengst herinvesteert.

En je moet je uiteraard BTW afdragen over de verkoop.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.