Onderzoek RVO ervaring Higherlevel.nl

Aanbevolen berichten

Beste forumleden van Higherlevel.nl, 

 

Niet lang geleden hebben wij een aantal van jullie gesproken om te horen hoe de website ervaren wordt. Dit was in het kader van een onderzoek vanuit RVO om te verkennen welke verbeterpunten en kansen er liggen voor de website.  

 

We hebben ook gesprekken gevoerd met ondernemers die Higherlevel.nl nog niet kenden. Dit bij elkaar heeft ons veel inzichten gegeven, welke een startpunt zijn voor het toekomstbestendig houden van Higherlevel.nl.  

 

Hierbij willen we graag wat bevindingen met jullie delen. Met sommigen daarvan kon het Higherlevel.nl team meteen aan de slag, maar voor de rest is nog een extra vertaalslag nodig om tot de juiste aanpassingen te komen.  

 

Bevindingen

Het belangrijkste inzicht voor ons was dat er ontzettend veel potentie in Higherlevel.nl zit. Uit onze gesprekken met jullie bleek dat de meerwaarde hem vooral zit in de volgende 3 punten: 

  • Ondernemers helpen ondernemers: je kunt gratis advies krijgen van mede-ondernemers voor specifieke vragen die je hebt. 
  • Higherlevel.nl is toegankelijk: je kunt op een laagdrempelige manier je eigen vraag stellen over ondernemen. 
  • Nieuwe contacten: Higherlevel.nl kan leiden tot nieuwe connecties binnen ondernemend Nederland. 

 

Vanuit de ondernemers die Higherlevel.nl nog niet kenden hoorden we dat het stellen van een vraag voor hun specifieke situatie en daar een accuraat antwoord op krijgen een grote behoefte is. Daarmee is Higherlevel.nl dus heel relevant, en in potentie voor een veel grotere doelgroep. 

 

Er zijn echter twee grote uitdagingen voor Higherlevel.nl als de website een grotere doelgroep wil bereiken en helpen, en dit zijn: 

 

1. Potentiële gebruikers zijn niet meteen overtuigd van de meerwaarde van Higherlevel.nl:  

Het moet voor hen snel inzichtelijk zijn dat er relevante informatie te vinden is op de site. Pijnpunten zijn: 

  • Het voelt nu als een overload aan informatie als je op de website komt; 
  • De zoekfunctie is beperkt en zoeken op de site is lastig; 
  • Het voelt voor (potentiële) gebruikers als zoeken naar een speld in een hooiberg; 
  • De categorieën zijn onduidelijk. 

 

Daarnaast moet het snel inzichtelijk zijn dat de antwoorden betrouwbaar zijn. Pijnpunten: 

  • Potentiële gebruikers twijfelen of ze de juiste antwoorden gaan krijgen; 
  • Potentiële gebruikers verwachten dat de antwoorden vooral (ongezouten) meningen van vreemden gaan zijn; 
  • Ze zijn hierdoor huiverig om hun vragen te plaatsen. 

Dit terwijl de huidige gebruikers al hebben ervaren dat de antwoorden heel waardevol zijn en zij weten welke gebruikers voor welke onderwerpen goede en relevante antwoorden geven. 

 

2. Er is een spanningsveld tussen de laagdrempeligheid voor nieuwkomers en het niveau hoog houden: 

Hoe hou je de balans hiertussen?

 

Want enerzijds... 

  • Moeten potentiële gebruikers worden uitgenodigd om hun vragen te stellen (in het kader van: er zijn geen domme vragen); 
  • En willen potentiële gebruikers zo snel mogelijk antwoord op hun vraag, maar er niet teveel tijd aan kwijt zijn. 

 

Terwijl anderzijds...

Vragen en antwoorden wel relevant, specifiek en niet al te generiek moeten zijn om het interessant te houden en waarde toe te voegen voor de huidige gebruikers. 

 

Aanbevelingen

Op basis van deze bevindingen hebben wij een aantal aanbevelingen gedaan, zoals: 

  • Pronk meer met wat Higherlevel.nl nu al te bieden heeft, bijvoorbeeld door middel van testimonials van huidige gebruikers; 
  • Deel de onderwerpen op in branche / sector, dat voelt logischer voor nieuwe gebruikers; 
  • Zorg via brancheverenigingen voor promotie van de website (we hoorden dat veel ondernemers de brancheverenigingen veel raadplegen). 

 

Daarnaast hebben we geadviseerd om nog een aantal zaken verder uit te zoeken, met vragen zoals: 

  • Wat heeft de huidige leden overtuigd om gebruiker te worden? 
  • Hoe zorg je dat de nieuwe gebruikers meteen de meerwaarde zien? 
  • Hoe uitnodigend is de huidige landingspagina en wat kan daar verbeterd worden? 

 

Dit was een greep en samenvatting van ons onderzoek. Hopelijk geeft dit jullie een beeld. Wij vonden het heel leuk om met de enthousiaste leden in gesprek te gaan en zijn geënthousiasmeerd geraakt over de grote waarde van dit ondernemersforum. 

 

Groeten, 

Emma en Fransje (namens RVO) 

Link naar reactie

Beste Emma en Fransje,

 

Fijne samenvatting om te lezen, die meteen de vraag oproept wat nu het vervolg is of gaat worden?

 

Het verhaal lijkt mij hout te snijden, daardoor kreeg ik ook meteen een enthousiast gevoel, maar dan in de trant van 'ijzer smeden...'

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
2 uur geleden, FHwestermann zei:

Er zijn echter twee grote uitdagingen voor Higherlevel.nl als de website een grotere doelgroep wil bereiken en helpen, en dit zijn: 

 

1. Potentiële gebruikers zijn niet meteen overtuigd van de meerwaarde van Higherlevel.nl:  

 

 

HL is - nu - een community. Door je focus op 'potentiële gebruikers' creëer je meteen een tweedeling, namelijk de gevestigde gebruikers tegenover vragenstellers. 

 

Als je HL zoals het functioneert wil versterken, moet dan de focus niet liggen op bezoekers duidelijk te maken dat HL de beste ondernemerskroeg is waar je kunt komen (overigens niet alleen online, maar ook offline)

 

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:

Het moet voor hen snel inzichtelijk zijn dat er relevante informatie te vinden is op de site. Pijnpunten zijn: 

  • Het voelt nu als een overload aan informatie als je op de website komt; 
  • De zoekfunctie is beperkt en zoeken op de site is lastig; 
  • Het voelt voor (potentiële) gebruikers als zoeken naar een speld in een hooiberg; 
  • De categorieën zijn onduidelijk. 

 

Is dat zo? Of heb je vragenstellers gesproken die een pasklaar antwoord verwachten te vinden. Momenteel is HL een community die wel gemodereerd wordt, maar geen redactie heeft. 

 

Wat je zou kunnen overwegen is investeren in een redactie (vergelijk die andere nog steeds succesvolle community, t.net) waarbij de redactie niet alleen content creëert, maar die content ook gebruikt om forum-content te indexeren en rubriceren.

 

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:

 

Daarnaast moet het snel inzichtelijk zijn dat de antwoorden betrouwbaar zijn. Pijnpunten: 

  • Potentiële gebruikers twijfelen of ze de juiste antwoorden gaan krijgen; 
  • Potentiële gebruikers verwachten dat de antwoorden vooral (ongezouten) meningen van vreemden gaan zijn; 
  • Ze zijn hierdoor huiverig om hun vragen te plaatsen. 

 

Dit vind ik vreemd. Juist doordat HL een community is, zie je dat antwoorden bevestigd worden, dat verwezen wordt naar de juiste deskundige leden, noem maar op. Deze 'pijnpunten' lijken eerder erop gebaseerd dat mensen niet hun vraag in detail durven stellen, vanwege de openbaarheid. En daar hebben ze ook zeker een punt. 

 

Dit punt zou overigens ook door een redactie opgelost kunnen worden, waarbij de redactie zorgt voor hulp bij het formuleren en anonimiseren van vragen.

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:

Dit terwijl de huidige gebruikers al hebben ervaren dat de antwoorden heel waardevol zijn en zij weten welke gebruikers voor welke onderwerpen goede en relevante antwoorden geven. 

 

2. Er is een spanningsveld tussen de laagdrempeligheid voor nieuwkomers en het niveau hoog houden: 

Hoe hou je de balans hiertussen?

 

Want enerzijds... 

  • Moeten potentiële gebruikers worden uitgenodigd om hun vragen te stellen (in het kader van: er zijn geen domme vragen); 

Van wie moet dat? Nu is het zo dat de vragenstellers uitgedaagd worden eerst over hun vraag na te denken. 

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:
  • En willen potentiële gebruikers zo snel mogelijk antwoord op hun vraag, maar er niet teveel tijd aan kwijt zijn. 

Dan moeten ze een professional inhuren en niet teren op de goedgevigheid van een community. 

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:

 

Terwijl anderzijds...

Vragen en antwoorden wel relevant, specifiek en niet al te generiek moeten zijn om het interessant te houden en waarde toe te voegen voor de huidige gebruikers. 

 

Zie boven: Een redactie is eerder de manier om de structuur te creëren die jullie lijken te zoeken. De vraag is alleen of de mensen die nu de community vormen heil zien in zo'n professionalisering, waarbij het ook de vraag is hoe de balans creëert tussen die professionele redactie en de actieve community.

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:

 

Aanbevelingen

Op basis van deze bevindingen hebben wij een aantal aanbevelingen gedaan, zoals: 

  • Pronk meer met wat Higherlevel.nl nu al te bieden heeft, bijvoorbeeld door middel van testimonials van huidige gebruikers; 
  • Deel de onderwerpen op in branche / sector, dat voelt logischer voor nieuwe gebruikers; 

Met als gevolg dat de specialisten afhaken en dezelfde vragen bij elke branche / sector opnieuw gesteld worden. Het resultaat is dan juist een brij ontstaat omdat je bijvoorbeeld de vraag: 'auto op de zaak of privé' 30 keer voorbij ziet komen... 

 

2 uur geleden, FHwestermann zei:
  • Zorg via brancheverenigingen voor promotie van de website (we hoorden dat veel ondernemers de brancheverenigingen veel raadplegen). 

 

Daarnaast hebben we geadviseerd om nog een aantal zaken verder uit te zoeken, met vragen zoals: 

  • Wat heeft de huidige leden overtuigd om gebruiker te worden? 
  • Hoe zorg je dat de nieuwe gebruikers meteen de meerwaarde zien? 
  • Hoe uitnodigend is de huidige landingspagina en wat kan daar verbeterd worden? 

 

Dit was een greep en samenvatting van ons onderzoek. Hopelijk geeft dit jullie een beeld. Wij vonden het heel leuk om met de enthousiaste leden in gesprek te gaan en zijn geënthousiasmeerd geraakt over de grote waarde van dit ondernemersforum. 

 

Groeten, 

Emma en Fransje (namens RVO) 

 

Dat waren ff de eerste dingen die bij mij opkwamen na zo'n 15 (?) jaar HL.

 

Oh, en nog een nabrander: vraag eens bij de KVK na hoe deze vragen aan de orde zijn geweest bij het project 'Hallo!', of hoe heette het ook al weer.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
1 uur terug, StevenK zei:

Dat waren ff de eerste dingen die bij mij opkwamen na zo'n 15 (?) jaar HL.

 

Zo! Je bent er echt even voor gaan zitten?! 😄

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
20 uur geleden, FHwestermann zei:
  • De zoekfunctie is beperkt en zoeken op de site is lastig; 
  • Het voelt voor (potentiële) gebruikers als zoeken naar een speld in een hooiberg;

 

Zoeken is niets anders dan een vraag stellen en of dat nu aan HL is of bij Google is als je de kunst niet verstaat om die vraag juist te formuleren is zoeken bij iedereen als een speld in de hooiberg.

 

Ik merk dat in mijn directe omgeving, bij personeel en in mijn zakelijk netwerk. En als ik dan zeg "zoek daar eens op" krijg ik als antwoord "hé helemaal niet aan gedacht"

 

Niet dat ik zelf altijd alles via de zoekfunctie vind hoor!! Ook ik stel wel eens vragen op HL. Vooral toen ik net lid was en nog druk bezig was mijn nieuwe weg in ondernemen te vinden.

 

En soms uit luiigheid, gewoon omdat de antwoorden vaak van goede kwaliteit zijn.:winking-face-with-tongue:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.