Ik heb in sept 2012 een nieuwe auto gekocht en de BTW afgetrokken etc. Deze is uiteraard volledig afgeschreven inmiddels. Ik heb altijd bijtelling gehanteerd wegens prive gebruik. Inmiddels is de bijtelling gelijk aan de kosten aangezien de auto volledig is afgeschreven.
Ik heb de volgende vraag: de restwaarde staat op de balans voor 1319.
Stel: ik verkoop de auto eind 2023 voor dit bedrag. Dan maak ik een factuur voor 1319 + 21% BTWv = 1319 + 277 = 1596 incl aan iemand anders. Dit komt ook overeen met wat de dagwaarde is bij een autobedrijf.
Toegevoegd: ik rijd niet meer zakelijk met de auto, maar de auto bevalt nog prima. Volgens mij moet deze dan verplicht naar privé?
Tot zover.
Dan vervolgens: hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding?
Balans gaat per 31-12-2023 van 1319 (2022) > 0 (2023)
Maar hoe verwerk ik de inkomsten à restwaarde? Ik dacht ik tel het bij de omzet op, dan betaal ik wel belasting want het zijn inkomsten.
Of schrijf ik de 1319 af bij de resultatenrekening bij 'afschrijvingen' en tel ik het bij de inkomsten (omzet) erbij op? Dan betaal ik dus geen belasting over die restwaarde (wel BTW afdracht). Want over de restwaarde is het volgens mij niet de bedoeling dat ik belasting betaal.
Hopelijk is/zijn mijn vraag/vragen helder, dank alvast voor het meedenken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
addadada
addadada
Hallo allemaal,
Ik heb in sept 2012 een nieuwe auto gekocht en de BTW afgetrokken etc. Deze is uiteraard volledig afgeschreven inmiddels. Ik heb altijd bijtelling gehanteerd wegens prive gebruik. Inmiddels is de bijtelling gelijk aan de kosten aangezien de auto volledig is afgeschreven.
Ik heb de volgende vraag: de restwaarde staat op de balans voor 1319.
Stel: ik verkoop de auto eind 2023 voor dit bedrag. Dan maak ik een factuur voor 1319 + 21% BTWv = 1319 + 277 = 1596 incl aan iemand anders. Dit komt ook overeen met wat de dagwaarde is bij een autobedrijf.
Toegevoegd: ik rijd niet meer zakelijk met de auto, maar de auto bevalt nog prima. Volgens mij moet deze dan verplicht naar privé?
Tot zover.
Dan vervolgens: hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding?
Balans gaat per 31-12-2023 van 1319 (2022) > 0 (2023)
Maar hoe verwerk ik de inkomsten à restwaarde? Ik dacht ik tel het bij de omzet op, dan betaal ik wel belasting want het zijn inkomsten.
Of schrijf ik de 1319 af bij de resultatenrekening bij 'afschrijvingen' en tel ik het bij de inkomsten (omzet) erbij op? Dan betaal ik dus geen belasting over die restwaarde (wel BTW afdracht). Want over de restwaarde is het volgens mij niet de bedoeling dat ik belasting betaal.
Hopelijk is/zijn mijn vraag/vragen helder, dank alvast voor het meedenken.
aangepast door ikbenhetLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75333-verkoop-afgeschreven-auto-vd-zaak-in-boekhouding/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag