• 0

Met terugwerkende kracht van bv naar eenmanszaak

Hallo,

 

Ik heb een BV met holding erboven die dit jaar maar 10 to 20K winst lijkt te gaan maken. Het gebruikelijke DGA loon van 48K waar ik tot nu tu nog steeds wel de maandelijkse loonheffing over aan het betalen ben, zou daar nog vanaf moeten en dan zit ik op een verlies van ruwweg 30K dit jaar.   Alle reden om terug te gaan naar een Eenmanszaak dus.  Toen ik dit echter voorstelde aan mijn boekhouder zei hij dat dat niet met terugwerkende kracht zou kunnen maar pas vanaf volgend jaar en dat ik me dan nu opnieuw in zou moeten schrijven in de KvK als eenmanszaak en dat we dan begin 2024 de BV's (werk en holding) kunnen liquideren.

 

Ik heb echter het idee dat hij de route van met terugwerkende kracht niet uit wilt voeren omdat het dan langs de fiscalist moet die de BV toen ook opgezet heeft  (vriend van hem) en dat die dan gaat zien dat hij hier en daar slordig is geweest met mijn boekhouding.   Mijn vraag aan jullie:

 

Kan het waarschijnlijk nog wel met terugwerkende kracht?

Zou het financieel gezien gunstiger zijn of niet ten opzicht van pas vanaf volgend jaar?

Enig ander advies waar ik misschien op moet letten?

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Mario

 

Een geruisloze terugkeer uit de BV is mogelijk met terugwerkende kracht op voorwaarde dat je voor 1 oktober as. een intentieverklaring laat registreren bij de fiscus. Het is dus beslist nog steeds mogelijk naar 1-1-2023.

 

Of het voordeliger is dan wachten tot 1-1-2024 valt vanaf hier niet te zeggen, omdat het daarvoor ontbreekt aan de exacte financiën van jou en de BV.

 

Daarnaast kan het ook best nog eens beter gaan in de nabije toekomst. Dan zou je nu een duur traject ingaan via de geruisloze terugkeer, en dan wil je wellicht over een paar jaar toch weer terug naar de BV?

 

Let er wel op dat telkens heen en weer gaan tussen BV en EMZ niet tot de mogelijkheden hoort van de geruisloze inbreng of terugkeer. Het wijzigen van rechtsvorm mag niet uitsluitend gericht zijn op het behalen van incidenteel fiscaal voordeel.

 

Succes met de discussie met je boekhouder

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor de reactie. Ik ben in de toekomst niet van plan om er wederom een BV van te maken dus dat is geen probleem maar begrijp ik uit je uitleg dat het kostenplaatje om de BV te verlaten duurder uitvalt als ik het met terugwerkende kracht doe?   Ik vond dat het bij de oprichting ook vrij prijzig was (zo'n 4000 voor de fiscalist en ik meen 1800 voor de notaris) Zou je me misschien een geschatte indicatie durven geven voor de beeindiging/liquidatie? Zo'n zelfde bedrag misschien?

 

Bedankt,

Mario

Link naar reactie
  • 0

Door de holding, zal hier eerst een aandelenoverdracht of fusie moeten plaatsvinden voordat de geruisloze terugkeer kan. Die gaat namelijk alleen op voor de DGA en de BV die de feitelijke onderneming drijft. De holding moet er dus eerst tussenuit.

 

Dus ook hier zit je met notariële kosten, en de terugkeer is qua omvang fiscale werkzaamheden minstens gelijk aan de inbreng. Dus ja, reken op ruwweg hetzelfde bedrag.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is er een reden dat je de BV graag wil omzetten? Daar kunnen heel goede redenen voor zijn (is lastig in te schatten zonder meer informatie), maar je zou ook kunnen overwegen om gewoon een eenmanszaak op te richten naast je BV, en dan te stoppen met de activiteiten in de BV. Als er heel veel van waarde in je BV zit dan is dat niet handig, maar vaak valt dat mee.

 

Overigens zou je wellicht ook nog een apart topic kunnen aanmaken over de omzet/winst die je nu niet realiseert. Wellicht dat je door samen te sparren met anderen op dit forum ook in dat opzicht de boel nog verder kan verbeteren? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Freeaqingme zei:

maar je zou ook kunnen overwegen om gewoon een eenmanszaak op te richten naast je BV, en dan te stoppen met de activiteiten in de BV. Als er heel veel van waarde in je BV zit dan is dat niet handig, maar vaak valt dat mee.

Hier moet Mario wel voorzichtig mee zijn omdat hij nog binnen de drie jaar van de geruisloze inbreng zit, dus binnen de termijn van het voortzettingsvereiste 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het huidige jaar (2023) is mijn derde jaar dus wellicht dat ik idd 2024 kan beginnen als eenmanszaak en de bv s (zoals mijn boekhouder in principe dus voorstelde) kan beeindigen/liquideren.  Zou dit een financieel gezien gunstigere optie zijn?

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt Joost!  

 

Is er trouwens wel een verdienmodel voor dit forum?  Advertentie inkomsten misschien, of subsidie(s)?

 

Ben blij dat er een plek als dit is uiteraard maar ik hoop dat jullie er ook wat  (of genoeg :)) aan verdienen...

 

Hoe dan ook. Ik waardeer de input.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Mario55 zei:

Is er trouwens wel een verdienmodel voor dit forum?

Nope. Higherlevel.nl is een non-for-profit initiatief en wordt gefinancierd door het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Op dit forum helpen ondernemers elkaar, als onbetaald vrijwilliger. Ook de moderatoren zijn onbezoldigd. Meer weten? Zie wat is Higherlevel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ron.   Hoewel ik Joost wel wat gun (zag dat hij me 3 jaar geleden ook heeft geholpen met mijn vragen) is het ook fijn om te zien dat vrijwillige hulp aan een ander nog steeds bestaat..

 

Nog meer waardering voor je nu Joost :)

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.