• 0

Belasting bestelbus eenmanszaak

(aangepast)

Excuses vooraf mocht dit wel ergens vermeld staan. Maar ik heb de zoekfunctie gebruikt en tal van topics doorgelezen maar ik kon mijn vraag of antwoord niet vinden.

 

Nu gebruik ik een leen auto 2 keer in de week voor diensten aan huis. Maar dat de Vraag groter werd heb ik besloten om een bestel te kopen.

 

Nou mijn vraag: 

Ik weet dat je op eenmanszaak geen auto kan zetten. Dat zal dus op mijn eigen naam moeten. Het is een vw transporter en dus grijs kenteken. Omdat ik op mijn eigen naam moet zetten. Betaal ik dan de volle pond wegenbelasting of is er manier om de  verlaagde ondernemers wegenbelasting toch te krijgen.

 

Want ik kom er niet echt uit. Ook op de site van de belasting dienst niet.

aangepast door Hans van den Bergh
tikfoutje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
34 minuten geleden, Johan808 zei:

Want ik kom er niet echt uit. Ook op de site van de belasting dienst niet.

Kom ik in aanmerking voor de ondernemersregeling bpm?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/ondernemersregeling

 

en nee, daar staat het antwoord op uw vraag niet bij.

 

Wat moet u doen …

U koopt de bestelauto op naam van uw eenmanszaak dat wil zeggen dat de factuur op naam van de eenmanszaak staat.

Het kentekenbewijs komt echter op uw eigen (persoons)naam te staan, want u bent als natuurlijk persoon de eenmanszaak.

Niet vergeten de bestelauto zakelijk te verzekeren, voordat u daarmee de garage verlaat.

Alle kosten en facturatie komen op naam van de eenmanszaak.

… en dat is het wel z’n beetje.

 

Aanvullend:

Mocht u de auto uitsluitend zakelijk gaan gebruiken, dan is het verstandig om een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te dienen.


Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto/uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

 

Niet vergeten de bestelauto zakelijk te verzekeren, voordat u daarmee de garage verlaat.

Alle kosten en facturatie komen op naam van de eenmanszaak.

… en dat is het wel z’n beetje.

 

 

Bedankt voor uw uitleg. En ik heb de auto zakelijk verzekerd want ik zou deze al eerder ophalen. Maar ik had toen besloten om de auto te voorzien van een trekhaak en bedrijfslogo. Dus dat zit goed. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Toch schrijft de belastingdienst er het volgende over:

 

Ze passen dat automatisch toe, en als het fout gaat mag je brief sturen. 

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers

 

 

Dit had ik ook gelezen. Maar als je de stapjes volgt voor eenmanszaak dan wordt doorverwezen naar de particuliere stappen. En dit staat onder zakelijk. Dus ik twijfelde een beetje wat nou juist was

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn bedrijfsbus staat op naam van mijn holding b.v. Maar destijds kreeg ik automatisch een brief dat het verlaagde tarief van toepassing was. 
 

ze checken dus of de kenteken houder een btw nummer heeft, en als het dan ook nog een grijs kenteken is koppelen ze het waarschijnlijk zelf aan kwart tarief.

 

zo begrijp ik het. Mocht het fout gaan schrijf je alsnog een brief maar denk niet dat dat nodig is

Link naar reactie
  • 0
Op 20-8-2023 om 23:18, Paul van Minderhout zei:

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn bedrijfsbus staat op naam van mijn holding b.v. Maar destijds kreeg ik automatisch een brief dat het verlaagde tarief van toepassing was. 
 

ze checken dus of de kenteken houder een btw nummer heeft, en als het dan ook nog een grijs kenteken is koppelen ze het waarschijnlijk zelf aan kwart tarief.

 

zo begrijp ik het. Mocht het fout gaan schrijf je alsnog een brief maar denk niet dat dat nodig is

Bedankt, dan wacht ik het gewoon even af.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.