• 0

Eenmanszaak verliesverrekening

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over Verliesverrekening voor een eenmanszaak.

 

Ik sta op het punt om een eenmanszaak te beginnen en ik verwacht de eerste 3 tot 6 maanden niet veel of zelfs geen winst te maken. Dat betekent dat ik voor het lopende jaar (2023) verlies verwacht.

 

In dat kader zijn er een aantal uitgaven die ik overweeg nog niet te doen. Namelijk: het huren van een werkruimte en het kopen van een nieuwe computer en scherm.

 

Dat zijn geen enorme uitgaven, maar ze zijn wel vrij groot voor een klein bedrijf als dit. Daarom was mijn eerste idee om te wachten tot ik wat winst had voordat ik deze uitgaven zou doen.

 

Vandaag leerde ik over het concept van de verliesrekening. Dat deed me denken dat het misschien niet de moeite waard is om te wachten op winst.

 

Mijn vragen zijn de volgende:

 

1) Is er een groot verschil in de manier waarop verliesverrekening wordt toegepast op BV en Eenmanszaak.

 

2) Is het beperkt tot 80% van de verliezen?
De volgende link vermeldt: "Van het verlies dat u aangeeft, wordt maximaal 80% verrekend".

Verwijst die 80% naar wat in één jaar kan worden afgetrokken?
Of verwijst het naar wat kan worden afgetrokken in de volgende jaren?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/verlies_uit_onderneming


Bijv: Profits
2023: -2000 
2024: +8000 

Moet ik verwachten dat ik 2k van de winst moet aftrekken in 2024?
Of max 1,6k? (d.w.z. 80% van 2000)

 


3) Altijd eerst afleiden uit box 1?

Ik heb andere inkomsten in box 1.
Is het verplicht om het verlies af te trekken van andere inkomstenbronnen in box 1? Van wat ik lees, lijkt het alsof het daar eerst wordt afgetrokken, maar het is mij niet duidelijk of dat verplicht is of niet.

 

Bij voorbaat dank,

 

Mvg,

 

JP
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

1. Een beetje. IB verrekent eerst met andere inkomsten in box 1, daarna met inkomsten uit 3 afgelopen jaren en daarna met de komende 9 jaren. VPB verrekent eerst met 1 jaar terug en daarna (onbeperkt) met komende jaren.

 

2. Nee dat is alleen voor een voorlopige verliesverrekening.

 

3. Ja is verplicht.

Link naar reactie
  • 1
Op 22-9-2023 om 11:25, JP_256 zei:

In dat kader zijn er een aantal uitgaven die ik overweeg nog niet te doen. Namelijk: het huren van een werkruimte en het kopen van een nieuwe computer en scherm.

Als je weet - denken is niet voldoende - dat je het nu nodig hebt om in de nabije toekomst sneller of meer winst te kunnen maken, dan moet het niet uitstellen.


Een eeuwenoude Hollandse mantra luidt … De cost gaet voor de baet uyt. 

 

Verder … de vraag dateert reeds van 22/09.

Blijkbaar is het door niemand eerder gezien, of de moeite genomen om te reageren.

 

Kau

+1

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Cosara zei:

Verder … de vraag dateert reeds van 22/09.

Blijkbaar is het door niemand eerder gezien, of de moeite genomen om te reageren.

 

Kau

+1

 

Daarom dat ik maar reageerde, vond het zo zielig. Volgens mij is dit mijn eerste post weer in een jaartje of 6 :grinning-face-with-sweat:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.