• 0

Extra loon uitkeren DGA

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Mijn BV is dit jaar wat gegroeid. Nu overweeg ik om mijzelf als DGA eenmalig dit jaar wat extra salaris uit te keren. Ik denk aan 10K bruto.

 

Het is in mijn geval namelijk voordeliger om salaris uit te keren dan dividend.

 

Ik heb het overigens niet over de vrije ruimte, die zal ik ook nog gaan uitkeren. En die zal ook nog wat hoger worden door extra salaris uit te keren.

 

Ik vraag mij echter af hoe ik dit extra loon praktisch moet regelen?
 

- Moet ik bepaalde overeenkomsten aanpassen of iets dergelijks?

- Moet ik bij de loonaangifte ergens iets speciaals aangeven?

 

Iets anders dat ik over het hoofd zie?

 

Alvast dank voor de reacties.

aangepast door blue-tik
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ward van der Put als het loon niet in het toptarief zit, dan is dit zeker aannemelijk.

 

54 minuten geleden, blue-tik zei:

Moet ik bepaalde overeenkomsten aanpassen of iets dergelijks?

- Moet ik bij de loonaangifte ergens iets speciaals aangeven?

Notulen aandeelhoudersvergadering is voldoende.

In je loonadministratie deze uitkering opnemen tegen het zogenoemde bijzonder tarief 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Notulen aandeelhoudersvergadering is voldoende.

In je loonadministratie deze uitkering opnemen tegen het zogenoemde bijzonder tarief 

Bedankt Joost Rietveld! Ik was niet op de hoogte van het bijzonder tarief, dus zal mij daar eens in inlezen.

 

Een eerste blik op de tarieven, denk ik dan dat dividend uitkeren wellicht toch voordeliger is. 

aangepast door blue-tik
Link naar reactie
  • 0

Dat zou kunnen. Bijzonder tarief is simpelweg de aanduiding van het tarief waarin de top van je inkomen belast wordt volgens de loonbelasting. 

 

In jouw vergelijking moet je echter ook rekening houden met: premie zvw, heffingskortingen en je belastbaar inkomen in box 1 om zeker te weten wat voordeliger is. Je moet jouw marginale belastingtarief in box 1 vaststellen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld ik ben mij er momenteel over aan het inlezen, maar het is redelijk complex. 
 

Ik zit met een vraag die mij redelijk eenvoudig lijkt, maar ik kan het antwoord niet vinden.

 

Stel nu dat ik 10k eenmalig extra uitkeer. Dan moet ik het bijzonder tarief rekenen. Dit is mij duidelijk. 
 

Maar stel nu dat ik die 10k als ‘regulier salaris’ zou hebben uitgekeerd gedurende het jaar. Ik zou dan dus een hoger standaard jaarsalaris hebben. Zou ik dan onder de streep minder belasting hebben voldaan?

 

Of is dat exact hetzelfde als een lager salaris gedurende het jaar en een eenmalige bonus van 10k?
 

Totaal salaris is dus hetzelfde in beide gevallen. Hopelijk is duidelijk wat ik bedoel. 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Inderdaad. Het bijzonder tarief pas je toe omdat je, gezien het reeds verdiend salaris, toch al weet dat je in het toptarief uitkomt

Oke, toch nog niet helemaal duidelijk voor mij:


51k + 10k = 61k. Daarmee kom je toch niet in het toptarief uit? Waarom moet er dan toch 12,61% bij worden opgeteld? 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, blue-tik zei:

51k + 10k = 61k. Daarmee kom je toch niet in het toptarief uit? Waarom moet er dan toch 12,61% bij worden opgeteld? 

Of jij al zoveel verdiende dat je in het toptarief zou zitten, was maar een aanname. Dat wist ik niet.

Toptarief is ook iets anders dan bijzonder tarief. Bijzonder tarief is jóuw hoogste tarief op basis van het inkomen waar de bonus nog bovenop komt. In jouw geval komt daar ook nog over een flink stuk vd 10k bonus Zvw premie bij overigens

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.