• 0

Jaarlijkse indexering op basis van CPI in september

Beste mede-ondernemers, voor de diensten die wij leveren passen we een jaarlijkse indexering toe op de prijzen. We baseren het percentage op de CPI van September.

 

Dit jaar valt het uit op 0,2%. Terwijl het goed nieuws lijkt dat de inflatie laag is, geeft dit volgens vele sites een vertekend beeld. In het kort komt dit doordat de CBS een nieuwe rekenmethode toepast, maar die niet met terugwerkende kracht heeft ingevoerd. Het komt erop neer dat er dus nu vanaf mei '23 een vergelijking wordt gemaakt tussen een oude en nieuwe methode.

 

Nu zijn wij dus contractueel gebonden aan het doorvoeren van een verhoging in lijn met de CPI van september (0,2%). Dit hebben wij letterlijk in de contracten staan. Echter is dit cijfer nu dus geen goede index omdat het effect van de invoering van de nieuwe methode erin zit. 

 

Zien jullie kans, of hebben jullie hier ervaring mee, dat er nu van onze contractuele afspraak afgeweken kan worden? Immers een verandering van rekenmethoden is niet voorzien en niet redelijk mi.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)

Welkom op HL.

Waarom hanteren jullie de CPI van september en niet van een jaar?

En wil je de exacte totale tekst over de verhoging citeren? En waar staat deze, in de overeenkomst of in algemene voorwaarden? En in geval van het laatste, hoe worden deze van toepassing verklaard?

 

En last but not least, jullie hebben vorig jaar een verhoging van 14,5% kunnen invoeren, dus 0,2 nu lijkt mij meer dan redelijk !
Zie de bijlage voor de cbs cijfers.

Jaarmutatie_consumentenprijsindex__vanaf_1963_18102023_092732.pdf

aangepast door UwJurist
aanvulling

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben vorig jaar gemerkt dat indexeren een hot topic kan zijn.

Zelf had ik er ook wel moeite mee dat leveranciers 'ter info' aangaven dat ze eventjes 10% gingen indexeren.

Een optie kan zijn om de gemiddelde indexering van de laatste 12 maanden te pakken ipv alleen die ene maand.

Wat  je ook doet, ik denk dat het belangrijk is om goede afspraken te maken cq dit goed vast te leggen in je samenwerkingscontract met de klant en dienovereenkomstig te handelen.

Er kunnen altijd redenen zijn om je samenwerkingsafspraken tussentijds aan te passen. 

Wij doen dat ook maar kondigen dat wel tijdig aan (in onze contracten is een opzegtermijn van 2 maanden opgenomen).

Het eenzijdig aanpassen van contractsafspraken zal niet door iedereen gewaardeerd worden. Ik denk dat je meer sympathie krijgt door de verhoging te beargumenteren en aan te geven dat klanten de mogelijkheid hebben om hun contract op te zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, UwJurist zei:

Welkom op HL.

Waarom hanteren jullie de CPI van september en niet van een jaar?

En wil je de exacte totale tekst over de verhoging citeren? En waar staat deze, in de overeenkomst of in algemene voorwaarden? En in geval van het laatste, hoe worden deze van toepassing verklaard?

 

En last but not least, jullie hebben vorig jaar een verhoging van 14,5% kunnen invoeren, dus 0,2 nu lijkt mij meer dan redelijk !
Zie de bijlage voor de cbs cijfers.

Jaarmutatie_consumentenprijsindex__vanaf_1963_18102023_092732.pdf 65.31 kB · 1 download

 

Dank voor je reactie! De CPI van september betekent dat september het ijk-moment is om een jaar terug te kijken. Dus de CPI van september (0,2%) betekent dat de index tov september 2022, 0,2% is gestegen. Dus het is niet van maar 1 maand, maar altijd tov een heel jaar. Echter het ijk-moment is dus september. Had net zo goed juni kunnen zijn, maar door september te nemen kunnen we het 2 maanden van te voren aankondigen (wat we contractueel hebben toegezegd) en dan kan het per 1-1 volgend jaar ingaan. 

 

De exacte tekst is:

Quote

... is gerechtigd om jaarlijks per 1 januari de tarieven zoals vastgelegd in bijlage 2 met inachtneming van een termijn van aankondiging van ten minste twee maanden aan te passen met maximaal de jaarmutatie van september van het voorafgaande kalenderjaar van de consumentenprijsindex (CPI) die wordt gepubliceerd door het CBS, op basis van de cijferreeks ‘CPI alle huishoudens’.

 

Vorig jaar hebben we zeker geen 14,5% gedaan, dat vonden we onredelijk. We hebben toen 4,5% op een deel en 7% op een ander deel gedaan.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, SvR-001 zei:

Dank voor je reactie! De CPI van september betekent dat september het ijk-moment is om een jaar terug te kijken. Dus de CPI van september (0,2%) betekent dat de index tov september 2022, 0,2% is gestegen. Dus het is niet van maar 1 maand, maar altijd tov een heel jaar. Echter het ijk-moment is dus september. Had net zo goed juni kunnen zijn, maar door september te nemen kunnen we het 2 maanden van te voren aankondigen (wat we contractueel hebben toegezegd) en dan kan het per 1-1 volgend jaar ingaan. 

Nee hoor, dat klopt niet. Zie de tabel die ik had meegestuurd!
De CPI over heel 2022 was geen 14,5 maar 10 ....

 

afbeelding.thumb.png.70686b48d65c528c4c159264020cd816.pngJaarmutatie consumentenprijsindex; vanaf 1963

Onderwerp

Jaarmutatie CPIJaarmutatie CPI, afgeleid

Perioden%%

2017 september1,51,5

20171,41,4

2018 september1,91,5

20181,71,4

2019 september2,61,6

20192,61,6

2020 september1,11

20201,31,2

2021 september2,72,6

20212,72,5

2022 september14,517,2

20221011,8

2023 september*0,2-1,4

Bron: CBS

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, UwJurist zei:

Nee hoor, dat klopt niet. Zie de tabel die ik had meegestuurd!
De CPI over heel 2022 was geen 14,5 maar 10 ....

 

afbeelding.thumb.png.70686b48d65c528c4c159264020cd816.pngJaarmutatie consumentenprijsindex; vanaf 1963

Onderwerp

Jaarmutatie CPIJaarmutatie CPI, afgeleid

Perioden%%

2017 september1,51,5

20171,41,4

2018 september1,91,5

20181,71,4

2019 september2,61,6

20192,61,6

2020 september1,11

20201,31,2

2021 september2,72,6

20212,72,5

2022 september14,517,2

20221011,8

2023 september*0,2-1,4

Bron: CBS

 

Wat klopt niet? Ik geef aan dat consumentengoederen en -diensten in september 0,2 procent duurder waren dan in dezelfde maand een jaar eerder, dat meldt het CBS.

 

20 uur geleden, UwJurist zei:


Dat is dus héél erg veel en niet realistisch. Met 0,2% nu verhogen is meer dan redelijk !

 

Wat is heel erg veel en niet realistisch? Ik geef aan dat we 4,5% en 7% hebben verhoogd en dat is (ruim) lager dan zowel 14,5% en 10%.

 

Waar het mij nu om draait is dat er een methodebreuk zit in de CBS cijfers, hierdoor is het cijfer 0,2%. Dit is geen afspiegeling van de werkelijkheid. Zoals de CBS zelf omschrijft in hun cijfers over juni '23:  

 

Quote

Dat betekent dat er in het inflatiecijfer van juni 2023 een zogeheten ‘methodebreuk’ zit. Deze breuk houdt in dat de inflatie mede beïnvloed wordt door de vergelijking van de CPI volgens de nieuwe met die volgens de oude methode, en niet alleen door daadwerkelijke prijsontwikkelingen, zoals normaal het geval is.

 

Verder geeft het CBS aan dat het voor de indexatie van prijzen geen effect zou moeten hebben omdat vorig jaar heel hoog is geïndexeerd (14,5%) en dat nu wordt gecompenseerd door een lage indexatie (0,2%):

 

Quote

Er bestaat wel een verschil tussen de gepubliceerde inflatie en wat deze was geweest als de nieuwe methode al eerder was ingevoerd. Tot en met oktober 2022 was de inflatie hoger dan in de onderzoeksreeks, vanaf november 2022 lager. Gemeten over een langere periode verdwijnt dit verschil. Omdat de CPI en de onderzoeksreeks zowel in het begin als aan het einde van de bestudeerde periode vrijwel samenvallen, is de inflatie gemeten over de hele periode nagenoeg identiek.

 

Echter hebben wij vorig jaar dus geen 14,5% geïndexeerd, maar 4,5% en 7%. Dus wij compenseren helemaal niet. Vandaar dat ik op zoek was of een methodebreuk reden kan zijn af te wijken van. Maar ik denk dat die mogelijkheden er helaas niet zijn en we gebonden zijn aan die 0,2% die de realiteit dus niet weerspiegelt.

Link naar reactie
  • 2
39 minuten geleden, SvR-001 zei:

Maar ik denk dat die mogelijkheden er helaas niet zijn en we gebonden zijn aan die 0,2% die de realiteit dus niet weerspiegelt.

Inderdaad. Dan had je vorig jaar dus wel met 14,5% moeten verhogen.

 

Overigens... als de CPI negatief is, ga jij dan een prijsverlaging doorvoeren?

Waarschijnlijk niet. Het is dus allemaal maar wat er in het contract is afgesproken.

Dat kan soms positief maar soms ook negatief uitvallen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2023 om 15:46, SvR-001 zei:

Wat klopt niet? Ik geef aan dat consumentengoederen en -diensten in september 0,2 procent duurder waren dan in dezelfde maand een jaar eerder, dat meldt het CBS.


Wat er niet klopt? Dit: Je indexeert niet zoals gebruikelijk met een jaarlijkse gemiddelde inflatie, maar met dat van 1 willekeurige maand. Dus niet het gemiddelde van 12 maanden: vaak januari t/m december, dan wel september tot en met augustus.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
52 minuten geleden, UwJurist zei:

Wat er niet klopt? Dit: Je indexeert niet zoals gebruikelijk met een jaarlijkse gemiddelde inflatie, maar met dat van 1 willekeurige maand. Dus niet het gemiddelde van 12 maanden: vaak januari t/m december, dan wel september tot en met augustus.

De maandindex methode wordt ook heel veel gebruikt. Dan wordt vaak de maand 4 maanden voor de ingangsdatum van de nieuwe huurprijs gepakt. In de ROZ modelovereenkomsten wordt ook de maandprijsindexcijfer gebruikt 

 

https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/huurverhoging-berekenen

https://roz.nl/de-roz-modellen/kantoorruimte/

 

Uiteindelijk maakt het niet veel uit. Verschil wordt over meerdere jaren toch glad getrokken. Alleen bij negatieve index kunnen er wat verschillen ontstaan als je die niet door hoeft te voeren.

Quote

 

De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
33 minuten geleden, UwJurist zei:

Ook dat werkt niet zo simpel als je doet voorstellen. Dat werkt met een heel specifieke formule, dus niet enkel het indexcijfer van 1 maand.

Ik stel hier ook niet hoe je dit cijfer gebruikt. Ik zeg alleen maar dat het merendeel (of in ieder geval een groot gedeelte) van de zakelijke huurcontracten gebaseerd is op de maandprijsindexcijfer en niet op het jaargemiddelde zoals jij aangaf.

 

Overigens kun je op de site die ik aangaf van het cbs precies zien wat de nieuwe huur zou zijn als je dat formulier ingevuld. En dat kan op jaarbasis maar ook op maand basis (wat dus in veel huurcontracten staat).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2023 om 16:28, Rik · zei:

Inderdaad. Dan had je vorig jaar dus wel met 14,5% moeten verhogen.

 

Overigens... als de CPI negatief is, ga jij dan een prijsverlaging doorvoeren?

Waarschijnlijk niet. Het is dus allemaal maar wat er in het contract is afgesproken.

Dat kan soms positief maar soms ook negatief uitvallen.

 

 

Dank voor je inhoudelijke reactie op mijn vraag. Uiteindelijk is dit bedoeld zodat we kunnen compenseren voor de hogere (inkoop)kosten waar wij ook mee te krijgen. Wat er gebeurt bij deflatie zou ik graag een keer willen meemaken, in 1987 bestonden we nog niet :winking-face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0

SvR-001 Heb je toevallig ook het volgende in het huurcontract staan?

 

Quote

 

17.4 Indien het CBS bekendmaking van genoemd prijsindexcijfer staakt of de basis van de berekening daarvan wijzigt, zal een zoveel mogelijk daaraan aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd. Bij verschil van mening hieromtrent kan door de meest gerede partij aan de directeur van het CBS een uitspraak worden gevraagd die voor partijen bindend is. De eventueel hieraan verbonden kosten worden door partijen elk voor de helft gedragen.

 

De basis van de berekening is uiteraard gewijzigd.

 

Het geeft wel eventueel mogelijkheden een gesprek aan te gaan (over lage verhoging). Maar als die niet wordt geaccepteerd dan denk ik dat er verder weinig te doen valt (uitspraak vragen aan de directeur van het CBS zie ik niet zo kansrijk).

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.