• 0

Excel formules

Hoi,

Wie van jullie slimmeriken kan mij verder helpen met een drietal excel formules?
Ik heb een inkoopprijs (IP) ex BTW en een verkoopprijs (VP) incl BTW. Ik zou graag de excel formules willen weten voor de volgende 3 zaken.

1. Marge bruto tussen IP en VP
2. Het netto winstpercentage ex btw

3. het netto winstbedrag ex btw.


Ik kom hier niet helemaal uit. 

kolom a kolom b kolom c kolom d kolom e
IP ex btw VP incl btw Marge bruto Netto % ex btw Netto ex btw €
0,55 7,95      

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
17 minuten geleden, Leonora zei:

Hoi,

Wie van jullie slimmeriken kan mij verder helpen met een drietal excel formules?
Ik heb een inkoopprijs (IP) ex BTW en een verkoopprijs (VP) incl BTW. Ik zou graag de excel formules willen weten voor de volgende 3 zaken.

1. Marge bruto tussen IP en VP
2. Het netto winstpercentage ex btw

3. het netto winstbedrag ex btw.


Ik kom hier niet helemaal uit. 

kolom a kolom b kolom c kolom d kolom e
IP ex btw VP incl btw Marge bruto Netto % ex btw Netto ex btw €
0,55 7,95      

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Bij voorbaat dank!

 

Wat bedoel je met marge bruto? De marge ex BTW is B3/1,21-A3, dat is hetzelfde als E toch?

 Het netto winstpercentage hangt er vanaf of je uitgaat van de inkoop of verkoopprijs, dus C3/A3, of 1-(A3/C3).

Link naar reactie
  • 0

Maak het jezelf makkelijk door eerst de verkoopprijs excl btw uit te rekenen: VP / 1,21. Als je het probleem eerst in stukjes hakt en zorgt dat je appels met appels vergelijkt worden dit soort dingen direct een stuk makkelijker. 

 

Als je deze vraag zo stelt heb ik ook een beetje het idee dat het geen excel vraag is maar dat je het met de hand ook moeilijk zou vinden. In dat geval kun je het beste eerst een voorbeeld met mooie ronde getallen pakken (verkoopprijs = 121 euro, bijvoorbeeld), dan het uitrekenen zoals je denkt dat het moet zijn en vervolgens controleren of je uitkomst ook aansluit bij wat je verwacht had. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

De eerste formule (Kolom C) die ik zoek is de marge tussen IP 0,55 (ex btw) en VP 7,95 (incl btw). 
=Som(kolom b2/kolom a2) uitkomst 14,45

 

In de derde formule (kolom E) zie ik wat ik aan een product ex btw verdien (6,57 - 0,55). 
=SOM(kolom b2/1,21-kolom a2) uitkomst € 6,02

 

Maar waar ik nu complete kortsluiting van krijg, en dat ligt beslist aan mij, is hoe ik die uitkomst van € 6,02 omgezet krijg naar een percentage?

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Leonora zei:

 

Maar waar ik nu complete kortsluiting van krijg, en dat ligt beslist aan mij, is hoe ik die uitkomst van € 6,02 omgezet krijg naar een percentage?

 

Daar heb ik je al twee antwoorden op gegeven, afhankelijk van of je het uitdrukt in een percentage van de inkoopprijs (1095%) of verkoopprijs (90,9%).

 

1 uur geleden, Leonora zei:

De eerste formule (Kolom C) die ik zoek is de marge tussen IP 0,55 (ex btw) en VP 7,95 (incl btw). 
=Som(kolom b2/kolom a2) uitkomst 14,45

Dan nog maar eens de vraag van wat je bedoeld met marge? Een marge is een plus of min berekening, jij bent aan het delen.....

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.