• 0

Managementbuy-out met minderheidsbelang in holding en loondienst bij werkmaatschappij

Goedemorgen,

 

Zou iemand mij kunnen helpen bij de volgende vraag. Samen met 2 andere directeuren zijn wij in loondienst bij de werkmaatschappij. We hebben een salaris en een bonusregeling die gebaseerd is op de winst. We zijn alle 3 ingeschreven bij de kvk als directeur bestuurders.

Er doet zich een mogelijkheid voor om met z'n 3-en de aandelen van de holding over te nemen. De zou een mooie kans kunnen zijn. Ik zou alleen dan wel in loondienst willen blijven bij de werkmaatschappij (pensioenopbouw, hypotheektoets). Is dat mogelijk?

Alvast dank voor de feedback.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Peter

 

welkom op HL. Antwoord kort: ja dat is zondermeer mogelijk.

 

Antwoord lang: dat kent wellicht wel meer gevolgen die nu niet te overzien zijn. Zo veranderen de pensioenregels doorgaans (niet mijn expertise) als je 10% of meer van de aandelen bezit. Bovendien kijken banken ook gewoon naar de cijfers van de BV's als je een hypotheek aanvraagt. Dus wellicht zijn je eerste redenaties niet helemaal sluitend met je situatie en is er best een casus te bouwen om toch met een managementovereenkomst te gaan werken....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Zo veranderen de pensioenregels doorgaans (niet mijn expertise) als je 10% of meer van de aandelen bezit.

 

In aanvulling op Joost Rietveld:  de Pensioenwet (artikel 1 en artikel 2) bepalen dat iemand met een aanmerkelijk belang van 10% of meer geen werknemer is volgens de Pensioenwet en daarom niet (meer) kan en mag deelnemen aan een collectieve of bedrijfstakpensioenregeling vanuit de werkgever. 

 

Je kunt de regeling wel zelf (voor max 10 jaar) individueel voorzetten, maar dan betaal je dus zelf 100% van de kosten. Waar je in dienst bent maakt dan niet uit.

 

3 uur geleden, peterdh zei:

Ik zou alleen dan wel in loondienst willen blijven bij de werkmaatschappij (pensioenopbouw, hypotheektoets). Is dat mogelijk?

 

Het is mogelijk, maar je hebt er dus niets aan voor de pensioenopbouw en de hypotheektoets. Waar het wél invloed op heeft is de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte: die ligt dan bij de werkmij in plaats van je eigen personal holding. 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.