Ga naar inhoud

Geen vragenbrief en/of aankondingsbrief van de belastingdienst ivm 5 jaren termijn

Geplaatst:

MaharadjaTenten

Ik heb het genoegen gehad om een naheffingsaanslag OB over 2018 te mogen ontvangen. Dit zonder enige toelichting en/of motiavtie.

 

Telefonisch heb ik om een toelichting gevraagd en deze is schriftelijk bevestigd.

 

"Omdat het afdracht verschil op het punt staat te verjaren conform de vijf jaren termijn genoemd in de AWR, is er voorafgaan geen vragenbrief en aankondigingsbrief verzonden"

 

Los van inhoudelijke bezwaren vraag ik me af of dit een correcte handelswijze van de Belastingdienst is. Met hierbij ook de vraag  of een boete voor niet betalen dan ook correct is?

 

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

dit heet een aanslag  ter behoud van rechten en is legaal. Snel in bezwaar gaan om jouw rechten weer veilig te stellen, als je het er niet mee eens bent

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

MaharadjaTenten

  • Auteur
22 uur geleden, Joost Rietveld zei:

dit heet een aanslag  ter behoud van rechten en is legaal. Snel in bezwaar gaan om jouw rechten weer veilig te stellen, als je het er niet mee eens bent

Oke bedankt Joost!

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Geplaatst:

Freeaqingme

In wat voor soort situaties ontvang je zo'n naheffingsaanslag OB? Ik ga er altijd vanuit dat als ik OB-aangifte doe het dan in principe daar ook bij blijft. Misschien dat ze een keer een paar facturen opvragen oid, of een boekenonderzoek komen doen. Maar wat zijn (of kunnen zijn) redenen voor de BD om na 5 jaar nog 'ineens' een aanslag te versturen?

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dit is een vrij veel voorkomend fenomeen. Op de balans van je onderneming wordt gevraagd naar de schuld omzetbelasting per 31-12. Als je door het jaar heen alles keurig netjes opgeteld en afgetrokken hebt, dan is de schuld per 31-12 gelijk aan het bedrag van de BTW-aangifte van het vierde kwartaal (of soms december). 

 

De belastingdienst controleert dit actief (want ook lekker simpel te achterhalen). Als op je balans per 31-12 (die in je IB of VPB aangifte zit) staat dat de schuld stel 8.000 is, maar de laatste BTW-aangifte van het jaar was 6.000 dan ben je dus - volgens je eigen administratie - nog 2.000 schuldig aan de fiscus.

 

Als daarvan geen suppletie in het systeem van de fiscus staat, dan komen ze met de naheffing.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.